• Drake M

Ni med tygblöjor titta hit - behöver hjälp!

Jag har en dotter som är 9.5 månad. Fram till nu har vi använt engångsblöjor till henne. Jag ville köra med tygblöjor redan innan hon föddes men då det var första barnet så bestämde vi att köra på engångs tills vi blivit lite varma i kläderna Drömmer

Nu är hon som sagt 9.5 månad och jag har funderat på att byta till tygblöjor nu. Men jag har några frågor kring detta som jag hoppas få hjälp med.

1. Vi har tänkt att köra på pocket-blöjor (one size) som jag läst mig till är väldigt smidiga. Finns det något märke som ni kan rekommendera eller är alla likvärdiga? Jag har tänkt köpa på Tradera begagnat.

2. Hur många inlägg behöver man till ett barn i hennes ålder? Och hur många blöjbyxor? (tvättar man dem också efter varje byte?)

3. Tips på de inlägg som torkar snabbast? Vi har egen tvättmaskin men bor litet och har ingen tumlare. Om man ska använda dem på natten, vilket inlägg passar bäst då? Det måste ju suga upp mer.

4. Andra tips?

• Svar på tråden Ni med tygblöjor titta hit - behöver hjälp!
  • Renstjärna

Jag har BumGenious pockets. Hade dem till dottern från 1 månads ålder till 2 år (då började hon förskola och ville gå mer på pottan själv så då körde vi engångs UpAndGo istället tills hon slutade ett par månader senare). Nu har sonen blöjorna och de funkar kanon även på honom, trots totalt annorlunda kroppsform. Vi har alltid kört engångs på natten för att barnet ska slippa ligga med fuktig blöja hela natten och för att vi ska slippa byta om vi inte måste. Lite lathet tror jag...

Jättenöjd med BumGenious! Smidig, bra passform och räcker hela blöjperioden. De kommer med två inlägg (ett litet och ett stort). Även testat HappyHeinys men gillar dem inte alls lika mycket. Jag har också klippt till egna boosterinlägg av en microfiberfilt från Rusta (tror den säljs till att torka hästar med). Det har alltid räckt för mig i olika kombinationer beroende på ålder och kissmängder. Tror det är ganska liten skillnad på olika inlägg vad gäller torktid. Det finns även inlägg i bambu och hampa, men vet inte mycket om det.

Pockets tvättar du både inlägg och byxa efter varje byte. Skulle rekommendera att ha typ 18-20 blöjor för att slippa tvätta alltför ofta.

• Drake M
    Renstjärna skrev 2012-02-07 22:37:42 följande:
    Jag har BumGenious pockets. Hade dem till dottern från 1 månads ålder till 2 år (då började hon förskola och ville gå mer på pottan själv så då körde vi engångs UpAndGo istället tills hon slutade ett par månader senare). Nu har sonen blöjorna och de funkar kanon även på honom, trots totalt annorlunda kroppsform. Vi har alltid kört engångs på natten för att barnet ska slippa ligga med fuktig blöja hela natten och för att vi ska slippa byta om vi inte måste. Lite lathet tror jag...

Jättenöjd med BumGenious! Smidig, bra passform och räcker hela blöjperioden. De kommer med två inlägg (ett litet och ett stort). Även testat HappyHeinys men gillar dem inte alls lika mycket. Jag har också klippt till egna boosterinlägg av en microfiberfilt från Rusta (tror den säljs till att torka hästar med). Det har alltid räckt för mig i olika kombinationer beroende på ålder och kissmängder. Tror det är ganska liten skillnad på olika inlägg vad gäller torktid. Det finns även inlägg i bambu och hampa, men vet inte mycket om det.

Pockets tvättar du både inlägg och byxa efter varje byte. Skulle rekommendera att ha typ 18-20 blöjor för att slippa tvätta alltför ofta.
    Tack för ditt svar!

Bum Genoius har jag hört bra om, dock så verkar de vara så bra att de är svåra att hitta begagnade

Vi hade nog tänkt att köra lite engångsblöjor också, främst för att min man inte är så supersugen på tygblöjor och kanske också på natten. Jag vill inte heller att hon ska ligga blöt. Men fördelarna med tygblöjor verkar ju vara så många så att det är dumt att inte testa.

Jag antar att man kan köpa några stycken blöjor först och se om det är något för oss, och köpa på sig fler sen. Vi har räknat med att vi sparar ca 4000 kr/år på att skippa engångsblöjorna helt, och något mindre om man använder ett par stycken per dag.
  • Ellikapellika

Vi har kört med sidoknäppta tygblöjor i pocketmodell.
    Sidoknäppta för att vi tyckte att de var mindre klumpiga än frontknäppta.
    Antingen med naturmaterial invändigt, bomulls eller bambuvelour så att barnet känner när det kissar,att det blir blött. Eller med fleece/fuskmocka invändigt som håller barnet torrt.
    Oftast har vi valt fleece/fuskmocka på dagis eller när vi inte kan byta på en gång efter kissning.

Som inlägg har vi använt bambuinlägg i kombination med en vanlig microfiberstädtrasa, då håller det för en större kissmängd.
    Bambu är bra, det suger och håller en större mängd vätska än bomull.

Vi har alltid tvättat blöjorna med handdukar/lakan/annan 60 graders tvätt. Ca varannan dag körde vi en maskin.
    Vi föredrog pockets framför allt-i-ett eftersom man själv kan anpassa mängden inlägg man behöver + att de torkar fortare.
    Vi har haft fler inlägg än pocketskal då skalen torkar fortare än inläggen.

• Drake M

Justja, en annan fråga. Det finns ju blöjor med knappar och blöjor med kardborre. Vilket är bäst? Blir kardborren dålig efter ett tag? Eller slits knapparna?

• Ellikapellika

Knapparna slits inte. I alla fall inte på blöjor med bra kvalitet. Hur det är med knappkvaliteten på de där billiga Kina-importerade blöjorna vet jag inte, bara att lamineringen släpper på en del av den.

Kardborren slits, men det tar rätt lång tid innan den är obrukbar.
    Jag gillar inte kardborre för jag glömmer att knäppa den när de ska tvättas och då fastnar den i annan tvätt.
    Har man ett knubbigt barn kan kardborren skava på magen.

• Drake M
    Ellikapellika skrev 2012-02-08 12:47:46 följande:
    Knapparna slits inte. I alla fall inte på blöjor med bra kvalitet. Hur det är med knappkvaliteten på de där billiga Kina-importerade blöjorna vet jag inte, bara att lamineringen släpper på en del av den.

Kardborren slits, men det tar rätt lång tid innan den är obrukbar.
    Jag gillar inte kardborre för jag glömmer att knäppa den när de ska tvättas och då fastnar den i annan tvätt.
    Har man ett knubbigt barn kan kardborren skava på magen.
    Tack. Vad hette blöjorna du använde?

Hittade en sida på nätet som säljer en ny BumGenious-blöja som har allt i ett, som de marknadsför för att vara extra bra på dagis och när man inte är så van vid tygblöjor (som vi).

Ni får gärna ha åsikter om denna blöjan, jag tycker den verkar praktisk, men jag kan ju å andra sidan inget

www.babipur.co.uk/shop/Cloth_Nappies-bumGenius_freetime_nappies/c23_87/p7357/bumGenius_Freetime_5_Pack_-_Poppers/product_info.html
  • Ellikapellika

Vi har använt Knickernappies, Wanoo och Babyheaven.
    Vi hade Swaddlebees i början men tyckte de var för smala över rumpan på våra barn.

Bumgenious är populära blöjor och jag tror säkert de funkar bra.
    Vi tyckte frontknäppta var för klumpiga dock så vi valde som sagt sidoknäppta.
    Sen är det smart att tänka på att om barnet ska börja på dagis och ha tygblöjor där så är det vettigt att köra på samma märke för att underlätta för personalen.

• Loreena
    Drake M skrev 2012-02-08 12:34:21 följande:
    Justja, en annan fråga. Det finns ju blöjor med knappar och blöjor med kardborre. Vilket är bäst? Blir kardborren dålig efter ett tag? Eller slits knapparna?
    Jag gillar inte de med kardborre. Sonen fick fula skavsår på magen och  benen av kardborrar trots kläder, så vi kör bara med knappar här hemma.

BG's flip kanske skulle passa er? Eller Fuzzy Bunz? Om ja skulle köpa nåt annat i dagsläget (vi kör med vikisar + blöjbyxa) så skulle det bli BG's flip. :)
  • Trollis74

tyvärr så får de inte sälja ifrån uk till sverige dessa blöjor.. läs längst ner på den sidan..
    jag är nöjd med dem. även fuzzy buns är kanonbra.
    ang knappar / kardborre. det är enklare att snabbt få på blöjan med kardborre, dock fastnar de i tvätten och kan rugga sig själv och andra saker om man inte är jättenoga med att fästa till kardborren efter användningen.
    oftast ser knapp blöjorna mycket bättre ut när man använt dem ett tag, om man jämför med kardborre..

det finns en tygblöj tråd ska se om jag kan länka i nästa inlägg..

• Drake M
    Ellikapellika skrev 2012-02-08 13:18:01 följande:
    Vi har använt Knickernappies, Wanoo och Babyheaven.
    Vi hade Swaddlebees i början men tyckte de var för smala över rumpan på våra barn.

Bumgenious är populära blöjor och jag tror säkert de funkar bra.
    Vi tyckte frontknäppta var för klumpiga dock så vi valde som sagt sidoknäppta.
    Sen är det smart att tänka på att om barnet ska börja på dagis och ha tygblöjor där så är det vettigt att köra på samma märke för att underlätta för personalen.
    Tack, ska kolla de märkena också
    Loreena skrev 2012-02-08 13:21:35 följande:
    Jag gillar inte de med kardborre. Sonen fick fula skavsår på magen och  benen av kardborrar trots kläder, så vi kör bara med knappar här hemma.

BG's flip kanske skulle passa er? Eller Fuzzy Bunz? Om ja skulle köpa nåt annat i dagsläget (vi kör med vikisar + blöjbyxa) så skulle det bli BG's flip. :)
    Ja, det verkar ju inte så kul med skavsår. Flip har jag funderat på, det verkar praktiskt att man både kan ha engångsinlägg och återandvändbara så kan man vara flexibel.
    Trollis74 skrev 2012-02-08 13:29:59 följande:
    tyvärr så får de inte sälja ifrån uk till sverige dessa blöjor.. läs längst ner på den sidan..
    jag är nöjd med dem. även fuzzy buns är kanonbra.
    ang knappar / kardborre. det är enklare att snabbt få på blöjan med kardborre, dock fastnar de i tvätten och kan rugga sig själv och andra saker om man inte är jättenoga med att fästa till kardborren efter användningen.
    oftast ser knapp blöjorna mycket bättre ut när man använt dem ett tag, om man jämför med kardborre..

det finns en tygblöj tråd ska se om jag kan länka i nästa inlägg..
    Nej, jag såg det. Jag ska leta vidare, men de hade bra info om de olika blöjorna i alla fall
    Vi hade väl tänkt använda blöjorna till nästa barn också så det vore ju bra om de håller länge, dock så brukar vårt barn rymma när vi ska byta blöja så det är ju smidigt om det går fort
  • HSB

Jag använder onesize pocketblöjor från märket Babyland på min dotter. Det är med kardborre och knappar där fram så man kan ändra storleken när barnet växer. Jag köpte dem på tradera, nya! 20 st. Jag tvättar dem var tredje-fjärde dag, hänger upp dem på ett ställ, dem torkar snabbt.

Svar på tråden Ni med tygblöjor titta hit - behöver hjälp!