• Sofia2

Skrattar när jag säger nej

Hur gör man? Vår 16månaders nyps ofta (lyfter och sliter i huden på armar, händer och hals på oss vuxna) och det gör riktigt ont. Det kan hända när han sitter i famnen hos oss, eller så kan han bara komma fram till oss och plötsligt nypas. Jag är lite orolig att det kommer att ske på dagis så småningom och det vill vi ju helst undvika.

Gång på gång säger vi nej med lugn och bestämd röst. Jag brukar också ta tag i hans händer och säga "nej - inte nypas", eller "Nej - mamma aj!"

Men varje gång det sker så bryter han ut i största skrattet! Det kräver sådan viljestyrka från oss vuxna att hålla masken och "se och låta bestämd", men oj vad han skrattar.
    Det hjälper alltså inte, han fortsätter. Antingen ser vi så roliga ut att han skrattar bara av det! Eller så är ett plötsligt "Nej!" något väldigt roligt för honom, som om vi lika gärna kunde ha sagt "tittut!" i hans öron.

Men hur ska vi göra då - när detta inte fungerar? Är det bara att fortsätta och hoppas att han fattar tillslut, eller vad kan vi säga och göra istället? 

Charlie 101008
  • Svar på tråden Skrattar när jag säger nej
  • Sofia2
    42 mittilivet skrev 2012-02-09 13:35:13 följande:
    Förlåt att detta kanske låter fel och grymt, men när min nu 13 åring var liten och gjorde så, samt bet oss, så gjorde jag detsamma en dag då jag bara fick nog, fast självklart löst. Men just bara att hon skulle fatta poängen. Tillsammans med att man då sa att - det här gör ont, sluta. Bit i din leksak istället.
    Då pluta hon med munnen och sa - aj aj mej me.
    Ja det gör ont på mej och ont på dej, inte bra - eller hur.
    Vi ska ju vara snälla. Och jag talade även om att vår hund gjorde ju så när hon var liten, bet i allt, och hon fick ju skäll, och slutade.
    Typ nått sånt sa jag, och det hjälpe faktiskGlad
    Jag tror också att din dotter var mycket äldre när du tillslut fick nog - eftersom hon kunde kommunicera med dig och ge feedback med en reaktion. Min son är mycket yngre och kan inte det. Så det vore nog inte så fruktbart. 

Sedan så känner jag mig inte bekväm med att göra så mot mitt barn. Den typen uppfostran ser jag att mina föräldrar har mot barnbarnen ibland och det tycker jag inte om. Jag tycker att det ger en förvirrande bild av vad som är ett önskvärt beteende och inte, och att man lätt kan hamna i en svår och otydlig gråzon - "men varför gör dom som jag fastän de menar att det är fel?"  
  • tussilago00

Varför inte pröva med ordet stopp? Det funkar på våran som som är 19 månader. Han skrattar bara och fortsätter när man säger annat!

• Acelise

TS, tycker du tänker klokt! Att tvinga barn att titta mamma eller pappa i ögonen är fruktansvärt plågsamt för dem och kränker deras självkänsla enormt. Likaså att skrika. Och att bita tillbaka? Orkar inte ens kommentera det.

• Stjärnfall76
    Sofia2 skrev 2012-02-09 13:40:26 följande:
    Jag kanske skrev lite otydligt i min fråga. Visst, det kan kännas svårt ibland att hålla sig för skratt, för precis som någon skrev - skratt föder skratt. Men detta betyder inte att vi VARJE gång känner så här. Vi ÄR bestämda och jag vet precis vad jag känner och inte. Jag är ytterst tydlig med att det är NEJ både med lugn, bestämd röst och om möjligt ögonkontakt (lite svårt om han sitter med ryggen mot en i knät och myser i soffan). Vi försöker också istället säga "mjukt" och med öppen hand stryka på armen. Han har nu lärt sig detta vilket han gärna visar på mormor, men det har fortfarande inte fått honom att nypa mindre på oss (eller helt ärligt nyper han mig mest).

När du Stjärnfall76 skriver   "låt dem skratta, men se till att de inte gör om det. Stoppa dem gång på gång på gång.." så blir jag lite fundersam. Hur menar du då? Att "se till att de inte gör om det" - HUR? Och det kan ju inte vara ett speciellt lyckat sätt om det sedan resulterar till "gång på gång". Eller? jag blir lite kritisk till det du skriver därför att jag inte tror att det är så svart och vitt "bara du menar allvar så kommer de att lyda dig". Jag tror inte på det helt enkelt. Jag vill inte skjuta ifrån mig mitt barn när han kommer nära mig, jag vill inte skrämma honom med att bli arg i rösten. Och jag tycker inte att man kan jämföra det med hur man vill skydda sitt barn från skada (genom bränna sig eller gå ut i gatan som du nämnde som exempel). Jag tror inte att det bara finns EN strategi för hur man får barn att lyssna. Jag vill INTE visa med kroppen eller låta lika bestämd i alla situationer. Skulle inte det förvirra mitt barn? Och få honom att tro att han "bränner sig" varje gång jag säger nej även i en ofarlig situation även om beteendet är oönskat?
    Nej, det måste finnas andra sätt. 
    jag vet inte... det är svårt, men att låta bestämd på rösten när man blir biten tycker jag inet är fel. Skrika är fel.

Men vill man att han ska sluta och har testat med ett beteende som uppenbarligen inte fungerar får man ju försöka med ett nytt beteende. Man får väl prova sig fram.

Mina barn är äldre, men om de skrattar åt mig om jag säger till dem när de hittar på dumheter tycker jag det är synnerligen respektlöst och de får faktiskt gå iväg på timeout, eller upp på sina rum. Men tycker man att det är ok att bli skrattad åt så, så är det ju ok. var och en måste ju visa sina gränser för vad man tycker det är ok att bli behandlad på.
    Men som sagt, nu är ju ditt barn väldigt litet.

Det jag dock tror är att man får ta ansvar som vuxen förälder hur sitt barn beter sig.

med gång på gång menar jag att barn är inga robotar. Även om man är bestämd så kommer de ändå göra om saker och ting, men mina barn måste sluta när de blir tillsagda. Men jag känner inte att jag kan räkna med att de ska komma ihåg detta för resten av sina liv och aldrig mer göra om det, så lätt är ju inte livet som förälder.

men testa det här då. Sätt ner honom på golvet varje gång han gör er illa och säg att du inte vill ha honom i knät när han gör dig illa, för det gör ont.

Det viktigaste är nog att du testar något nytt, för det du gör fungerar ju uppenbarligen inte det var ju därför du skrev tråden.
  • paprikapizza

Nyps tillbaka. Varje gang han gor sa ha beredskap och ge ett rejalt ont nyp tillbaka.

Det borde lara ungen.

• Höstbebis2010

Min son på 15 månader är lika, såfort vi säger nej så garvar han för fullt.. Vi försöker mer och mer att avleda istället, gör han något han inte får så frågar vi istället vart nån sak är eller nått liknande och då glömmer han bort vad han innan hade tänkt att göra.

Som din son TS när han nyps, försök se innan det sker och säg att han ska klappa mamma istället. Eller avled på nått annat sätt.   

• Flickan och kråkan

De skrattar inte för att jävlas utan för att det för dem just då är bästa sättet att möta situationen på just då. De har inte erfarenheten eller förmåga att förstå på det sättet ett äldre barn gör. De har varken den motoriska förmågan eller den emotionella (kan inte sätta sig in i en annan persons upplevelse).

Det handlar om en lång läroprocess. Man visar vad man accepterar och inte accepterar genom att föregå, hindra och tala om hur man själv upplever det hela. "jag vill inte att du.....det gör ont". Och så göra det om och om och om och om igen.   

Och så får man ju inte låta sig provoceras om de skrattar. Det är en försvarsmekanism. Man får försöka tänka att de är 1 år......och man själv är.....ja, jag är 36 . Om man tänker på det så brukar saker och ting få ett lite annat perspektiv .  

• Sofia2

Tack för alla svar. Jag förstår att jag är är på rätt riktning och att det alltså bara gäller att vara tålmodig och ihärdig. Att det kommer ge med sig tillslut. =)

• Machapuchare
    Sofia2 skrev  följande:
    Gång på gång säger vi nej med lugn och bestämd röst. Jag brukar också ta tag i hans händer och säga "nej - inte nypas", eller "Nej - mamma aj!"
    Prata vanligt med honom istället. "Jag vill inte att du nyps för det gör ont på mig" tex. Använd ditt eget normala språk istället för att försöka anpassa det till ett "barnspråk". Prata om dig själv i första person -säg JAG (inte "mamma").
  • Acelise
    Machapuchare skrev 2012-02-16 09:55:41 följande:
    Prata vanligt med honom istället. "Jag vill inte att du nyps för det gör ont på mig" tex. Använd ditt eget normala språk istället för att försöka anpassa det till ett "barnspråk". Prata om dig själv i första person -säg JAG (inte "mamma").
    Det räcker t.o.m. att säga "nej, jag vill inte att du gör så" utan förklaring. Håller helt med om att inte prata om sig själv i tredje person. Det förvirrar och gör det abstrakt för barnet.
  • Sofia2

Jag ser att det är ett vanligt problem och det hjälper en att stå ut så klart. Tack för alla fina råd! Efter att jag skrev in fråga har jag verkligen försökt se när det händer, vilka tillfällen och så vidare. Har också pratat med dagis. Det verkar vara så att det mest är en ömhetshandling. Han nyps när han är så ofantligt glad att se en, eller tycker något är mysigt. Han nyper dagisfröknarna på armarna också under middagsvilan innan han somnat. Men han har aldrig nypt något barn. 
    Jag ska ta till mig av era råd och försöka möta honom där han är och fortsätta som jag gör. Tålamodet och hans mognad vinner nog "fighten". =) 

Svar på tråden Skrattar när jag säger nej