• mia567

Redan urvuxen cosmic comfort?

Vår dotter blir 3 år i mars, är ca 92 cm lång och väger runt 14 kg. Hon åker i en AG cosmic comfort S men den är redan för liten trots att vår dotter inte är så stor. Hon har säkert 1 dm kvar till öronen är över kanten men axlarna tar i nederkanten på nackstödet och hon klagar på att det gör ont där. Vad jag kan se går det inte att höja nackstödet mer.

Är det fler som har haft samma problem, finns det någon lösning eller är en annan stol enda valet?

• Svar på tråden Redan urvuxen cosmic comfort?
  • 5barnsmamma12

Det går väl att plocka bort nackstödet från stolen, det har jag för mig att vi gjorde med sonens stol.

• mia567

Det går men stolen är inte testad och godkänd utan nackskyddet så jag vet inte om vi vågar ta bort det

• tinis77

Jag hade köpt en ny stol, britax two-way tex. Då kan hon åka bakåt många år till. T

• mia567

Köpa ny stol är väldigt svårt eftersom vi inte bor i Sverige eller några inplanerade Sverigeresor just nu. Alternativet är att storasyster får byta stol med lillasyster (hon har en hiway), förhoppningsvis kan då lillasyster använda Cosmicen till storasyster kan åka framåtvänd.

Men helst vill jag slippa byta stolar

• Natasha76
    mia567 skrev 2012-01-30 13:49:16 följande:

Köpa ny stol är väldigt svårt eftersom vi inte bor i Sverige eller några inplanerade Sverigeresor just nu. Alternativet är att storasyster får byta stol med lillasyster (hon har en hiway), förhoppningsvis kan då lillasyster använda Cosmicen till storasyster kan åka framåtvänd.

Men helst vill jag slippa byta stolar

Man kan också beställa bilbarnstol över nätet. Själv bor jag i Finland och jag har snabbt fått leverans från www.carseat.se. Jag tror de bara säljer utanför Sverige.

Men testa byt stolar, tror nog Hi-way är rymligare. Vår 109 cm långa flicka sitter ännu bra i Hi-way. 
    Min opartiska bilstolsblogg: www.bloggen.fi/bilstolslotsen
  • mia567

Tack för tipset, visste inte att det fanns att beställa. Bra att veta om det blir aktuellt med fler stolar.

• cosinus
    mia567 skrev 2012-01-30 11:44:16 följande:
    Det går men stolen är inte testad och godkänd utan nackskyddet så jag vet inte om vi vågar ta bort det
    Men den cosmic-stolen vi har har inget nackskydd helt enkelt för att de inte hade det i början. Den är köpt 2004 när dottern var liten och godkänd då. Jag tror inte den ni har är sämre utan nackstöd än vad våran är i originalutförande.

Vi har även en duo-flex och det är ju samma nackskydd där men vår son har långa ben och kort rygg så han rymms faktiskt fast han nog är 94 cm eller så. Men jag kommer inte tveka att plocka bort nackskyddet om det blir trångt.
Svar på tråden Redan urvuxen cosmic comfort?