• Annaluskan

Visby medeltidsläger med 1-månaders bäbis???

Jag skrev just följande inlägg i min blogg:

http://amustonen.blogspot.com/2012/02/medeltidslager-med-1-manaders-babis.html

Det handlar om att vi har en önskan att åka till Visby och bo i medeltidslägret i år trots att vi då kommer att ha en 1-månaders bäbis. Vi vill ha alla tips och råd som kan göra det möjligt för oss, men även om du bara vill avråda oss från att åka så gå gärna in och läs och skriv!!!! 

• Svar på tråden Visby medeltidsläger med 1-månaders bäbis???
  • Lenora
    Alvi skrev 2012-02-11 14:00:00 följande:
    Rent spontant - du går över 2 veckor, och har då en 2-veckorsbebis. Avslag...? Blod, bindor, större infektionsrisk.

Annars verkar det som det tänks på allt här i tråden!
    Eller om hon går över tre veckor eller måste köra på kejsarsnitt.

Det är klart att det finns en risk att de inte kan åka i slutändan men då TS är så entusiastisk kring det så är det nog värt risken.

Kan tänka mig att den ekonomiska förlusten inte skulle behöva vara oerhört stor, färjan och campingbokningen kan väl inte röra sig om mer än ett par tusenlappar?
  • Annaluskan

Oh, ja som jag har svarat en annan hjälpsam skribent tidigare i tråden så verkar det endast vara lägeravgiften som kanske kan vara svår att få tillbaka vid sen avbokning. Men jag ska diskutera med dem och höra. Det ÄR trots allt en större risk för avbokning när det är så nära förlossningen. Det kan alltid gå något fel, både mindre och större. Nu har jag två barn sedan innan som båda varit snabbt ute och minimal tid i säng efter det, men det är ju ingen garanti. Första barnet var 9 dagar över tiden och andra 5 dagar innan. Men vi får ta full flex på det som går, om vi väljer att åka. 

Du har rätt Leonora, just nu är jag jätteentusiastisk och då skulle ni se min make som hoppa jämfota av glädje. Trots att det mesta känns görbart just nu så måste vi ändå fundera över detta om och om och om igen dock. Entusiasm kan vara liiiite farligt. *flinar* 

• LekandeLätt
    Annaluskan skrev 2012-02-11 16:31:17 följande:
    Lekande lätt: Tack för att du tänkte på oss med sommarstugan och husvagnsplats även om det inte går! Gulle! Det där med direktflyg tål att kollas upp. Och solbergabadet besökte vi mycket för två år sedan. Men som jag förstår det kommer vi att få duscha på en skola så vi slipper stå ute i blåsten i duschvagnar i år. Gick inte få nån av barnen att duscha där, därav solbergabesöken. Jag har även tvagat den äldre i havet när han blivit rent för skitig, någon som lägerbarnen lätt blir. ;) 
    Det var så lite så! Norrlänningar få ju försöka hålla ihop, jag bor strax norr om dig =)
    Ja, men då så. Kör så att det ryker, eftersom ni kan duscha på ett bra sätt =)
    Ta med ett primuskök och en termos samt så många flaskor att ni på ett bekvämt sätt kan diska dem där ni duschar så klarar ni ju den biten.

Det enda som kan hindra är väl om ni inte får tillbaka avgiften för campingen men som du säger, försök förhandla med dem förståelsen borde ju vara stor kan man tycka pga omständigheterna. (Jag vet inte om Östergravar gör så att det är begränsad tillgång, det är ju ändå rätt stort men det är väl det som kan ställa till det)

Tvaga sig i havet funkar bra förutom att tvål/schampoo inte löddrar sig, svärföräldrarna och maken gjorde det länge innan vi fick dusch på stugan (före min tid alltså, inte så att jag inte tvättar mig =)).
  • Annaluskan

Vivianne: Woho! Vilken skojjig grej! Måste kolla upp mer noggrannt om det kan vara nåt kanske.

Lekandelätt: Ja och sedan så är ju inte barnet direkt kliniskt ren efter en sådan tvagning, utan har en sorts intressant hinna över hår och kropp. Men den värsta lorten slipper man i alla fall. Och sedan har vi "värmt" vatten i pet-flaskor i skydd av tältet så vi kunnat tvätta barnen. Definitivt skönt med riktiga duschar i år dock.

• LekandeLätt
    Annaluskan skrev 2012-02-11 21:45:29 följande:
    Ja och sedan så är ju inte barnet direkt kliniskt ren efter en sådan tvagning, utan har en sorts intressant hinna över hår och kropp. Men den värsta lorten slipper man i alla fall. Och sedan har vi "värmt" vatten i pet-flaskor i skydd av tältet så vi kunnat tvätta barnen. Definitivt skönt med riktiga duschar i år dock.
    Haha, sådant som en hinna bekymrade inte svärmor och svärfar =) De bodde hela sommrar på stugan och tvättade sig bara i havet, hua...

Nu har vi dusch ute under körsbärsträden, det är underbart =) (väldigt enkel stuga mao =)
  • Annaluskan

Jag skulle inte önska mig mer än så om jag bara fick ha stuga vid havet i Gotland... *drömmer* Men ja, jag har inget emot enkel standard, hela familjen är vana vid camping och medeltidsliv. När sonen var yngre lajvade vi mycket och det var ingen ström, inget rinnande vatten alls, inga fotogenvärmare, inga moderna täcken och sånt som gällde. Gick ju superbra och var ren njutning. Skönt att komma ifrån allt faktiskt. Jag och min dator... hrmf. Jag har mått så sjukt bra då vi varit båda åren i Visby, ca 14 dagars semester borta från dator och telefon... ååååh... jag hoppas vi kan åka.

• LekandeLätt

Jag tycker att ni ska åka fast försök förhandla så att ni kan få avboka om det är så att lill*n skulle trivas för länge i magen =)
    Stugan vår är tyvärr inte vid havet men väldigt avkopplande och enkelt med utedass och utedusch (och liten varmvattenberedare så det är inte långa duschar som gäller =). Tyvärr är det ju dryga 90 mil dit och mycket att underhålla när vi väl är där men skönt är det iaf. Förra sommaren var dock pest, 2 av mina tonåriga barn sommarjobbade i Visby och aldrig har det väl varit en sådan dålig sommar där och själv var jag sjuk typ 2,5 veckor av 3 när vi var nere. Pest mao fast maken var nöjd för han fick bygga mycket ifred eftersom det inte var badväder och jag inte ville/orkade göra något...

Jag håller med om att det är väldigt skönt att vara "frånkopplad" inget internet (annat än betala räkningar via telefon typ), väldigt lite mobil och typ kanal 1, 2 och 4 på tv:n.

• Annaluskan

phillipa: Så perfekt med skrubber! Ska köpa sånna! 

Lekandelätt: Jo jag hörde det inte var någon bra sommar där i fjol, var nog för att vi inte var där. ;) Hoppas på toppensommar i år istället då. Ser fram emot att ligga i skuggan under träden vid strandpromenaden och tugga marknads-salami och marknads-fudge och se barnen vid vattnet kasta sten. Tänk att en sån strand aldrig slutar att roa!

Hum... kanske borde köpa mig en hatt till mig själv, en viiiid en som täcker även bäbisen. Typ en sån här... Fast det är väninnans, inte min egen. 

• phillipha

Funderade lite mer på flaskproblemet. Om ni använder mams antikolik flaskor så kan man enkel skruva isär flaskan, lägga in alla delar hälla i vatten och sterilisera i micro. det skulle ni kunna göra på typ mcdonalds om det inte finns micro. Då kan du hålla flskorna riktigt rena!

• Annaluskan

Jag har åxå tänkt mer på det. Om vi ska få mat lagat frukost och middag måste det finnas någon slags rent kök att tillgå... måste kolla upp det närmare när det kommer mer info... borde inte vara svårt att få gå dit och rengöra.

Svar på tråden Visby medeltidsläger med 1-månaders bäbis???