• Khaleesi

Moraliskt rätt att delta i riv-dina-räkningar-tävling?

En känd radiokanal kör nu en drive där man kan vinna att få sina janauriräkningar betalda.

Är det moraliskt rätt att den som faktiskt kan betala sina januariräkningar utan större besvär deltar i en sådan tävling/utlottning?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Moraliskt rätt att delta i riv-dina-räkningar-tävling?
  • Khaleesi
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-01-27 11:57:45 följande:
    Det hela handlar om man har en positiv rätt att få sina räkningar betalda av någon annan eller ej. Har man inte det så kan jag inte se varför det skulle vara moraliskt fel att delta även om man har råd.
    Det är ju förstås också ett perspektiv. (Så mycket intressantare världen är när den inte är svartvit!)
  • Ajkje

Livets lotteri är sällan rättvist så varför inte.

• Millan83

Jag tycker det är rätt att det är öppet för alla! 

Vad är alternativet? Ska man då behöva detaljstudera alla ansökningar för att veta VARFÖR den personen har ont om pengar?

Är det OK att delta om man lever på existensminimum med låg inkomst, flera barn, kanske sjukersättning? Utförsäkrad?

Men inte om man supit upp alla pengar? Shoppat lyxkonsumtionsvaror för allt?

Var skulle gränsen gå?

Enklare att låta alla vara med! :) 

• krompa

Ja, det är väl inte mer rätt/fel än att  spela på lotto...

• Stjärnfall76

Menar du att det tex är moraliskt fel att de människor som har en ordnad ekonomi köper sig en trisslott?? har aldrig hört något dummare, men jag antar att du förklarar vad du menar sen, TS....

• Stjärnfall76
    Khaleesi skrev 2012-01-27 09:54:20 följande:
    Jag tycker faktiskt att det är tvivelaktigt. Naturligtvis ska den typen av utlottningar vara tillåtna och öppna för alla, det handlar inte om det, men jag tycker ändå att det skulle kännas lite fult av mig att vinna om jag inte behövde det, medan den som "kom tvåa" kanske skulle tvingas leva på makaroner resten av månaden. Ungefär som om jag trängt mig i en kö fast jag inte hade bråttom.
    Men vissa har ju extremt dålig ekonomi för att de gör dåliga val.... vissa äter makaroner i jan för att de handlar för mycket julkpappar och julklappar på kredit. dessa människor känner jag faktisktinget för. Och de som är i Lyxfällan... tycker inte det minsta synd om dem.

De som är sjuka, visst, de tycker jag synd om.

Men att säga att bara sjuka människor skulle få tävla verkar ju lite långsökt.
  • SHAKAWKAW
    Khaleesi skrev 2012-01-27 10:50:56 följande:
    För att du känner att det inte riktigt känns moraliskt/etiskt/medmänskligt försvarbart? (Snälla säg ja nu så att jag inte är helt ensam om att känna så! Tyst)
    Ja, det är korrekt. För mig är det inte "moraliskt/etiskt/medmänskligt" försvarbart att ställa upp i sådana tävlingar, när det finns människor i Sverige som behöver det mer än mig. Jag skulle känna mig genomrutten som människa.
  • vivianne

Vi har ju skyddssystem för de som har svårigheter att försörja sig. Ekonomiskt bistånd, sjukpenning, arbetslöshetsersättning, ålderspension, föräldrapenning osv. Vi bidrar alla med "våra" skattepengar. Och visst, systemen har brister men de finns.

Jippoliknande tävlingar i radion, trisslotter, nätpoker osv kan gott vara öppet för alla. Det är väl upp till den som ger bort pengar att bestämma vilka kriterier som sätts upp för mottagaren.

• Pentagram

Det beror nog lite på hur sannolikheterna för vinst ändras med mitt deltagande. I triss, lotto e d så är det ju inte som så att jag "tar" vinsten från någon annan. Vinner jag så är det schysst och jag inte deltagit betyder att det INGEN skulle vunnit s a s. I situationen som presenteras i TS rör det sig snarare om en fastställd pott som garanterat kommer att hamna hos någon av deltagarna. Nu har jag inte SÅ bra ställt att jag tycker att en månads värde i räkningar inte skulle göra till eller från för min familjs ekonomi men jag kan förstå om man väljer att avstå en sådan tävling för att inte någon bättre behövande skall bli utan.

• Excentriskan

Klart det är. Precis som andra skriver så skulle ju annars bara låta "behövande" vara med i ex vem vet mest, svagaste länken osv.

Sen var det ju inte så höga summor ändå som de rev. Maxbelopp låg på 10 000 kr men då skulle det kunna härledas till just en specifik räkning och inte flera.   

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Khaleesi
    vivianne skrev 2012-01-28 17:17:32 följande:
    Vi har ju skyddssystem för de som har svårigheter att försörja sig. Ekonomiskt bistånd, sjukpenning, arbetslöshetsersättning, ålderspension, föräldrapenning osv. Vi bidrar alla med "våra" skattepengar. Och visst, systemen har brister men de finns.

Jippoliknande tävlingar i radion, trisslotter, nätpoker osv kan gott vara öppet för alla. Det är väl upp till den som ger bort pengar att bestämma vilka kriterier som sätts upp för mottagaren.
    Men nu handlade det inte om kriterierna för lotteriet, utan hur man känner som privatperson inför att delta eller inte.
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Frokenjonsson

Klurig fråga.. I det här fallet kan jag tänka mig att många kommer delta, även om man har det bra ställt ekonomiskt eller inte. Skulle jag få en garanti om att endast personer med dålig ekonomi skulle delta så skulle jag aldrig tänka tanken att delta själv. Men skulle jag veta att folk som har det bra ställt ekonomiskt deltar och vinner så skulle jag hellre vinna själv och ge dem pengarna till någon "behövande" istället.
    Så frågan är svår, men om alla tänkte som mig så skulle jag aldrig delta då det skulle vara moraliskt fel, och då skulle jag också veta att pengarna skulle gå till någon som behöver dem.

Svar på tråden Moraliskt rätt att delta i riv-dina-räkningar-tävling?