• Annie2011

Laga egen barnmat till vegetarianer!

Hej!

Jag tänkte att vi kunde dela med oss av våra recept på vegetarisk mat till våra små. Skriv gärna också hur gamla era barn är som äter av recepten. Jag är nybörjare och har inte så stor koll på när barn äter vad. Ska snart introducera mer än en tesked potatis/broccoli/ärtor till min 5 månaders son.
    Hur äter era barn?
    Vad tänker ni på när det kommer till maten?

Alla kommentarer om att barn behöver kött för att växa, fisk för att bli smarta eller liknande undanbes.

• Svar på tråden Laga egen barnmat till vegetarianer!
  • mlymla

Frysta hallon tycker hon är väldigt gott (och blåbär men det får hon bara om hon är naken ;). Vet inte varför jag inte provat lingon? Det ska jag göra!

Vi ger quorn. Ganska mkt tror jag tom? Beror såklart på vad man jämför med men iaf minst en gång i veckan. Quornstrimlorna är det lite mer salt i än bitarna, så vi väntade lite längre med dom. Annars så är det väl mest det att det nästan inte innehåller ngt fett. Men det kan man ju lätt tillsätta själv.  Havregrädde går mkt hos oss kan jag tillägga.

Enklaste rätten är quornfärs som får koka ihop med havregrädde och ngn krydda. Blandas med frysta ärtormajspaprika så får det ättemperatur direkt! heh..

Ränderpåtvären, ang välling så gav vi tidigare enago, men har nu börjat göra egen på skrädmjöl och bovetemjöl.

Vad tråkigt att hon fått sojaallergi! Hur märkte ni det?

har ni provat tillaga fisk på olika sätt? 

Vad menar du med att du inte vågar ge baljväxter? Är det någon korsallergi med sojan?

• VitaVera
    evalinnea skrev 2012-09-21 22:04:17 följande:
    Vi ger vår son quorn. Han är snart 11 månader och vi började nog ge det till honom när han var 7-8 månader. Qournfärsen är ju väldigt lätt och snabb att tillaga! Just nu är hans favoritmat: stekta qournbitar kryddade med spiskummin och lite vitlök, helst med potatisklyftor och ärtor till. Han ratar helt kokt potatis, blir bara jättearg när det mosas i handen! Tror inte salthalten är något att oroa sig för, så länge övriga maten är osaltad. Däremot kan man tänka på att qourn inte innehåller järn, men äter dom varierat är det ju ingen fara.

Den rätten tror jag kommer passa sonen perfekt, tack! Som jag förstår det nu så är saltet i Quorn ok när det gäller se "rena" produkterna, så som färs, bitar och filéer. Tydligen är det främst de mer tillagade färdigrätterna som saltats rejält. Järnbehovet här täcks än så länge av en glupande aptit på puré av torkade aprikoser, samt att vi tillagar all mat i gjutjärnsgryta :) mlymla; Ja, fett tillsätter jag alltid till barnmaten och havregrädde är en favorit :) Jättebra med receptförslag. Då tror jag att vi ska ta och testa lite Quorn den här veckan!
  • ränderpåtvären

Mlymla, soja gav ungefär samma symtom som mjölk. Ligger nära till hands med annan baljväxtallergi och nu är hon känslig, sedan är det soja i samma lokaler.

Försöker nog med mer fisk, men har undrat om det kan bero på allergi att hon vägrade äta det. Slutade med sås samtidigt, och grönsaker. Tänkte testa att mixa med potatis, och steka eller koka. Jag måste nog också börja äta fisk, känns också sådär, dessutom är det inte gott.

Har inga recept att komma med eftersom vi tar det lugnt med allt just nu. Blir vällingen god? Varför slutade ni med Enago? Vet inte riktigt än om jag måste sluta amma.

• evalinnea
    VitaVera skrev 2012-09-23 22:16:17 följande:

Den rätten tror jag kommer passa sonen perfekt, tack! Som jag förstår det nu så är saltet i Quorn ok när det gäller se "rena" produkterna, så som färs, bitar och filéer. Tydligen är det främst de mer tillagade färdigrätterna som saltats rejält. Järnbehovet här täcks än så länge av en glupande aptit på puré av torkade aprikoser, samt att vi tillagar all mat i gjutjärnsgryta :) mlymla; Ja, fett tillsätter jag alltid till barnmaten och havregrädde är en favorit :) Jättebra med receptförslag. Då tror jag att vi ska ta och testa lite Quorn den här veckan!
    Vad kul om han gillar det. Vi ger också minst en gång i veckan faktiskt. Mycket smidigt när man har lite bråttom och han gillar det verkligen. Jag brukar också blanda i ärtor och majs i slutet så att det blir lagom temp ;)

Havregrädde går också mycket här. Men läste på förpackningen förra veckan och det verkar inte som att den är berikad såsom havremjölken är. Är det något ni tänkt på?

Min son har en ny tand påväg nu igen, så han har mycket ont och vill knappt äta. Var det någon särskild mat som era barn åt av när de fick tänder?

Igår testade jag i alla fall att göra ugnspannkaka och det åt han mycket av!

Receptet är:

2 ägg
    1 1/4 dl vetemjöl
    3 dl mjölk
    1 msk smält margarin
    (1 krm salt)

Vispa ihop och grädda i ugn i ca 10-15 min på 225 grader

Dom tipsar om att man kan byta ut äggen mot 1/2 tsk bakpulver.
    Jag hade i någon matsked med vetegroddar(innehåller mycket järn) och lite extra fett. Gav kidneybönor till också.
    Tänkte testa att göra med kikärtsmjöl som någon tipsade om förut här i tråden.

Väldigt snabbt och enkelt, funkade att tillaga med ett styck grinig son på ena höften ;)
  • ränderpåtvären

Angående berikningen tänkte jag använda havremjölk mer i matlagningen senare, någon gång har jag blandat grädde med drycken. Men medan jag ammar behövs inte kalciumtillskott egentligen, kanske bra att det inte stör järnupptaget, om det nu gör det. 

Gurka är fortfarande favorit vid tandsprickning, bär, saftig mjuk frukt, vattenmelon, bröd i början, senare riskaka. Gärna lite svalare mat. Quinoa gillar hon nu.

Nu har vi ätit så enahanda ett tag att det gick att kuppa in avocado på brödet! Så glad!

Hur gör ni andra, finns det alltid en mogen avocado hemma eller spar ni en del på något sätt?

• Lilia

Barnet kan i princip äta allt som ni vuxna äter. =) Honung och spenat ska man vänta med till ett års ålder. Bönor ska man också vara lite försiktig med. I början då man bara ger smakpotioner kan man ge saker som t.ex banan, avocado eller dylikt för att sedan ge mer "komplicerade" maträtter.

• elinson

Jag har beräknat järninnehållet i pastasås på linser och krossade tomater och jämfört med vanlig köttfärssås och barnmatsburkar.

Pastan med linser innehåller nästan dubbelt så mycket järn som den köpta spagetti och köttfärssåsen från Neslte :)

http://barnsmat.blogspot.no/2012/10/kopta-barnmaten-inte-bra-nog-men-ar-den.html

Tänkte att de kunde vara intressant för denna gruppen.

Här äter vi inte hel-vegetariskt men meatfree monday and other days:)

• ränderpåtvären
    elinson skrev 2012-10-08 12:44:15 följande:
    Jag har beräknat järninnehållet i pastasås på linser och krossade tomater och jämfört med vanlig köttfärssås och barnmatsburkar.

Pastan med linser innehåller nästan dubbelt så mycket järn som den köpta spagetti och köttfärssåsen från Neslte :)

barnsmat.blogspot.no/2012/10/kopta-barnmaten-...

Tänkte att de kunde vara intressant för denna gruppen.

Här äter vi inte hel-vegetariskt men meatfree monday and other days:)
    Kul! Proteinhalten brukar vara sämre i burkarna också. Tror Nestlé har räknat ut det fint, då måste man köpa den järnberikade gröten också.
  • elinson
    ränderpåtvären skrev 2012-10-08 14:35:19 följande:
    Kul! Proteinhalten brukar vara sämre i burkarna också. Tror Nestlé har räknat ut det fint, då måste man köpa den järnberikade gröten också.
    Ja, då kändes det liksom ännu bättre att laga vegetariskt fler dagar i veckan framför köp-burkarna. Dessutom ett väldigt fint argument till farföräldrarna som inte är så sugna på veg. rätter.
  • mlymla

Hur går det för alla? Har det blivit lättare med maten?

Barnet mitt är nu snart 1 1/2, och äter nästan allt som vi äter. De dagar vi äter något som innehåller mjölk får hon fisk, om vi inte gör en sats utan mjölk också.

Försöker tänka ut nåt annat vi ger henne, men kommer inte på något... Hm. Tunna äppleskivor med kanel på brukar hon få till "efterrätt" eller mellis. Banan med kanel är tydligen också gott... Annars gillas smoothie.

Ränderpåtvären undrade förut om vällingen blir god! Ja det blir den!

Hon tycker mkt bättre om den faktiskt. Tycker det känns bättre att göra egen. Titta på innehållsförteckningen på köpevällingen.. uurk. Vet att det rekomenderas av diverse så man är "säker" på järninnehållet, men tycker inte alls det känns bra med så många konstigheter. Just Enago har dock mindre grejer i sig än traditionella vällingar måste tilläggas!

Sen finns det en ekonomisk aspekt med i det hela också. Myyycket billigare att göta egen... ;)

• annabellelee

Gillar din son puréer,dvs att bli matad, eller plocka själv med bitar? Mina barn har nämligen ogillat allt mos som rekommenderas i alla barnmatsböcker och vill isället ta mat själv. Stavar av grönsaker, pastabitar osv.

För alla bebisar,dvs köttätare inkluderade,brukar järn vara det som de lättast får för lite av, så se till att det blir järnrikt.

• Spaghetti

Jag blandar havregrynsgröt med stekt sojafärs och lite advokato. Det låta konstigt men barnen älska det! Mycket protein också så det är nyttigt. Till efterrätt oftast hemlagad isglass vi använda loranga eller fanta och frysa in. Mycket gott! Sedan vi äter nästan bara pasta faktiskt, ofta med ketchup eller riven ost. Barnens favorit är spaghetti med tomatsås och ost så det lagar jag nästan varge dagen.

Svar på tråden Laga egen barnmat till vegetarianer!