• Anonym (ensam)

Trivs inte alls på nya jobbet!!!!!

Började ett nytt jobb för ca ett halvårsedan. Jag var jätteglad och tyckte det var ett kanon jobb.  Bra lön, bra arbetsuppgifter och ok resväg till jobbet mm. Vi är inte många som jobbar där, strax under 10 personer. Det började ganska omgående att jag märkte att kollegorna pratade "över huvudet" på mig. De frågade inte mig direkt utan personen som lärde upp mig när jag satt bredvid. Personen som hade min tjänst är fortfarande kvar i företaget. och fortfarande frågar de den personen när det gäller mina arbetsuppgifter istället för mig. Min chef har inte frågat en enda gång om jag trivs eller har kommit in i arbetsuppgifterna, om allt är bra mm. Jag känner mig ganska olik de andra och det har jag märkt allt eftersom. Har i princip olika åsikter om allt från tv program till vad man ska göra på helgen. Personen som har lärt upp mig har varit väldigt opedagogisk och snäser ofta. Det ger en tråkig atmosfär och jag känner nu att jag inte alls trivs där.
    Funderar på att ta upp det med min chef men den personen beter sig ju likadant. Vet inte riktigt var jag har chefen, vill ju inte berätta vad jag tycker om de andra kollegorna och så kanske chefen berättar det för dom... Börjar må ganska dåligt över situationen. Vad kan man förvänta sig när man varit så länge på en ny arbetsplats? 

Någon som varit i liknande situation? Tips på vad man kan göra för att ändra situationen???

Hur är det ute på arbetsplatser egentligen? Trivs ni andra på era jobb???

• Svar på tråden Trivs inte alls på nya jobbet!!!!!
  • Anonym (ensam)

Puffar

• skruttan8

Svårt, jag tror att du måste ge dig lite mer tid först, det tar tid att lära känna nya kollegor
    Att komma in på ett företag med få personer är jättesvårt, de har ofta bildat en stark sammanhållning. Du vet egentligen inte hur gruppen fungerar de kan ha problematik och då har de svårare att ta emot ny personal. Men jag tycker absolut att du ska prata med din chef vilket jag förstår är svårt eftersom den beter sig likadant. Annars skulle jag nog efter tag om det inte blir bättre söka nytt jobb och försöka stå ut.

• Vinterankan

Om jag vore du så skulle jag söka ett nytt jobb men satsa allt jag kunde på det här tills det dyker upp något bra. Efter ett halvår på en sån liten arbetsplats så tycker jag nig att du borde ha kommit in i gänget bättre och att du inte har det tycker jag visar på att de inte släpper in dig och i en sån grupp är det svårt att trivas.

Sedan så behöver det ju inte vara fel att ha olika åsikter, så länge man respekterar den andres åsikter och inte klankar ner på dom och blir dömande.

Lite kommentarer från en kollega t.ex. som jag tycker är sjukt opassande:

I en diskussion om politik (och ja, man ska inte diskutera politik på arbetsplatsen men hos oss brukar det fungera bra just eftersom att alla respekterar andras val genom att försvara sina egna och inte klanka ner på andras).
    - "Ja jag röstar i alla fall på socialdemokraterna för det är den människosyn som jag har" (vilket ju för innebörden att alla som sitter vid bordet och inte röstar på dom enligt henne då skulle ha en felaktig/dålig månniskosyn)

I husletartankar och vil ha tips om var man ska bo. Föreslår då min kommun som jag trivs väldigt bra i
    - "Nej usch. så långt bort kan jag inte tääänka mig att bo" (Och nu letar hon efter hus i kommuner på andra sidan stan som ligger lika långt bort från centrum men längre från jobbet och blir skitsur om någon kommenterar att det är långt bort)

Personligen så trivs jag bra i sällskap där inte alla tycker som mig men ett krav för att det ska fungera är ju att man respekterar vad de andra tycker och gillar.

• Anonym (ensam)
    skruttan8 skrev 2012-02-08 09:07:07 följande:
    Svårt, jag tror att du måste ge dig lite mer tid först, det tar tid att lära känna nya kollegor
    Att komma in på ett företag med få personer är jättesvårt, de har ofta bildat en stark sammanhållning. Du vet egentligen inte hur gruppen fungerar de kan ha problematik och då har de svårare att ta emot ny personal. Men jag tycker absolut att du ska prata med din chef vilket jag förstår är svårt eftersom den beter sig likadant. Annars skulle jag nog efter tag om det inte blir bättre söka nytt jobb och försöka stå ut.
    Tack för ditt svar. Jag har tänkt lite som du säger att det kan finnas grupperingar eller problematik mellan olika anställda som jag inte känner till och som inte dom berättar. Sånt tar ju tid att se. Men jag tycker ju ändå att man någonstans ska vara lite välkomnande när en ny anställd kommer och försöka få med personen i gruppen, men så verkar inte dom tänka alls... Jag ska se om det ändrar sig annars kommer jag leta nytt jobb, men det är ju ganska tidskrävande. Ska hålla mina ögon och öron öppna för något nytt.
  • Anonym (ensam)
    Vinterankan skrev 2012-02-08 09:16:41 följande:
    Om jag vore du så skulle jag söka ett nytt jobb men satsa allt jag kunde på det här tills det dyker upp något bra. Efter ett halvår på en sån liten arbetsplats så tycker jag nig att du borde ha kommit in i gänget bättre och att du inte har det tycker jag visar på att de inte släpper in dig och i en sån grupp är det svårt att trivas.

Sedan så behöver det ju inte vara fel att ha olika åsikter, så länge man respekterar den andres åsikter och inte klankar ner på dom och blir dömande.

Lite kommentarer från en kollega t.ex. som jag tycker är sjukt opassande:

I en diskussion om politik (och ja, man ska inte diskutera politik på arbetsplatsen men hos oss brukar det fungera bra just eftersom att alla respekterar andras val genom att försvara sina egna och inte klanka ner på andras).
    - "Ja jag röstar i alla fall på socialdemokraterna för det är den människosyn som jag har" (vilket ju för innebörden att alla som sitter vid bordet och inte röstar på dom enligt henne då skulle ha en felaktig/dålig månniskosyn)

I husletartankar och vil ha tips om var man ska bo. Föreslår då min kommun som jag trivs väldigt bra i
    - "Nej usch. så långt bort kan jag inte tääänka mig att bo" (Och nu letar hon efter hus i kommuner på andra sidan stan som ligger lika långt bort från centrum men längre från jobbet och blir skitsur om någon kommenterar att det är långt bort)

Personligen så trivs jag bra i sällskap där inte alla tycker som mig men ett krav för att det ska fungera är ju att man respekterar vad de andra tycker och gillar.
    Nä, tankarna går ju åt det hållet, att eftersom man inte trivs efter 6 mån kanske man borde söka sig något nytt. Man spenderar ju så mycket tid på arbetsplatsen så det är ju viktigt att man trivs med sina kollegor. Man behöver inte alls ha lika åsikter, men som du säger att man respekterar varandras åsikter....

Tråkigt med en kollega som utrycker sig så som du skriver.... Finns alltid folk som uttrycker sig plumpt och inte tänker på vad dom säger.
  • Addee7161

Jag sitter i samma sitts fast jag har en "team leader" som är där tillfälligt för den riktiga team leader är mamma ledig, och hon som ersätter henne är fan dum i huvudet. Jag klarar inte av henne plus att hon pratar med en attityd som får en att inte ens vilja se henne jag kommer säga upp mig

Svar på tråden Trivs inte alls på nya jobbet!!!!!