Hur vänjer man 6 månaders vid en ny person?
Hej,
Jag bor i utlandet och här får barn börja på förskola eller dagmamma från 6 månaders ålder. Nu ska min son göra det, eftersom jag och min man är i en lite speciell situation och behöver passning av sonen tidigare än jag egentligen har lust med.
Vi har fått plats hos en dagmamma och har varit där två gånger. Båda gångerna har sonen suttit i dagmammans famn i ca en minut innan han börjat gallskrika. När jag tog över honom fortsatte han skrika och var mycket svår att trösta. Hur kan jag underlätta inskolningen hos dagmamman?
Sonen är nu 5 månader och ska börja där vid 6 månaders ålder.
Han har druckit ersättning sedan han var 2 veckor, så han är van vid att både jag och pappan matar. Hemma är han nöjd nästan hela tiden och det känns som att han är trygg och glad hos mig. Han blir inte ledsen när jag går ut ur rummet, men börjar ibland gnälla efter ett tag. Om pappan är där och underhåller istället för mig går det helt ok. Jag upplever inte att han är så beroende av mig, men snarare att han blir rädd för personer han inte känner, men inte alla. Hur lång tid tar det för en 6-månaders att se en person som en alternativ vårdare och inte främling längre? Hur ska man agera när han kommer hem till dagmamman de första dagarna (när jag är med i början) och blir ledsen?
Jag är mest orolig för att när det är tid för mig att gå helt och hållet att han ska skrika och inte sluta förrän jag kommer tillbaka och att det ska ta lång tid för sonen att vänja sig vid den nya personen (jag har ett bestämt datum som jag måste börja lämna honom längre tid). Min man är mer avslappnad och tror absolut inte att han tar skada av att gråta och att han kommer att vänja sig.