• Anonym (Undrar)

Lyxfällan. Hur gick det sen?

Hur har det fått för er som varit med i Lyxfällan? Eller kanske ni känner nån som varit med?

Vet att det funnits liknande trådar förr, men dela gärna med er igen.

Har det fungerat för er? Eller hamnade ni i samma sits igen?        

• Svar på tråden Lyxfällan. Hur gick det sen?
  • slemtorsk i din bralla
    Lavish skrev 2012-02-07 14:18:25 följande:
    Jo jag tror de ska sälja grejer i ett försök att ändra deras tänk om att samla på prylar. Men sen mest är det väl för att göra dramatisk TV. Några gånger är det väl befogat när de har en stor utgift som ska ut panikakut, men annars är det väl smartare att sälja saker på blocket eller tradera, där man antagligen kan få lite mer.
    En hel del säljs ju på blocket också, men ibland handlar det om att få in pengar fort och på blocket kan det ju ta lite tid.

Jag vet när jag själv hade med kronofogden att göra så var det väldigt uppskattat om man kunde slänga in en hög pengar DIREKT liksom....att kunna kasta in 3000 även om skulden var på det tiodubbla så hamnade man liksom på "god fot" med dem, även om jag bara har positiva upplevelser av alla handläggare på kronis.
  • Dragonfly

"Sök inte lyckan i tingen som är tyngre än vinden".

• Skogsflickan

Blir även förvånad över hur LÄTT dom får jobb! De går på EN intervju och hoppla så har de fått ett jobb! Borde alla jobbsökande söka dit o få jobb utan ansträngning och på direkten

Det du tycker om mina åsikter torkar jag röven med...
  • Anonym (Undrar)

Tack för alla svar och kommentarer, hinner inte skriva så mycket just nu.

Men visst är det ju så att man förstår att de överdriver för att få bra program. Men det borde man ju räkna med innan man söker dit. Kan man tycka.

Det där med familjen som fick ta lån för att skaffa pass till barnen, det hade varit nåt för Lyxfällan att följa upp. Men de vill knappast visa att de misslyckats. Som jag skrev tidigare så är det ju lätt att sköta sig i en månad, det klarar ju så gott som alla. Det är det som händer efter som blir intressan.

Men nog är det roande alltid att se!        

• Indianica
    Anonym (Undrar) skrev 2012-02-08 00:14:03 följande:
    Tack för alla svar och kommentarer, hinner inte skriva så mycket just nu.

Men visst är det ju så att man förstår att de överdriver för att få bra program. Men det borde man ju räkna med innan man söker dit. Kan man tycka.

Det där med familjen som fick ta lån för att skaffa pass till barnen, det hade varit nåt för Lyxfällan att följa upp. Men de vill knappast visa att de misslyckats. Som jag skrev tidigare så är det ju lätt att sköta sig i en månad, det klarar ju så gott som alla. Det är det som händer efter som blir intressan.

Men nog är det roande alltid att se!        
    Jag tror inte heller att de vill göra allt för avlägsna uppföljningar   Men det där med passen är ju bara helt sjukt. Att de måste ta Blancolån för att köpa pass visar ju att de inte alls fått ordning på ekonomin, för då lär det finnas utrymme i budgeten för passinköp.
  • Anonym

min svågers brorsdotter var med en gång. Typ dagen efter hon hade vart med i tv ringde brodern och frågade min svåger om han kunde ge henne typ 10.000 spänn. Bara sådär..han sa nej såklart. Känner inte tjejen men hon verkade korkad.

• Ravenna
    Houdini skrev 2012-02-07 13:26:47 följande:

Överallt när man räknar på vad en bil kostar tar man med värdeminskningen. Framför allt behövs det ju i ett program som lyxfällan eftersom folk inte förstår när man köper en sprollans ny bil så efter du har kört iväg den från säljaren så har den förlorat ca hundratusen i värde. Bara på att man körde den utanför grindarna.

Jo, men det är inte en månadskostnad som man måste betala varje månad. Det påverkar inte din likviditet.

Säg att du har en ränta på 1000 kr i månaden, amorterar 1000 kr i månaden och har en värdeminskning på 3000 kr i månaden, då är det ju INTE 5000 kr i månaden som måste täckas av din lön, utan 2000 kr. Även om du kvaddar bilen totalt så är kostnaden fortfarande bara 2000 kronor i månaden. Räknar man med både ränta, amorteringar OCH värdeminskning i månadskostnaden så räknar man dubbelt.
  • Ravenna
    Indianica skrev 2012-02-08 09:15:46 följande:
    Jag tror inte heller att de vill göra allt för avlägsna uppföljningar   Men det där med passen är ju bara helt sjukt. Att de måste ta Blancolån för att köpa pass visar ju att de inte alls fått ordning på ekonomin, för då lär det finnas utrymme i budgeten för passinköp.
    Ja, pass är ju ingen stor utgift om man vet att den kommer. Det går att spara till, oavsett vilken ekonomi man har. Likaså fickpengar... det är väl ändå inget MÅSTE om det är all inclusive?!? Om man bara njuter av omgivningen och anläggningen så räcker det med väldigt lite fickpengar... särskilt som man den veckan inte behöver handla någon mat hemma! En veckas matkostnad borde ligga runt 1500 kr, och voila, där har man fickpengarna till resan!
  • Butterscotch
    Ravenna skrev 2012-02-08 10:53:06 följande:
    Ja, pass är ju ingen stor utgift om man vet att den kommer. Det går att spara till, oavsett vilken ekonomi man har. Likaså fickpengar... det är väl ändå inget MÅSTE om det är all inclusive?!? Om man bara njuter av omgivningen och anläggningen så räcker det med väldigt lite fickpengar... särskilt som man den veckan inte behöver handla någon mat hemma! En veckas matkostnad borde ligga runt 1500 kr, och voila, där har man fickpengarna till resan!
    Det där kan ju låta logiskt för oss men är man ekonomiskt inkompetent (och det är man väl nästan per definition om man är med i Lyxfällan) så fixar man inte den logiken. Tragiskt nog.
  • Mamma SL
    Ravenna skrev 2012-02-08 10:30:51 följande:
    Jo, men det är inte en månadskostnad som man måste betala varje månad. Det påverkar inte din likviditet.

Säg att du har en ränta på 1000 kr i månaden, amorterar 1000 kr i månaden och har en värdeminskning på 3000 kr i månaden, då är det ju INTE 5000 kr i månaden som måste täckas av din lön, utan 2000 kr. Även om du kvaddar bilen totalt så är kostnaden fortfarande bara 2000 kronor i månaden. Räknar man med både ränta, amorteringar OCH värdeminskning i månadskostnaden så räknar man dubbelt.
    Exakt, det där har stört mig länge. Antingen räknar man på kostnad (ränta och värdeminskning), eller utlägg (ränta och amortering). Men då ser det ju inte riktigt lika illa ut och ju sämre det ser ut desto bättre TV:)
  • Anonym (mamma)

Räknar Lyxfällan dubbelt även när det gäller kostnaden för skulder? De har ju en kategori för lån där amorteringar och ränta ska in. Om någon har lånat 10 000 kr för att köpa kläder för, kommer det hamna både 10000 på kläd-kontot och 10000 på skuldkontot?

Det verkar som att det har varierat hur Lyxfällan räknar där, samma sak med värdeminskning på bilarna. Ibland tar de med det, ibland inte.

• Loriyana
    Skogsflickan skrev 2012-02-07 23:55:38 följande:
    Blir även förvånad över hur LÄTT dom får jobb! De går på EN intervju och hoppla så har de fått ett jobb! Borde alla jobbsökande söka dit o få jobb utan ansträngning och på direkten

Håller med! Jag skickade MINST tusen jobbansökningar under ett år och kom ingenvart. Spenderade sedan ytterligare två år som slav (praktikant) utan lön. Nu har jag äntligen jobb...men jäklar så svårt det var att komma dit. Jag erkänner att jag blir vansinnigt frustrerad av att se fullständigt hopplösa människor gå på EN intervju och sedan hux flux så har de jobb!!
  • Anonym
    Loriyana skrev 2012-02-08 16:53:02 följande:
    Håller med! Jag skickade MINST tusen jobbansökningar under ett år och kom ingenvart. Spenderade sedan ytterligare två år som slav (praktikant) utan lön. Nu har jag äntligen jobb...men jäklar så svårt det var att komma dit. Jag erkänner att jag blir vansinnigt frustrerad av att se fullständigt hopplösa människor gå på EN intervju och sedan hux flux så har de jobb!!
    Skillnaden är väl att sökandena genom lyxfällan har en väldigt stark personlig referens.

Sedan ska man också reflektera lite över det här med "skickade 1000 ansökningar på ett år", det låter ju som att du använde samma ansökan till flera företag och inte skrev riktade CVn. Företagen känner genast igen standardansökningar med en enda blick, och de blir sällan kallade till intervju. Man har ofta bättre lycka med att söka kanske 100 jobb på ett år kvalitativt, än att söka 1000 jobb på ett år kvantitativt.
  • marla333
    jag tror att mycket är uppgjort på förhand i lyxfällan. som när de söker jobb. de får alltid jobbet som de söker. de får alltid väldigt bra betalt för att sälja sina saker, speciellt bilar och liknande som man i vanliga fall inte tjänar på att sälja. det mesta tycker jag är reklam, att de zoomar in företagen som kommer och hjälper dem. gratis reklam i ett populärt tvprogram...
  • Anonym (kostnad/utgift)
    Mamma SL skrev 2012-02-08 14:15:35 följande:
    Exakt, det där har stört mig länge. Antingen räknar man på kostnad (ränta och värdeminskning), eller utlägg (ränta och amortering). Men då ser det ju inte riktigt lika illa ut och ju sämre det ser ut desto bättre TV:)
    Att räkna på ränta och amortering ger ju ingen korrekt bild av den verkliga kostnaden för bilen.
    När du väl byter bil så måste du ju lösa lånen och om värdeminskningen då överstiger amorteringen så måste du få fram pengarna på något sätt. Bäst är att minst amortera i takt med värdeminskningen, då sitter man inte på pottan på samma sätt om man måste växla ner till en billigare modell.
  • Mamma SL
    Anonym (kostnad/utgift) skrev 2012-02-09 15:57:36 följande:
    Att räkna på ränta och amortering ger ju ingen korrekt bild av den verkliga kostnaden för bilen.
    När du väl byter bil så måste du ju lösa lånen och om värdeminskningen då överstiger amorteringen så måste du få fram pengarna på något sätt. Bäst är att minst amortera i takt med värdeminskningen, då sitter man inte på pottan på samma sätt om man måste växla ner till en billigare modell.
    Nej men är det kostnaden som ska räknas tar man inte med amorteringen, amortering är en investering.
  • mikroE
    Anonym skrev 2012-02-08 19:32:44 följande:
    Skillnaden är väl att sökandena genom lyxfällan har en väldigt stark personlig referens.

Sedan ska man också reflektera lite över det här med "skickade 1000 ansökningar på ett år", det låter ju som att du använde samma ansökan till flera företag och inte skrev riktade CVn. Företagen känner genast igen standardansökningar med en enda blick, och de blir sällan kallade till intervju. Man har ofta bättre lycka med att söka kanske 100 jobb på ett år kvalitativt, än att söka 1000 jobb på ett år kvantitativt.

Precis, ungefär som när man får ett jobb för att man känner någon som känner någon.
  • me33

eh, okejj

låter rubbat men det är nog mycket så, många invandrar-cafeer tvingar alltid unga tjejer att "provjobba"
  • BaraLillaJag84
    marla333 skrev 2012-02-09 13:55:02 följande:
    jag tror att mycket är uppgjort på förhand i lyxfällan. som när de söker jobb. de får alltid jobbet som de söker. de får alltid väldigt bra betalt för att sälja sina saker, speciellt bilar och liknande som man i vanliga fall inte tjänar på att sälja. det mesta tycker jag är reklam, att de zoomar in företagen som kommer och hjälper dem. gratis reklam i ett populärt tvprogram...
    Fast skojar du?? Jag tycker just den biten ofta är rena förnedringen! Att de väldigt ofta även lyckas tjata sig till ett par tusenlappar till när de ska sälja bevisar väl det? Ett helt vardagsrum med möbler och teknikprylar får de ju typ 3500 för, när de kunde fått säkert 5000 för bara tv'n på Blocket.
    Skulle det vara på riktigt så skulle de ju få lite tid på sig att sälja sina saker själva, det skulle bli helt andra summor då!

Ta bara han som hade en massa surfingutrustning. Vet inte om det som vanligt var Skattegården som var där och värderade, och visste ju såklart ingenting om sånt, utan drog som vanligt till med en skamligt låg summa. Som tur var stod killen på sig och sålde det privat på en sida för just surfingutrustning, där folket visste dess värde.

Eller den som hade en gammal bil (Jag kan INGET om bilar så har ingen aning om vad det var!! Den var svart.... 🙄). Hans ögonsten så givetvis skulle just den bilen säljas! De övriga tre bilarna som stod på gården sa de inget om.... En handlare kom och skambjöd. Killen grät ju fasen och vägrade, blev utskälld av programledarna. Sa att han skulle i alla fall skulle sälja den själv, i rätt kretsar och få värdigt betalt för den.

Materiella ting kan visst ha ett emotionellt värde, fattar inte varför folk alltid hävdar motsatsen?? Och just de prylarna som har störst värde för individen lyckas alltid Lyxfällan snoka upp och nödvändigtvis ska sälja, givetvis till ett skamligt pris!

Näe, rejäl förnedrings-tv alltemellanåt!
Svar på tråden Lyxfällan. Hur gick det sen?