• modestyclara

3-åring på restaurang -ouppfostrad?

Vi hade bröllopsdag igår och tog med oss barnen ut på restaurang (medelprisställe). Det var en meny med många smårätter så middagen tog omkring tre timmar. 6-åringen satt som ett ljus och konverserade. 5-åringen satt still och åt så länge det fanns mat på bordet men 'ballade ur' ibland och busade med lillasyster på 3 år emellan rätterna. 3-åringen åt också bra men hade lite svårt att sitta still och ville gärna busa med storebror. De var inte högljudda men varvade mellan att sitta upp i soffan, ligga ner och klättra upp och ner ur soffan (till under bordet). Vi satt i en hörnsoffa och de var aldrig utanför vårt sittområde så de inkräktade inte på andra gästers sittutrymme... Maken och jag tillrättavisade då och då samt berömde barnen när de satt ordentligt...

Vi uppfattade detta som relativt normalt beteende från en 3- och 5-åring och såg det som social träning för barnen att få gå på restaurang.

Nu på morgonen diskuterade jag middagen med några manliga kollegor i 45-års åldern och de hävdade att mina barn var ouppfostrade och att deras barn (som var små för tio år sedan) ALDRIG hade uppfört sig så på restaurang utan ALLTID suttit som tända ljus. Deras barn hade heller ALDRIG haft ett sammanbrott i en mataffär...

Nu till frågan: Hur är/var era 3- respektive 5-åringar? Är mina barn ouppfostrade?Skäms

• Svar på tråden 3-åring på restaurang -ouppfostrad?
  • Stjärnfall76

barn är stimmigare idag än förr, vet inte varför dock...

men jag tycker ju inte att dina barn betedde sig så att de störde de andra matgästerna när de höll sig i er "matzon". Så där är våra barn idag. Tyccker inte att de var ouppfostrade. Däremot har man ibland sett barn på restauranger där man inte förstår att förldrarna tillåter dem bete sig som de gör. Barn som inte alls får lära sig att visa hänsyn till andra människor. Men dina barn betedde sig nog väldigt normalt. De var duktiga som orkade så länge. Vi hade nog aldrig stannat 3 timmar på restaurang med våra 2 timmar ärn nog verkligen en maxgräns för att de ska klara att hålla sig i skinnet.

Men som sagt, barn är stimmigare nu än förr, undrar varför det rä så. Är de sämre uppfostrade, eller är de stressade eller understimulerade eller något?? Kanske en annan tråd

• Coyote

Så länge inte ungarna vrålar hysteriskt, kastar mat eller klättrar runt och stör andra matgäster så finns det ingen som helst anledning att klaga! Jag kan bli jätteirriterad när folk låter sina ungar röja loss totalt, även om det är på donken, ni vet när ungar springer omkring och kastar hamburgare på varandra och andra, men det du beskriver låter som en trevlig familjemiddag (om än något rörig ibland. ).

• Alisa
    Det var starkt gjort att gå på restaurang med treåringen! Våran hade ätit i 3 minuter sedan börjat leka bland borden alt. gnällt "jag vill gå heeeeeem".
    Vi går alltså inte på restaurang just nu  

Kollegorna är såpass gamla att de inte minns. Jag minns inte hur 11-åringen var när han var tre, skulle inte kunna säga något om hur han betedde sig. Bra, tror mitt huvud när jag funderar lite.  Sedan minns jag att han _aldrig_ satt still... Så minnet ska man inte lita på  
  • pluttskrutt

Vi har en kille på tre år och det fungerar bra att ta med honom på restaurang. Inte för att han är en ängel hela tiden, men han är lugn så länge han äter och han äter långsamt. Sedan brukar jag packa med någon leksak så att han kan ha något att pyssla med. iPhonen är också bra att ha, det är bara att sätta på en film när det blir ohållbart.

• pluttskrutt

Vi har en kille på tre år och det fungerar bra att ta med honom på restaurang. Inte för att han är en ängel hela tiden, men han är lugn så länge han äter och han äter långsamt. Sedan brukar jag packa med någon leksak så att han kan ha något att pyssla med. iPhonen är också bra att ha, det är bara att sätta på en film när det blir ohållbart.

• Mamasnest

Kvällens restaurangbesök gick som väntat mycket bra. Inte ett gnäll från barnen och alla åt bra.

Nu satt inte vi i 3 timmar idag, men när vi gör det räknar vi med att de ålar sig lite på stolarna. Bråk och skrik däremot går vi inte med på.  

Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • kiddo

jag går mkt på restaurang, också med mina barn

men som förälder måste man inse att barn, från ägarna och gästernas sida, är störiga.... de äter inget dyrt och de låter och stojar

jag blir tokig på föräldrar som inte föbereder restaurangbesöket med sånt som de vet att deras barn gillar (dvd/nintendo/ritgrejer/böcker)

det är inte naturligt för små barn att sitta stilla så restaurang är inget de gillar så antingen får man ge dom tid på restaurangen eller ha tidsfördriv med sig... att strunta i bägge de sakerna skapar jobbiga barn

det är samma sak på flyg... föräldrar som bara sitter och säger nejnejnej i 4timmar.... hur tänkte ni när ni klev på planet?        

• kiddo

btw... att barnen kryper under bordet och knyter ihop mina skosnören eller likande hör inte till avdelnigen störigt... störigt är när de börjar springa runt eller börjar höja rösten... då måste man göra ngt

• viseversa

Jag går inte på restaurang med mina barn just för att dom INTE KAN sitta still. Dom är snart 5 resp 3,5 år gamla=). 

• mamma till 2 frön

Minnet är kort hos vissa eller kallas det förnekelse. Tyckte det lät som en toppen middag ni haft, 45-åringarna var nog bara avundsjuka . Min chef påstår att hon aldrig ens behövt höja rösten till sina barn, nu i 25-års åldern, varför tror jag inte henne...  

• modestyclara

Tack för alla stories! Jag diggar graviditetshormons-pizzeria-besöket sånt har jag också provat...

• Maxbox

Tycker nog att min pojke på 3,5 år är väluppfostrad men skulle inte klara av att vara så stilla så länge. Han har för mycket myror i brallorna för det.

• Bambusa

har en 3åring och hon får inte hoppa ner under bordet ens hemma när vi äter..  vi har lärt henne att an inte går från bordet förs alla är klara, med undantag för å gå på toa/pottan..  oftast ter vi bara på ikea eller ax, en sama sak gller där,även o alla andras barn springer runt sitter hon, hon kan fråga om hon får leka när hon tit klart.. på kalas är de lika, hon fikar,sen frågar hon om hon får gå.. kan tappa nånting och hoppa ner för å hämta, men inte på flit för å hoppa upp och ner som ja sett andra små göra..  om hon bara har myror i rumpan, en inte låter illa skulle hon få sitta i en barnstol, annars går en av oss ut med henne, men de har bara hänt en gång, då hon va trött, hälde ut pappas dricka, då gick ja ut ed henne, strax efter ko hennes pappa och vi åkte hem.. sen har de aldrig hänt igen.. (hon hade ätit klart )

• evaanderzzon
    Stjärnfall76 skrev 2012-02-08 20:46:24 följande:
    barn är stimmigare idag än förr, vet inte varför dock...   men jag tycker ju inte att dina barn betedde sig så att de störde de andra matgästerna när de höll sig i er "matzon". Så där är våra barn idag. Tyccker inte att de var ouppfostrade. Däremot har man ibland sett barn på restauranger där man inte förstår att förldrarna tillåter dem bete sig som de gör. Barn som inte alls får lära sig att visa hänsyn till andra människor. Men dina barn betedde sig nog väldigt normalt. De var duktiga som orkade så länge. Vi hade nog aldrig stannat 3 timmar på restaurang med våra 2 timmar ärn nog verkligen en maxgräns för att de ska klara att hålla sig i skinnet.   Men som sagt, barn är stimmigare nu än förr, undrar varför det rä så. Är de sämre uppfostrade, eller är de stressade eller understimulerade eller något?? Kanske en annan tråd

Det beror på datorbehov, spelbehov, TV-behov, brist på uppmärksamhet, men framförallt på alla tillsatser i maten. Mjölken är farlig, potatisen likaså. Detta med maten är även anledningen till att så många inte kan få barn.
  • camelCase

men jag tycker ju inte att dina barn betedde sig så att de störde de andra matgästerna när de höll sig i er "matzon". Så där är våra barn idag. Tyccker inte att de var ouppfostrade. Däremot har man ibland sett barn på restauranger där man inte förstår att förldrarna tillåter dem bete sig som de gör. Barn som inte alls får lära sig att visa hänsyn till andra människor. Men dina barn betedde sig nog väldigt normalt. De var duktiga som orkade så länge. Vi hade nog aldrig stannat 3 timmar på restaurang med våra smile1.gif 2 timmar ärn nog verkligen en maxgräns för att de ska klara att hålla sig i skinnet.

Men som sagt, barn är stimmigare nu än förr, undrar varför det rä så. Är de sämre uppfostrade, eller är de stressade eller understimulerade eller något?? Kanske en annan tråd smile1.gif

Äh, snicksnack!

I alla tider har de äldre generationerna hävdat att det inte är nån ordning på ungarna "nu för tiden"
  • Fanny b

men jag tycker ju inte att dina barn betedde sig så att de störde de andra matgästerna när de höll sig i er "matzon". Så där är våra barn idag. Tyccker inte att de var ouppfostrade. Däremot har man ibland sett barn på restauranger där man inte förstår att förldrarna tillåter dem bete sig som de gör. Barn som inte alls får lära sig att visa hänsyn till andra människor. Men dina barn betedde sig nog väldigt normalt. De var duktiga som orkade så länge. Vi hade nog aldrig stannat 3 timmar på restaurang med våra 2 timmar ärn nog verkligen en maxgräns för att de ska klara att hålla sig i skinnet.

Men som sagt, barn är stimmigare nu än förr, undrar varför det rä så. Är de sämre uppfostrade, eller är de stressade eller understimulerade eller något?? Kanske en annan tråd

Jag tror att barn inte är stimmigare generellt idag än nu men att föräldrar förr generellt inte tog med sina barn i miljöer där man bör vara lugn förrän de klarade av detta. Så om de var bjudna till ett bröllop eller liknande så tog de inte med sina småbarn utan ordnade barnvakt. När de åt ute på restaurang  fick deras småbarn vara hos barnvakt.  Jag tror också det är så generellt att dagens förälder tar mindre ansvar mot sin omgivning angående hur deras barn beter sig. Så om deras barn stör övriga gäster på en restaurang så gör det inget, för barn ska få vara barn. Om föräldrarna blir bjudna på ett barnfritt bröllop klagas det generellt på det, för det ju fel att utesluta barnen på bröllop.
  • jwrga

Haha min svärmor kan inte minnas att hennes barn hade långa klåfingrar när de var små eller att de någonsin gick i närheten av trappor eller andra farliga saker. "Man kunde ge honom ett snöre så satt han nöjd i timmar". Jo tjena det tror man ju på. 

• Gathehielm

Selektivt minne från kollegorna, skulle jag gissa på.

Som du berättar det så betedde dina barn sig helt acceptabelt. Bra mycket bättre än min avkomma gjorde i den åldern...

Svar på tråden 3-åring på restaurang -ouppfostrad?