Nu har visserligen inläggen här några år på nacken men jag vill ändå säga (skriva) stå på dig du ?Den mysiga?. Det är mycket bra att du är försiktig. Fler skulle behöva vara det.
Själv är jag född på 60-talet och en av dem som under 70-talet fick mina fullt friska tänder sönderborrade, detta tack vare att mina föräldrar inte var frågvisa och förtänksamma (varför skulle dem, man ifrågasätter väl inte en högutbildad tandläkare?). I dag har jag munnen fylld med amalgam, så kallat fissurförsegling. Ja, du (ni) känner säkert till det, men för säkerhets skull sänder jag länken: http://www.metro.se/artikel/hillevi-wahlde-borrade-i-v%C3%A5ra-friska-t%C3%A4nder-xr
Häromdagen var jag hos optikern (Synsam) med min 10-åriga dotter. Jag kan väl säga att jag blev jag mycket skeptisk till synundersökningen. Optikerna ställer orimligt höga synkrav ? inte minst nu när staten subventionerar våra barns glasögon och det råder en mördande konkurrens mellan butikerna. Med detta inte menat att optikerna skriver ut recept till barn med fullgod syn. Men om kunden, inte minst barn, bara har fel på ett öga kan optikern definitivt skriva att kunden har synfel på båda ögonen och därav dra in ytterligare några tusen kronor. Återigen. Är det så konstigt i en tid där allt företagande är utsatt för extrem konkurrens och företagen slås för sin överlevnad?
Naturligtvis kan optikerna få barnen, ja även vuxna, att se betydligt bättre än en normal (genomsnittlig) syn om de vid synkontrollen skjuter in ett förstoringsglas i den digitala utrustningen, foroptern. Men detta är inte likställt med att vederbörandes syn är mindre bra och hen behöver glasögon. Så återigen. Stå på er och var med skeptiska i ett samhälle där allt handlar om ekonomi, pengar.
Jag vill inte på något vis framhäva att jag är Sveriges svar på Nostradamus men min prediktion lyder ändå; att om 10-15 år (runt 2027-2030) kommer det uppdagas att hundratusentals barn som inte behövde glasögon fick utskrivet glasögonrecept av optikerna och en försämrad syn.
Kanske är det dags redan nu att göra medierna uppmärksammade på vad som kommer att hända.