VitaVera skrev 2012-09-23 22:16:17 följande:
Den rätten tror jag kommer passa sonen perfekt, tack! Som jag förstår det nu så är saltet i Quorn ok när det gäller se "rena" produkterna, så som färs, bitar och filéer. Tydligen är det främst de mer tillagade färdigrätterna som saltats rejält. Järnbehovet här täcks än så länge av en glupande aptit på puré av torkade aprikoser, samt att vi tillagar all mat i gjutjärnsgryta :) mlymla; Ja, fett tillsätter jag alltid till barnmaten och havregrädde är en favorit :) Jättebra med receptförslag. Då tror jag att vi ska ta och testa lite Quorn den här veckan!
Vad kul om han gillar det. Vi ger också minst en gång i veckan faktiskt. Mycket smidigt när man har lite bråttom och han gillar det verkligen. Jag brukar också blanda i ärtor och majs i slutet så att det blir lagom temp ;)
Havregrädde går också mycket här. Men läste på förpackningen förra veckan och det verkar inte som att den är berikad såsom havremjölken är. Är det något ni tänkt på?
Min son har en ny tand påväg nu igen, så han har mycket ont och vill knappt äta. Var det någon särskild mat som era barn åt av när de fick tänder?
Igår testade jag i alla fall att göra ugnspannkaka och det åt han mycket av!
Receptet är:
2 ägg
1 1/4 dl vetemjöl
3 dl mjölk
1 msk smält margarin
(1 krm salt)
Vispa ihop och grädda i ugn i ca 10-15 min på 225 grader
Dom tipsar om att man kan byta ut äggen mot 1/2 tsk bakpulver.
Jag hade i någon matsked med vetegroddar(innehåller mycket järn) och lite extra fett. Gav kidneybönor till också.
Tänkte testa att göra med kikärtsmjöl som någon tipsade om förut här i tråden.
Väldigt snabbt och enkelt, funkade att tillaga med ett styck grinig son på ena höften ;)