• faithfully

Vi funderar hur vi ska dela föräldrapenningen...

Eftersom det finns tre ersättningsnivåer på dagarna, förbrukar den som är hemma först alla "bra" ersättningsdagar? Eller får man lika många var? Om jag är hemma ett år och tar ut 2-3 dagar i veckan av mina 240 dagar, måste min sambo sedan ta ut 5 dagar i veckan av sina 240 dagar för att inte förlora hans SGI?

• Svar på tråden Vi funderar hur vi ska dela föräldrapenningen...
  • sasso78

Ni har 480 dagar i hop. 390 av dom är sjukpenninggrundanade, alltså baseras på era inkomster. 90 är lägstanivå som är 180 kr/dag före skatt. Ni kan dela föräldrapenningen hur ni vill MEN 60 dagar minst måste den andre ta. Så i prinsip kan du ta ut 420 dagar max och din partner endast 60 dagar. Efter barnets 1 års dag måste man ta ut 5 dagar i veckan för att inte minska eller förlora sin SGI. Innan 1 års dagen kan ni ta ut hur många dagar ni vill i veckan.

• faithfully

Vi pratar om att dela 50/50 på dagarna och att jag ska vara hemma första året med barnet (ta ut 2-3 dagar i veckan). Men det blir ju orättvist om han måste ta ut 5 dagar i veckan för att kunna vara hemma sedan och ajg kan göra vad jag vill.

• faithfully

Efter ett år om man tar ut 5 dagar per vecka för att behålla SGI? Kan man ta ut delar av dagar 3/4 eller halvdagar?

• sasso78
    faithfully skrev 2012-01-29 13:51:31 följande:
    Efter ett år om man tar ut 5 dagar per vecka för att behålla SGI? Kan man ta ut delar av dagar 3/4 eller halvdagar?
    Vet inte om jag förstår dig rätt nu men du måste ta ut 100% per vecka, tar du ut 3/4 dag, det är ju 75%, funkar alltså inte, utan det ska vara HELA dagar = 8 timmar x 5 dagar per vecka. Det blir 40 timmar.
  • faithfully
    sasso78 skrev 2012-01-29 14:30:35 följande:
    Vet inte om jag förstår dig rätt nu men du måste ta ut 100% per vecka, tar du ut 3/4 dag, det är ju 75%, funkar alltså inte, utan det ska vara HELA dagar = 8 timmar x 5 dagar per vecka. Det blir 40 timmar.
    Hm, jag försöker fortfarande lära mig :) Jag arbetar väldigt oregelbundet, mellan 6-10 timmar, helg och vardagar osv, men heltid är generellt 5 dagar i veckan man måste ta ut. Inte 7 dagar per vecka iaf..?

Jag tänkte bara att dagarna räcker längre om jag tar ut halvdagar då, men om jag måste jobba andra halvan så fungerar det inte som jag tänkt med andra ord :)

Men man har ju rätt att vara hemma till barnet är 1,5 år har jag läst mig till så jag kan i princip vara tjänstledig efter ett år och pappan ta full föräldrapenning också är vi båda hemma...
  • Fröken Fräknig

De tre första månaderna efter barnet fyllt ett år är karenstid, vilket innebär att pappan i det här fallet inte behöver ta 5 dagar inneburit efter tre månader. Ring till FK eller fråga på Facebook. Denna info fick vi först när vi pratade med dem. Hittade det ingenstans på hemsidan.

• Riotflickan

Om ni ska vara hemma lika mycket så borde ju den som tjänar bäst ta ut flest dagar från fk. Då kan den som tjänar sämre ta ut fler lägstanivådagar och/eller dagar helt utan föräldrapennng. 

Vi var hemma lika länge, men min man tog ut fler dagar än mig och jag har tagit alla lägstanivådagarna. Förra gången hade dessutom han utfyllnad från jobbet upp till 90% av den RIKTIGA lönen, men för att få ut det var man såklart tvungen att ta full fp.

Vi lär göra något liknande denna gången, han tjänar tyvärr fortfrande bättre. ;) Men nu har vi båda utfyllnad upp till 90% av den verkliga lönen, vilket ju är extra najs när man gått över taket för fp.

• Gladskit
    faithfully skrev 2012-01-29 14:58:46 följande:
    Hm, jag försöker fortfarande lära mig :) Jag arbetar väldigt oregelbundet, mellan 6-10 timmar, helg och vardagar osv, men heltid är generellt 5 dagar i veckan man måste ta ut. Inte 7 dagar per vecka iaf..?
    Men om du arbetar heltid idag så måste du ta ut 7 dagar per vecka för att få motsvarande 80% av din lön.
    2-3 dagar/vecka motsvarar inte halva ersättningen om du förstår vad jag menar.
    Försäkringskassan räknar kalenderdagar och inte arbetsdagar.
  • Vinterankan

De 60 dagar som inte går att överlåta är de med högre ersättning. Vilket är det enda jag har koll på eftersom att jag hur som helst tog ut (och kommer ta ut) 7 dagar i veckan. Min sambo hade inte möjlighet att vara ledig förra gången och då när han skulle överlåta dagar åt mig så var det som sagt dagar med ersättning baserat på sgi som han var tvingad att behålla.

Svar på tråden Vi funderar hur vi ska dela föräldrapenningen...