• Anonym (?)

Behöver han inte betala underhåll?

Jag har en dotter på 11 månader. Jag började plugga i slutet av januari och har då haft dottern hos mina föräldrar under tiden jag varit på skolan. Nu har pappan gått med på att ta pappaledigt och kommer då alltså ha dottern från 8 till halv 3 och vissa dagar halv 6.
    Han kommer ha henne 4 dagar i veckan, behöver han inte betala fullt underhåll då eller hur fungerar det?

Ä

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-05 08:50
    Är jättetacksam ifall någon vet :)

• Svar på tråden Behöver han inte betala underhåll?
  • 969910

Om farmor ska ha barnet o han är pappaledig så hoppas jag han åker dit för bedrägeri !

• Nica 1

Ts: hur mycket betalar han i uh? med tanke på alla dispyter och meningskillnader ni lär få framöver då barnet inte är så gammalt så skulle jag inte bråka om det för ni får värre saker framöver.

• Anonym (?)

Vi bråkar inte om det. Jag bara undrade om underhållet minskar en liten aning för att han har han under dagen 4 dagar i veckan.

• Anonym

Ts, jag tycker att du kan skita i vad många skriver här, pappan är underhållsskyldig så länge barnet inte sover hos honom, avdrag på underhållet får han göra om barnet sover hos honom minst 6 nätter per månad och då med en mycket liten del per dygn.
    Vill du däremot bara för att vara bussig mot honom så kan du avstå eller ta mindre under tiden han är pappaledig, men det är absolut inget som du måste.

• R3becca

"Gränsen" för underhåll går vid 12 dygn, så fadern till ditt barn behöver inte betala något underhåll alls.
    Om han inte vill, förstås. 

~ Meija 11-14-04 ~
  • Anna Paulita
    R3becca skrev 2012-02-06 10:32:24 följande:
    "Gränsen" för underhåll går vid 12 dygn, så fadern till ditt barn behöver inte betala något underhåll alls.
    Om han inte vill, förstås. 

DYGN ja! TS barns far ska inte ha barnet ett enda helt dygn. Utan 8-14.30 fyra dagar i veckan. (ibland till 17.30)
  • Anonym

Inlägg53: det har vi med sagt men då hävdar ts att hon inte kan bo kvar. Men du har rätt han behöver inte göra det

• R3becca
    Anna Paulita skrev 2012-02-06 10:40:28 följande:
    DYGN ja! TS barns far ska inte ha barnet ett enda helt dygn. Utan 8-14.30 fyra dagar i veckan. (ibland till 17.30)
    Oh, den missade jag.

Men då kan det ju komma att bli tal om bidragsfusk isåfall?
    Du får inte vara föräldraledig om du inte (under den tiden) har vårdnad om ditt barn.
    Eller har försäkringskassan ändrat så man nu kan vara föräldraledig vissa timmar om dagen?
    ~ Meija 11-14-04 ~
  • Anna Paulita
    R3becca skrev 2012-02-06 15:45:31 följande:
    Oh, den missade jag.

Men då kan det ju komma att bli tal om bidragsfusk isåfall?
    Du får inte vara föräldraledig om du inte (under den tiden) har vårdnad om ditt barn.
    Eller har försäkringskassan ändrat så man nu kan vara föräldraledig vissa timmar om dagen?

Man kan vara FL 1/4 dels dag, 1/2 dag, 3/4 dag och fulltid. Så det är inget bidragsfusk, såvida barnets pappa säger att han är hemma helt men inte är det.
  • R3becca
    Anna Paulita skrev 2012-02-06 16:40:37 följande:
    Man kan vara FL 1/4 dels dag, 1/2 dag, 3/4 dag och fulltid. Så det är inget bidragsfusk, såvida barnets pappa säger att han är hemma helt men inte är det.
    Åhå.. På så vis. Det är relativt nytt då, eller?
    Jag har bara uppfattat att man kan vara hemma hela eller halva dagar.

Men då ändrar jag mitt uttalande; Jo, han är skyldig att betala underhåll (om försäkringskassan tagit det beslutet), men du kan nog inte räkna med att få fullt underhåll.
    Eller jo.. Om det är underhållsstöd du får så får du väl fullt ändå, och pappan blir bara skyldig f-kassan lite mindre.
    Underhållsbidrag är något ni kommer överens om själva. 
    ~ Meija 11-14-04 ~
Svar på tråden Behöver han inte betala underhåll?