• Anonym

familjerättdns uppgift?????

nu e det så att min sambo har ett barn sen tidigare på 4år..
    jag undrar vad familjerätten gör när föräldrarna inte kommer överrens utan att mamman tycker att det bara e hennes vilja man ska rätta sig efter även på våra veckor......
    vad gör dem i det här läget, ska dock tillägga att barnet mår bra å trivs bra hos båda föräldrarna???

• Svar på tråden familjerättdns uppgift?????
  • h8him
    Anonym skrev 2012-02-07 13:50:08 följande:
    Nej jag har inte blivit fel informerad!  Jag och mitt ex har haft dialog via advokater + via mail till advokater för att få till ett samarbetsavtal då vi inte kan träffas och prata i samma rum!

Och tackar man nej till att skriva under ett avtal så kan det sluta med tvist under tingsrätten som fattar ett domslut!
    Som bonusmamma kan jag köra och följa med mitt bonusbarn till tandläkaren men h*n får gå in själv till läkaren!
    Du verkar ha missuppfattat och (insatt) har också förklarat hur det fungerar.

Samma sekretess gäller hos tandläkare som hos läkare och man får inte följa med in på tandläkarbesök utan vårdnadshavarnas godkännande. Om man däremot ska t.ex till tandhygienisten och lära sig borsta tänderna så går det bra för där diskuterar man inte tändernas status och ev. behov av behandlingar.
  • Anonym
    h8him skrev 2012-02-07 14:17:42 följande:
    Du verkar ha missuppfattat och (insatt) har också förklarat hur det fungerar.

Samma sekretess gäller hos tandläkare som hos läkare och man får inte följa med in på tandläkarbesök utan vårdnadshavarnas godkännande. Om man däremot ska t.ex till tandhygienisten och lära sig borsta tänderna så går det bra för där diskuterar man inte tändernas status och ev. behov av behandlingar.
    Läs mina ord ordentligare!
  • Anonym
    Anonym (insatt) skrev 2012-02-07 13:55:36 följande:
    Begreppsförvirring!! Det heter samarbetssamtal och avtal (utan prefix). Juridiskt bindande _avtal_ om vå-bo-umg kan man bara skriva hos familjerätten (ofta efter samarbetssamtal). Advokater har inte mandat att godkänna avtal utan måste endera be familjerätten godkänna det eller sända det till domstol för fastställelse .... (om det är anhängiggjort som ett ärende där) ...
    FEL, våran advokat har redan förklarat hur det går till väga !
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-07 14:24:12 följande:
    Läs mina ord ordentligare!
    Jag har läst och du har fel i det du skrev.
  • h8him
    Anonym skrev 2012-02-07 14:25:28 följande:
    Skrev inlägg 14 och blev tyvärr anonym av misstag.

Du får gärna tro fel saker, det är inte en förlust för oss andra. Tråkigt bara att du inte vill förstå.
  • Anonym

men kan de få till att vi får lösa saker kring barnet själva på våran vecka utan att biomamman blandar sig i det så länge barnet mår bra å tycker att det e ok???

• h8him
    Anonym skrev 2012-02-07 16:11:16 följande:

men kan de få till att vi får lösa saker kring barnet själva på våran vecka utan att biomamman blandar sig i det så länge barnet mår bra å tycker att det e ok???

Vad menar du? Normala vardagssaker får ni givetvis lösa själva men sånt som rör vårdnaden om barnet är vårdnadshavarnas ansvar att komma överens om.
  • Anonym

den veckan som e våran att min sambo löser det som rör barnet på hans vecka utan att hon kan bestämma hur han löser det.... jag menade tex att om barnet blir sjukt och om jag e ledig från mitt jobb enligt schema att hon inte kan bestämma om barnet ska vara kvar hemma hos oss på pappans vecka med mig...
    de båda e vårdnashavare å de har gemensamma vårdnad 50/50 alltså.

• h8him
    Anonym skrev 2012-02-07 16:45:49 följande:

den veckan som e våran att min sambo löser det som rör barnet på hans vecka utan att hon kan bestämma hur han löser det.... jag menade tex att om barnet blir sjukt och om jag e ledig från mitt jobb enligt schema att hon inte kan bestämma om barnet ska vara kvar hemma hos oss på pappans vecka med mig...
    de båda e vårdnashavare å de har gemensamma vårdnad 50/50 alltså.

Självklart får ni bestämma själva om barnet ska vara hemma med dig vid sjukdom. Ska barnet till läkare osv så ska vårdnadshavarna följa barnet.
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2012-02-07 14:25:28 följande:

En advokat som pratar om "samarbetsavtal" ger jag inte mycket för .....
  • Anonym

vad rörigt det här verkar vara

• h8him
    Anonym skrev 2012-02-07 17:23:39 följande:
    vad rörigt det här verkar vara
    Vad är rörigt?
  • Anonym

när en säger så å en annan säger något annatg

• Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2012-02-07 17:59:59 följande:
    när en säger så å en annan säger något annatg

Det behöver inte vara rörigt när det finns klara lagregler på hur det skall vara .....
Svar på tråden familjerättdns uppgift?????