• Den mysiga

Gräns för att ha glasögon.

Jag har just fått ett recept på glasögon för min son. Underligt då jag tycker han verkar se så bra.. men iaf till min fråga..
    Jag har hört att de ej ger glasögon till barn i hans ålder som har mindre än 3,0 i översynthet
    Min son låg precis på gränden fick jag höra..
    han såg 0,65 på skolan så vi blev skickade på Ögonmottagning för koll.
    han såg där 0,9 på tavlan men sen ville de kolla för säkerhetsskull md droppar i ögonen där ögat slappnar av och då skulle han enligt mätning bara se 0,6
    de bjuder på 0,1 och ersätter bara 0,3 eller (3,0 som man säjer om glasögonen)
    De överlade om han behöver och vill nu han ska ha glasögon..

Jag tycker det är stor skillnad att diskutera om de ska ge honom 3,0 eller inte..
    de som har 3,0 i synfelet behöver ju inget..

Om 3,0 är ok att se dåligt och att han kompenserar varför ersätter man så mycket synfel??
    jag tycker han får rätt starka glasögon och funderar på att de ej ska förstöra hans ögon med för starka glas.

• Svar på tråden Gräns för att ha glasögon.
  • dubbelmamma0310

Jag är själv översynt, min pappa vägrade mig glasögon fram till jag var 12 och själv VILLE ha glasögon. I mitt fall måste jag säga att jag är förvånad över att ingen runt mig förstod att jag hade så stort synfel som det var, som 30 åring förstod de äntligen att jag skelar också.

När jag läser dina inlägg tycker jag att du verkar hetsa upp dig så mycket över detta. Vad är problemet? Min son fick glasögon av samma anledning när han var 3, det har aldrig varit något problem med dem. Nuförtiden kan man dessutom köra med avbetalning på Synsam utan ränta, men visst kan jag hålla med om att sonens glasögon som går på 3500 varje år känns. För min del tycker jag att det är en rättighet barnet har, din son dessutom är på väg att gå in i skolvärlden.
    Synsam har dessutom gratis service hela första året, oavsett vad som händer. Vi är stammisar och har så varit i alla år. Ett tips är att ha sådana glas som blir solglas vid behov, det underlättar för barnet! Förmodligen kommer han att vilja ha dem mer och mer efter hand.

• Den mysiga

Problemet jag har svårt att förstå är gränsen för när de sätter in glasögon.
    behöver min son glasögon så ska han få det  det var inte det frågan gällde..

• Boost

Det lättaste är nog att ringa och höra med dem direkt. De kollar väl individuellt och tar beslut från det. Finns nog ingen exakt gräns som de följer till punkt och pricka.

• Den mysiga

ja du har rätt jag ska ringa och fråga dem som vet.. men gränsen ligger vid 3 både vid remiss och glasögon..

• tigermamma

Vad de sagt till mig, har tre med glasögon, är att under 4 års ålder är det okej för då kan ögat hinna korrigera sig. Typ alla barn är översynta. Men efter 4 ger de glasögon.

• vännen
    Den mysiga skrev 2012-02-10 23:34:22 följande:
    ja du har rätt jag ska ringa och fråga dem som vet.. men gränsen ligger vid 3 både vid remiss och glasögon..
    Gränsen är olika beroende på ålder. Och det är faktiskt ganska stor skillnad på +3 och +4.

Min son har + 5,5 och verkar se bra även utan glasögonen, men det gör han inte. Barn är fenomenala på att överkompensera, något som inte är bra att göra i längden.

Jag tycker att du ska ringa ögonläkaren och ställa alla dina frågor. Där får du bäst svar. 
  • mammasgullar

Jag anser att min son sett bra hela tiden, men inte ifrågasätter jag läkarna när det var tal om glasögon?
    Han fick sina glasögon i höstas och har precis börjat acceptera dom, han är 3,5 år.

Man ger glasögon för att förbättra synen, förstår inte varför du tror att de ska bli värre? Det är väl bättre att ge glasögon innan synen blir värre?

• bananflugan82

Barn är helt fenomenala på att kompensera sin dåliga syn, många gånger tror man dom ser bättre än dom gör! Det  finns en anledning till att många barn som ser dåligt inte får hjälp förrän vid synkontrollen på BVC, eftersom det helt enkelt inte upptäckts innan.

Mina pojkar är synskadade, ser ungefär 0,3 (om man jämför på ett ungefär, det vi ser på 10 meter ser dom på 3 meter) och är nu 2 år. Dom ska få glasögon så fort dom har möjlighet att mäta vad dom behöver och det finns ingen nedre gräns för när dom får glasögon, det finns dom som får vid bara 6 månaders ålder.

Glasögon är jätteviktigt om dom har något synfel för det gör så att synen fortsätter att utvecklas. Innan 4 års ålder är det bästa.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
  • sommar 77

Min dotter testades nyss hos skolsyster , fick 0.65 på ena ögat och 0.8 på andra ögat, vad är gräns för glasögon? Hon ska snart till ögonkliniken.

• Assar Andersson

Nu har visserligen inläggen här några år på nacken men jag vill ändå säga (skriva) stå på dig du ?Den mysiga?. Det är mycket bra att du är försiktig. Fler skulle behöva vara det.

Själv är jag född på 60-talet och en av dem som under 70-talet fick mina fullt friska tänder sönderborrade, detta tack vare att mina föräldrar inte var frågvisa och förtänksamma (varför skulle dem, man ifrågasätter väl inte en högutbildad tandläkare?). I dag har jag munnen fylld med amalgam, så kallat fissurförsegling. Ja, du (ni) känner säkert till det, men för säkerhets skull sänder jag länken: http://www.metro.se/artikel/hillevi-wahlde-borrade-i-v%C3%A5ra-friska-t%C3%A4nder-xr

Häromdagen var jag hos optikern (Synsam) med min 10-åriga dotter. Jag kan väl säga att jag blev jag mycket skeptisk till synundersökningen. Optikerna ställer orimligt höga synkrav ? inte minst nu när staten subventionerar våra barns glasögon och det råder en mördande konkurrens mellan butikerna. Med detta inte menat att optikerna skriver ut recept till barn med fullgod syn. Men om kunden, inte minst barn, bara har fel på ett öga kan optikern definitivt skriva att kunden har synfel på båda ögonen och därav dra in ytterligare några tusen kronor. Återigen. Är det så konstigt i en tid där allt företagande är utsatt för extrem konkurrens och företagen slås för sin överlevnad?

Naturligtvis kan optikerna få barnen, ja även vuxna, att se betydligt bättre än en normal (genomsnittlig) syn om de vid synkontrollen skjuter in ett förstoringsglas i den digitala utrustningen, foroptern. Men detta är inte likställt med att vederbörandes syn är mindre bra och hen behöver glasögon. Så återigen. Stå på er och var med skeptiska i ett samhälle där allt handlar om ekonomi, pengar.

Jag vill inte på något vis framhäva att jag är Sveriges svar på Nostradamus men min prediktion lyder ändå; att om 10-15 år (runt 2027-2030) kommer det uppdagas att hundratusentals barn som inte behövde glasögon fick utskrivet glasögonrecept av optikerna och en försämrad syn.  

Kanske är det dags redan nu att göra medierna uppmärksammade på vad som kommer att hända.

Svar på tråden Gräns för att ha glasögon.