Anonym (Sosstant) skrev 2012-01-30 17:59:40 följande:
Jag har själv jobbat på ett LVU-hem under många år och min personliga uppfattning är väl att det är rätt signifikativt för dem som får sina barn omhändertagna: de förstår inte varför.
I sina egna ögon ser de inte varken vanvård, missbruk eller ännu värre saker.
Och det är väl det som är ett av de största problemen för oss "på andra sidan" - den bristande självinsikten hos föräldrarna. För om man konstant anser att ANDRA gör fel och känner sig orättvist behandlad så är det ju oerhört svårt att för oss att komma fram till vad/hur vi ska göra för att det ska bli så bra som möjligt för alla inblandade...
När jag var placerad på HVB-hemmet berättade personalen om ett andra föräldrapar som hade bott där tidigare.
Båda föräldrarna visade sig vara "dugliga" och fick mycket bra beröm av personalen. Personalen ansåg att det inte fanns någon oro för att barnen (dem hade tvillingar) skulle fara illa hos föräldrarna i hemmiljön.
Dem meddelade detta under ett möte med soc och framhöll verkligen vilka framsteg familjen hade gjort under behandlingen. Märk väl - det fanns INGEN oro från personalens sida. Personal som funnits i familjens närvarot dygnet runt i flera månader!
Trots detta beslutade soc att barnen skulle omhändertas akut och placeras i familjehem.
Föreståndaren på hemmet ansåg att beslutet var helt uppåt väggarna och medverkade därav i rättegången där hon vittnade till familjens fördel.
LVU:et gick tyvärr igenom och barnen placerades.
Anledningen till att dem på hemmet berättade detta för mig var för dem fortfarande var mycket upprörda över socialtjänstens agerande och ansåg att soc har förstört denna familj för all framtid.
Soc hade inte agerat för barnens bästa! Dem tyckte verkligen synd om dessa stackars barn som blivit så illa behandlade av myndigheterna som istället borde ha skyddat dem.
Du verkar tro att alla beslut tagna av soc är de rätta......... du lever i en naiv tro på socialtjänsten och det är tragiskt om du verkligen är en soctant...... eller som du säger sosstant.