• emma8803

utomlands resa med små barn!

Hejsan.

Jag undrar om det är någon som vet hur gammal barnet ska vara när man åker utomlands första gången.
    kan man åka när barnet är cirka 1,5 till 2 månader eller är det för lite?

• Svar på tråden utomlands resa med små barn!
  • älskarlivet81
    gugeligu skrev 2012-02-10 17:31:59 följande:
    samtidigt helammar en 4 månaders men inte en 9 månaders vilket gör att risken för problem minskar

Fast alla helammar inte och alla ammar inte alls
  • gugeligu
    älskarlivet81 skrev 2012-02-10 17:33:25 följande:
    Fast alla helammar inte och alla ammar inte alls
    Nej hel sant, dock omfattas rätt många i gruppen som gör det och rätt få efter 6 mån.
  • En ganska vanlig mamma

Vi reste utomlands och till ett varmt land när äldste var 4 månader. Han blev sjuk, men det räckte med konsultation med 1177 över telefonen. Vi var inne mkt mitt på dagen så med andra sonen väntade vi tills han var ca 9 månader, kändes bättre...

• Lisa RMB
    gugeligu skrev 2012-02-10 18:12:23 följande:
    Nej hel sant, dock omfattas rätt många i gruppen som gör det och rätt få efter 6 mån.
    Ja, jag håller med, risken minskar för att barnen blir sjuka om de helammas, men risken är ändå inte obefintlig. Så jag tycker att man bör ta med i beräkningen att barnet kan bli sjukt oavsett om man sedan väljer att resa eller inte.
    Som sagt bägge mina småtjejer blev magsjuka när de var bara några månader och då helammade jag dem ändå.
    Virus och baciller finns ju överallt och det är inte lätt att komma ihåg att sprita händerna så fort du tagit i ett handtag...

Jag är inte ute efter att avskräcka någon från att resa med små barn, jag tror bara det är bra att vara förberedd på att barn blir sjuka även på semestern Obestämd
  • gugeligu
    Lisa RMB skrev 2012-02-10 18:49:23 följande:
    Ja, jag håller med, risken minskar för att barnen blir sjuka om de helammas, men risken är ändå inte obefintlig. Så jag tycker att man bör ta med i beräkningen att barnet kan bli sjukt oavsett om man sedan väljer att resa eller inte.
    Som sagt bägge mina småtjejer blev magsjuka när de var bara några månader och då helammade jag dem ändå.
    Virus och baciller finns ju överallt och det är inte lätt att komma ihåg att sprita händerna så fort du tagit i ett handtag...

Jag är inte ute efter att avskräcka någon från att resa med små barn, jag tror bara det är bra att vara förberedd på att barn blir sjuka även på semestern Obestämd
    det håller jag helt med om! vi räknar helt med det nu när vi ska iväg men det hade vi gjort  i Sverige med iofs.
  • gugeligu

va inte klar. att vara förbered är bra. jag känner mig personlogen mer trygg med en ammande 8 månaders än en oammande 1åring (ok nu ammade jag vid 1år men poängen...). men sjukhusvård kan alltid ske så kort från fk är bra att ha med  eu och försäkring överallt

• ModestyB

Reser man med barn så måste man välja ett resmål där man vet att det finns bra sjukvård att få dynet runt snabbt. Man ska alltså inte ge sig ut i regnskogen i Costa Rica och hoppas på det bästa.
    En bra reseförsäkring är ett måste om man är borta mer än 45 dagar-ett försäkringsbrev är bra att ha även om man använder sig av hemförsäkringens 45 dagar.
    Husapotek tar man med, en febertermometer som mäter celcius (för att slippa tänka, orolig mitt i natten), barnstolpiller och aktivt kol är bra att ha.

Är det riktigt varmt ska även små barn dricka vatten, trots att de ammas, tror det är barn över 4 månader.

Vi kokar eller köper vatten, även här i Miami Beach. Riktigt bra vatten är en förutsättning för att hålla sig frisk.

Ska man på en vanlig charterresa så tror jag man vågar åka med hur små barn som helst, då har man ju en researrangör i ryggen som hjälper till om något händer.

• gugeligu
    ModestyB skrev 2012-02-11 06:08:03 följande:
    Reser man med barn så måste man välja ett resmål där man vet att det finns bra sjukvård att få dynet runt snabbt. Man ska alltså inte ge sig ut i regnskogen i Costa Rica och hoppas på det bästa.
    En bra reseförsäkring är ett måste om man är borta mer än 45 dagar-ett försäkringsbrev är bra att ha även om man använder sig av hemförsäkringens 45 dagar.
    Husapotek tar man med, en febertermometer som mäter celcius (för att slippa tänka, orolig mitt i natten), barnstolpiller och aktivt kol är bra att ha.

Är det riktigt varmt ska även små barn dricka vatten, trots att de ammas, tror det är barn över 4 månader.

Vi kokar eller köper vatten, även här i Miami Beach. Riktigt bra vatten är en förutsättning för att hålla sig frisk.

Ska man på en vanlig charterresa så tror jag man vågar åka med hur små barn som helst, då har man ju en researrangör i ryggen som hjälper till om något händer.
    Nej barn ska inte dricka vatten om de ammas. isåfall har rekommendationerna förändrats sista åren.

"Om man reser till varmare länder med barn, är det bra att tänka lite extra på vätskebehovet. Barn som helammas täcker spontant detta ökade behov av vätska genom ökad amning."
    står det på 1177.

Vatten på flaska (oöppnad) är generellt bra att hålla sig till. Gällande researgangörer skulle jag inte sätta tilliten till dem.. 
  • evaoregon
    gugeligu skrev 2012-02-12 01:46:41 följande:
    Nej barn ska inte dricka vatten om de ammas. isåfall har rekommendationerna förändrats sista åren.

"Om man reser till varmare länder med barn, är det bra att tänka lite extra på vätskebehovet. Barn som helammas täcker spontant detta ökade behov av vätska genom ökad amning."
    står det på 1177.

Ja, vår barnläkare var mycket bestämd med att man INTE ska ge bebisar vatten om de ammas.  Vattnet fyller upp magen så att de i så fall inte får tillräckligt med näring.  Man rekommenderar ju vuxna som vill gå ned i vikt att dricka mycket vatten så att de inte blir så hungriga. 
  • ModestyB
    evaoregon skrev 2012-02-12 17:50:48 följande:
    Ja, vår barnläkare var mycket bestämd med att man INTE ska ge bebisar vatten om de ammas.  Vattnet fyller upp magen så att de i så fall inte får tillräckligt med näring.  Man rekommenderar ju vuxna som vill gå ned i vikt att dricka mycket vatten så att de inte blir så hungriga. 
    Vår BVC sa att vår son skulle dricka vatten från det att han också åt mat, i form av gröt och välling, smakisar osv. Eftersom han är ersättningsbarn skulle han också få vatten när han var törstig. Han åt ändå ersättning 6 grr/dygn, minst. Barn ska väl dricka minst en liter vätska per dygn, eller är det 1,2 L, jag minns inte, men det är nog bra att ha lite koll på intaget.
    Få helammar sina barn ett år idag (vilket jag tycker är synd), så jag antar att rådet att ge vatten beror på just hur amningen fungerar. Jag kunde tyvärr inte amma och de råd jag har fått utgår från just vår situation. Det borde jag ha varit tydligare med. Sen kan ju mjölken sina pga värme/vätskebrist eller sjukdom, det är det nog bra att vara förberedd på...
  • evaoregon
    ModestyB skrev 2012-02-12 21:27:53 följande:
    Vår BVC sa att vår son skulle dricka vatten från det att han också åt mat, i form av gröt och välling, smakisar osv. Eftersom han är ersättningsbarn skulle han också få vatten när han var törstig. Han åt ändå ersättning 6 grr/dygn, minst. Barn ska väl dricka minst en liter vätska per dygn, eller är det 1,2 L, jag minns inte, men det är nog bra att ha lite koll på intaget.
    Få helammar sina barn ett år idag (vilket jag tycker är synd), så jag antar att rådet att ge vatten beror på just hur amningen fungerar. Jag kunde tyvärr inte amma och de råd jag har fått utgår från just vår situation. Det borde jag ha varit tydligare med. Sen kan ju mjölken sina pga värme/vätskebrist eller sjukdom, det är det nog bra att vara förberedd på...
    Helamning i ett år måste väl vara extremt ovanligt?  Jag helammande mina barn i 6 månader och började sedan med smakisar och annan mat.  Sedan delammade jag tills de var 21 mån resp 2 år.  Det rekommenderas att man väntar med smakisar tills 6 månader och att barn helammas (äter ersättning) tills dess.
  • evaoregon
    ModestyB skrev 2012-02-12 21:27:53 följande:
    Få helammar sina barn ett år idag (vilket jag tycker är synd), så jag antar att rådet att ge vatten beror på just hur amningen fungerar.
    Alltså helamning är när man inte äter annan mat än bröstmjölk.  När barn börjat med smakisar och annat så räknas det inte längre som helamning.
  • ModestyB
    evaoregon skrev 2012-02-12 21:50:59 följande:
    Alltså helamning är när man inte äter annan mat än bröstmjölk.  När barn börjat med smakisar och annat så räknas det inte längre som helamning.
    Nej exakt så. Och jag helammar inte. Antar att råden skiljer sig.
    Vet förresten inte ens om helamning ett år är vad som gäller nu, eftersom dom gått ut med att man kan ge smakisar tidigare än förut...
    Hur som, helammar man=inget vatten.
    Annars ska man ge vatten, enligt min BVC.
  • evaoregon
    ModestyB skrev 2012-02-12 23:47:09 följande:
    Vet förresten inte ens om helamning ett år är vad som gäller nu, eftersom dom gått ut med att man kan ge smakisar tidigare än förut...
    Nej, vid 6 månader kan man börja ge annan mat när man ammar.  Det är svårt för barn att klara sig på enbart bröstmjölk i ett helt år.  Inget som rekommenderas.  Tidigare var rekommendationerna i Sverige att man kunde ge smakisar vid 4 månader, men det är ändrat till 6 månader.  Ett år har det aldrig varit.
  • evaoregon
    ModestyB skrev 2012-02-12 23:47:09 följande:
    Lite info här

se.babycenter.com/baby/startingsolids/introducing/
  • gugeligu
    evaoregon skrev 2012-02-13 01:40:01 följande:
    Nej, vid 6 månader kan man börja ge annan mat när man ammar.  Det är svårt för barn att klara sig på enbart bröstmjölk i ett helt år.  Inget som rekommenderas.  Tidigare var rekommendationerna i Sverige att man kunde ge smakisar vid 4 månader, men det är ändrat till 6 månader.  Ett år har det aldrig varit.
    nu är det 6 månader, om barnet verkligen vill ha ka det få lite från 4 mån.

• evaoregon
    gugeligu skrev 2012-02-13 02:15:54 följande:
    nu är det 6 månader, om barnet verkligen vill ha ka det få lite från 4 mån.

Ja, så har jag också förstått det.  Helamning i ett helt år måste vara extremt ovanligt och knappast något som rekommenderas.
  • gugeligu
    evaoregon skrev 2012-02-13 06:44:12 följande:
    Ja, så har jag också förstått det.  Helamning i ett helt år måste vara extremt ovanligt och knappast något som rekommenderas.
    Nej, däremot kan amning vara huvuddelen av kosten i ett år men inte enbart.
  • evaoregon
    gugeligu skrev 2012-02-13 13:53:30 följande:
    Nej, däremot kan amning vara huvuddelen av kosten i ett år men inte enbart.
    Visst, jag ammade båda mina barn mycket längre än ett år, men några rekommendationer om att helamma i ett år har jag aldrig hört. 
Svar på tråden utomlands resa med små barn!