• Khaleesi

Syskon och fikabröd

Hur hanterar du som förälder följande läge. Storasyster och lillasyster har fått varsin bulle. Lillasyster äter raskt upp sin, men storasyster var inte alls sugen.

Nu frågar storasyster lillasyster om hon vill ha hennes överblivna bulle, och det vill lillasyster GÄRNA!

Vad gör du?

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-02 14:06
    Och vi kan säga att storasyster är sex år och lillasyster är fyra år.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Syskon och fikabröd
  • Nordanvinden08

Då är det ju en helt annan sak. Om detta händer hela tiden så ska du ju säga nej. Det är ju ditt ansvar som mamma att se till att hon får i sig en hälsosam kost. Det kommer hon tacka dig för. Säg att hon kan få ta en frukt istället om hon vill ha ngt mer, och kanske ska du försöka hålla godsakerna till helgerna.
    Lycka till!

• Bonanza
    Khaleesi skrev 2012-02-02 14:56:46 följande:
    Ja, jag har till exempel börjat göra det eftersom lillasyster har börjat utveckla en ohälsosam övervikt, bland annat till följd av 7 års dubbla fikaransoner...

När storasyster börjar påpeka att lillasyster är fluffig runt magen och att storasysters byxor är för små åt lillasyster så dödar det en del av charmen med att det är snällt att storasyster vill bjuda på bulle...
    Jo, men det framkom ju inte. Du skrev det som att det vore ett enstaka tillfälle, och då ser jag inte problemet. I din situation förstår jag dig till fullo.
  • Mynta

Håller med Bonanza. Vi fikar så sällan på det viset, kanske någon gång i månaden typ, så här skulle det ju varken göra till eller från. Fikar man ofta, och beskriven situation är vanligt förekommande, så kan jag förstå att det blir ett problem.

• skogsvitter
    Ja, jag har till exempel börjat göra det eftersom lillasyster har börjat utveckla en ohälsosam övervikt, bland annat till följd av 7 års dubbla fikaransoner...
    Är lite rädd att vi kommer vara i samma läge om 6 år om det fortsätter som vi har det just nu. Lillan är ett rejält matvrak, äter upp båda sitt och alla andras om hon får lov. Vare sig det gäller fikabröd, mat eller annat. Att storasyster skulle sticka till henne sin egen bulle (som vi mest skulle bli överlycklig om hon nån gång faktiskt åt  själv istället) skulle göra mig rätt arg. Vi börjar redan vara vaksamma på hur mycket hon äter, och försöker begränsa matintaget för lillasyster medan vi så gott det går försöker öka storasysters.

Jag tycker nog helt ärligt att man är ganska naiv om man inte ser problemet i detta. Visst det klart att det inte gör någon skada om det händer EN GÅNG, men sådant här brukar ju mycket lätt kunna bli ett mönster och då är det plötsligt inte bara en gång utan varje gång.
  • Kimona

Storasyster får spara sin bulle till ett senare tillfälle. Är det en bulle per person som gäller så är det.
    En bulle är ganska mättande så jag hade inte velat att den yngsta skulle äta sig mätt på fikabröd.

Ett kex eller en liten kaka hade varit en annan sak

• Kryssarinnan

Vi fikar aldrig själva hemma utan det är om vi är ute på kafé, är bortbjudna, eller har gäster. Så eftersom det är ett undantag (ca 1 gång per vecka) så ser jag inget problem. Hade du haft en omröstning om ifall man tycker att det är en bra idé att låta barn (eller vuxna, för den delen) äta bulle(ar) varje dag så hade nog resultatet blivit helt annorlunda. Få tycker väl att det är en bra idé. 

Jag har, lite OT, ställt sonen i kö till ett dagis som verkar jättetrevligt. Men där fikar de ihop på fredagar med fikabröd som föräldrarna turas om att ta med. Jag kan tycka att det är lite väl ofta, för då kanske man inte vill äta så onyttigt på kvällen sen, med t.ex. efterrätt.  Äsch... man får väl säga att han får välja en sak och inget mer, och jag hoppas att de erbjuder t.ex. äpplen också för att liksom fylla upp om barnen är jättehungriga. I princip tycker jag att man ska äta nyttigt till vardags och desto mer fritt när det är fest samt någon gång på helgen, men inte både fika och efterrätt både fre+lö+sö = 3 dagar i veckan. 

• Trulis78

För min del får lillasyster gärna ta bullen. Vi fikar inte särskilt ofta och ingen av tjejerna är storätare, de turas lite om vem som inte är sugen när det är fikadags. Hade någon av tjejerna alltid fått ta över den andras bulle och tenderat att vara överviktig hade saken varit en annan. Då skulle jag definitivt ha sagt nej.

• Tjollerfia

Här skulle vi bara tycka att storasyster var snäll. Men vi äter fikabröd och annat max 1 gång i månaden så det känns inte som ett problem kan förstå att det blir ett problem om det händer ofta.

• Sunningdale

När storasyster börjar påpeka att lillasyster är fluffig runt magen och att storasysters byxor är för små åt lillasyster så dödar det en del av charmen med att det är snällt att storasyster vill bjuda på bulle...
    Jaha, men ingen jag känner fikar så ofta att det skulle påverka vikten. Vi gör det vid speciella tillfällen, vid jul eller släktkalas och sådär. Så det är ett icke-problem.

Naturligtvis hade man fått tänka om ifall man började fika ofta och syskonen satte det i system att göra på det där viset. 
    Mamma till Aristogeiton 2004 - London 2006 - Phaedra 2008
  • piluttadig

Jag säger NEJ. Det var en bulle som gällde. Har man ätit en så har man fått nog, men jag berömmer storasyster för att hon ville vara snäll.

Absolut inte för att jag är "allergisk" mot sötsaker eller att barnen ska få det, utan bara för att jag hade sagt EN var.

• Khaleesi
    Bonanza skrev 2012-02-02 16:41:28 följande:
    Jo, men det framkom ju inte. Du skrev det som att det vore ett enstaka tillfälle, och då ser jag inte problemet. I din situation förstår jag dig till fullo.
    Jag vet att jag skrev det så. Och länge såg jag dem också som gulliga enstaka tillfällen - för det är inte så att det bjuds gofika till vardags, men nog kanske varje helg - men när jag börjar rannsaka mig själv så skönjer jag ett mönster...

(Så poängen med den här tråden är dels att stilla min nyfikenhet om hur andra gör, och dels att kanske hjälpa någon annan att se samma mönster i sin egen familj. OM de nu tycker att det utgör ett problem, vilket ju inte behöver vara fallet.)
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • RedheadGirl

Jag röstade "Jag blir glad åt att storasyster är så snäll, och gläds åt syskonkärleken som frodas av bullen." då det inte blir fikabröd mer än ett par gånger i månaden..
    Hade det varit oftare, så hade jag röstat "Jag säger NEJ. Det var en bulle var som gällde. Har man ätit en så har man fått nog, men jag berömmer storasyster för att hon ville vara snäll."

• mrsStatham

Någonting mitt emellan att jag blir glad av syskonkärleken och butter över att jag inte fick den själv 

Bara två saker är oändliga
  • Maria222

En kombination av att jag glädjs åt att det större syskonet var snällt samtidigt som jag själv med glädje gärna ätit upp bullen Glad

pojke 0706 och pojke 1008.
  • Maria222

Nu har jag läst lite mer vad ni andra har skrivit och om det skulle finnas ett problem med övervikt hos någon av barnen skulle jag inte erbjuda bulle till fika alls, till någon. Utan istället göra fruktsallad, smootihe eller andra nyttiga alternativ. Jag förstår att det säkert är jättejobbigt att lägga om vanan dock... (säger jag som fikar dagligen på diverse onyttigheter) Drömmer

pojke 0706 och pojke 1008.
  • cosinus

Det där är ett ganska vanligt scenario hos oss då ettan är värsta sockertrollet och äter _allt_ som är sött och gott. Smal som en sticka ändå men älskar sötsaker.

Ena lillebroren är inte alls så förtjust i sötsaker, lika spinkig han och han bjuder ofta bort sina saker.

Andra lillebroren är spinkigast av alla men gillar de mesta sötsakerna.

Minsta tjejen äter allt oavsett om det är sött eller inte. Ett riktigt matvrak som är ganska rund och go men allt är ju relativt, hon är ändå under medel på kurvorna.

Men iaf så fikar vi väldigt sällan, jag är inte orolig för vikterna på barnen utan huruvida jag låter ett barn ge bort en bulle till någon annan beror på om a) någon annan också vill ha mer, då får de dela och b) hur länge det är kvar till middag. Jag låter inte någon äta två bullar om det riskerar att sabba aptiten helt till riktig mat.

• Themis

Jag säger nej- ät bullen eller låt bli, men det andra barnet får inte dubbelt.

Vill man inte ha bulle eller ha nåt mer än sin bulle kan man få frukt istället/också.

I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • canmamma

Svarade att jag hade blivit glad över att storasyster var så snäll, men hade då inte läst att det fanns andra problem med i bilden. Här serverar vi inte sötsaker särskilt ofta och då enbart om jag vet att de har ätit ordentligt innan. Då brukar jag även låta dem äta så mycket de vill ha, men det funkar ofta så att de inte orkar äta mer än en bulle eller något litet ändå och jag tycker att det är en viktig erfarenhet att lära sig hur det känns när man fått nog. Hade det inte funkat så hade jag givetvis infört restriktioner. 

När det gäller att dela med sig av vanlig mat så gäller samma regler som om man vill ha mer av bara en sak som serveras till middag - helt ok om man har gett sin kropp en bra variation av mat eller i alla fall testat något som var nytt. Men så har jag barn som äter ganska lite och vi serverar nästan bara mat som faller inom kategorin nyttig så jag behöver inte ha full koll på hur mycket av vad de äter vid en enskild måltid. 

• 3tjejer

Jag säger NEJ. Det var en bulle som gällde. Har man ätit en så har man fått nog, men jag berömmer storasyster för att hon ville vara snäll. Ett mycket troligt scenario här hemma. Och i smyg hade jag absolut velat ha bullen själv.

• Africa

Om detta händer en enstaka gång så är det väl helt ok att lillasyster får storasysters bulle. Skulle det bli så varje gång, så gillar storasyster antagligen inte bullar och då får man väl köpa/ta fram något annat åt henne som hon gillar bättre så att alla kan fika ihop. Det är väl ungefär det som skulle hända i verkligheten i vår familj där alla har sina egna favoriter...

Svar på tråden Syskon och fikabröd