• Solsidan

Läkare i Malmö/Lund

Hej.
    Planerar äggdonation utomlands. Skulle behöva ha en läkare/gynekolog i Malmö eller Lund som kan hålla i vaginala ultraljud, skriva ut mediciner etc. Är det någon som kan tipsa om någon som kan tänka sig att ställa upp.

• Svar på tråden Läkare i Malmö/Lund
  • Allamanda

Hej...

Söker själv efter samma, har ringt ett par läkare men fick kalla handen....

• Solsidan

Hmmm. Då har vi ett problem! Har förstått att man kan åka till den aktuella kliniken utomlands för en första undersökning och då få medicinen med sig, alternativt få medicinen per post hemsänd till Sverige. Men det hade ju varit bättre att kunna ha en läkare med sig här hemma. Vågar man fråga hur gammal du är? Eller rättare sagt, vad var anledningen till att de inte vill medverka?

• Allamanda
    Solsidan skrev 2012-02-15 15:45:38 följande:
    Hmmm. Då har vi ett problem! Har förstått att man kan åka till den aktuella kliniken utomlands för en första undersökning och då få medicinen med sig, alternativt få medicinen per post hemsänd till Sverige. Men det hade ju varit bättre att kunna ha en läkare med sig här hemma. Vågar man fråga hur gammal du är? Eller rättare sagt, vad var anledningen till att de inte vill medverka?
    På Elite är det så att om man gör alla blodtester hemma o faxar över svaren, så faxar dom över namnen på medicinerna så att en svensk läkare kan skriva ut dom samt man behöver lite kontroller o då slipper man åka iväg, sen så behöver man bara åka iväg en gång o då för själva mottagandet av ägget....
  • Allamanda
    Solsidan skrev 2012-02-15 15:45:38 följande:
    Anledningarna har varit allt ifrån som en sa hon saknade kunskapen, en annan sa var riktigt äcklig o sa barn ska komma naturligt sen var där dom som inte tog nya patienter....
  • längtar74

Hej, vet inte om det löst sig? Annars har jag ett tips: Karen Nielsen i Malmö har varit jättebra. Hon har fixat både UL och skrivit ut all medicin som jag behövt inför ÄD.

• von Hiram

Hej,
    vi är i färd med att göra FET i naturlig cykel och upplever det som att de privata gynekologerna börjar dra sig lite för att speciellt skriva ut mediciner. Och senast idag fick vi uppleva vad detta innebär!!!!

Var igår hos en privat läkare, kollega till min "vanliga" gynekolog som dock är bortrest - betalade, gjorde ultraljudet för dag 8. Fick lite luddigt svar på hur slemhinnan var, efter mycket trixande och fixande med monitorer och ultraljudsmanicken säger hon:"Mellan 6 och 7 mm. Ok, fick väl duga som angivelse (man är ju van vid exakt, med decimaler!! . Sen fick jag nobben på recept på Ovitrelle (ägglossningssprutan)! Hade betalt 1000 spänn, fick ett otroligt luddigt omdöme om slemhinnans tjocklek, fick ingen ovitrelle och orkade inte bråka utan gick bara därifrån.

Kontaktade Öresundskliniken som vi gjorde vanlig IVF hos (3 stycken utan att lyckas) och som vi var hos inför förra äggdonationen. Sa att vi behövde ultraljud och, om slemhnnan var ok, recept på Ovitrelle.

Tänkte att det väl skulle kosta som ett ultraljud enligt deras prislista 900 kr + lite extra för receptet.

När vi kommer dit imorse vill de vi ska betala 4000 kronor! De erbjuder "hela paketet"  för oss som gör äggdonation utomlands för 6500 kronor: då tar de alla blodprover, både min och mannens, ultraljud, eventuell mailkontakt med kliniken utomlands om det skulle behövas, ultraljud och blodtester efteråt etc etc. Dyrt, men kanske rimligt m tanke på att de tydligen "tar och har hela det medicinska ansvaret", som de säger att de har om de skriver under ett recept.

Dock - i detta fallet behövde vi bara receptet (och ultraljudet, som en säkerhetskoll för att hon igår verkade så osäker) - så de erbjöd oss att sänka priset: 4000 kronor - så det var snällhetspriset som vi skulle vara tacksamma för. För ETT ultraljud och receptet!!! Vi försökte resonera lite med dem: vi gör ju i naturlig cykel, krävs ingen nedreglering, ingen stimulering med övervakning etc, vi kan ta vanlig gravsticka sen etc. Men de var stenhårda. Förstår dem, men kändes skumt - vi är gamla patienter, kommer inte in från gatan precis, och går på äggdonation hos en klinik de rekommenderat.

Plus, när vi gjorde vårt första äd-försök via dem för ett år sedan , och en komplikation uppstod, kontaktade vi dem, men då hänvisade dem oss till kliniken utomlands - eftersom de var behandlande läkare och skulle ha ansvaret - Öresundskliniken skulle bara vara mellanhand för recept och ultraljud... Detta påminde jag om imorse - fick då svaret att detta var i enlighet med "den nya svenska lagstiftningen", som hade ändrats... Hm det tror jag inte på för fem öre, att det hunnit till ny lagstiftning. När jag påpekade detta svarade läkaren att  det trots allt kanske inte var så, men att en vägledande tolkning skett, som gjorde att de måste ha det medicinska ansvaret - och ta betalt därefter. Rimligt kanske. Ocker kanske. Vi som vill ha barn är i alla fall jävligt utsatta och väldigt utlämnade...

Vi tackade faktiskt för oss och gick därifrån, helt orimligt ocker att betala 4000 spänn för ett ultraljud och ett eventuellt ovitrelle-recept! Tänk om slemhinnan visat sig vara helt kass och tunn, och att det inte skulle bli någon äggdonation denna cykel - skulle vi då ha betalt 4000 för detta ultraljud - och dessutom stå i tacksamhetsskuld..? Jag blev faktiskt lite besviken.

Kontaktade Riga som skickar över en Ovitrelle-spruta med DHL till en båkdel av kostnaden.

Men som sagt, de är himla duktiga på Öresund, och börjar man från scratch och ska ta alla prover och grejer från start och har aldrig gjort det förr, då kan det ändå vara ett bra alternativ.

Gamla rävar som vi som gjort det förr och bara just behöver ultraljud och recept - vi kanske ska kontakta den föreslagna Karen Nielsen nästa gång då, tack för tipset.

• Fru xx

Skrev om detta även i Ava Riga tråden men skriver här med. Region Skåne har så kallad "barnlöshetsmottagning" på gyn mottagningen på Helsingborgs Lasarett, det är för orivilligt barnlösa, varje vardag morgon/förmiddag. Där kan man få hjälp med tex vul och blodprover, kostar som vanligt besök dvs 300 kr och frikort gäller. Man får tid snabbt och lätt, inga diskussioner. Jag har varit där många gånger, nu senast på två vul inför ÄD utomlands. Kan tänka mig att man får samma hjälp på gyn mottagningen på MAS också och säkert även i Lund, det är ju för sjutton Region Skåne det med. Vad gäller recept vet jag inte hur de ställer sig. Jag fick mina finska recept översatta till svenska av min gamla IVF klinik, Cura i Malmö, utan kostnad. Cura i Malmö hjälper även till med vul men det kostar runt 800 kr. Lycka till!

• Allamanda
    längtar74 skrev 2012-02-17 12:40:43 följande:
    Hej, vet inte om det löst sig? Annars har jag ett tips: Karen Nielsen i Malmö har varit jättebra. Hon har fixat både UL och skrivit ut all medicin som jag behövt inför ÄD.
    Hej... Nej det är oförändrat här söker fortfarande, vi är 3 kvinnor 40,43 o 44 kvinnan på 43 fick slängt att du är för gammal o sa att hon vägrade medverka det svaret gavs av ovanstående läkare....Så där blir det inget för mig,hon är kanske bra för kvinnor under 40 menar inte prata illa men vad ska man tro....
  • Allamanda
    Fru xx skrev 2012-02-17 17:29:36 följande:
    Skrev om detta även i Ava Riga tråden men skriver här med. Region Skåne har så kallad "barnlöshetsmottagning" på gyn mottagningen på Helsingborgs Lasarett, det är för orivilligt barnlösa, varje vardag morgon/förmiddag. Där kan man få hjälp med tex vul och blodprover, kostar som vanligt besök dvs 300 kr och frikort gäller. Man får tid snabbt och lätt, inga diskussioner. Jag har varit där många gånger, nu senast på två vul inför ÄD utomlands. Kan tänka mig att man får samma hjälp på gyn mottagningen på MAS också och säkert även i Lund, det är ju för sjutton Region Skåne det med. Vad gäller recept vet jag inte hur de ställer sig. Jag fick mina finska recept översatta till svenska av min gamla IVF klinik, Cura i Malmö, utan kostnad. Cura i Malmö hjälper även till med vul men det kostar runt 800 kr. Lycka till!
    Ja det kunde ju vara något frågan är bara om det gäller även oss som fyllt 40, har kontakt med två andra kvinnor som jag skrev i andra inägget så har ingen av oss blivit väl behandlade.... Var i kontakt med Cura i nuläget tar dom inga nya patienter..... Tack för tipset ska forska i det :)
Svar på tråden Läkare i Malmö/Lund