• Trassellina

Jag är kort och rädd för graviditet.

Hej hej,

Jag skulle vilja få lite åsikter och erfarenheter av er här, det är så att min man vill gärna ha barn och jag i och för sig skulle gärna vilja det också MEN jag super skräckslagen bara tanken att ha gravidmagen och förlossning.. nja.

För det första är jag  liten 1,57 m med kort överkropp, så kan liksom inte tänka mig att något som blir runt 50 cm ska få plats där, inte prata om att det ska ut också. Risken är väl att jag får värsta putmage och det blir nog inte så lätt att bli av med sedan och huden kommer nog brista ordentligt.  Det känns inte så roligt, då jag trivs rätt så bra som jag är nu. Till det måste jag säga att jag inte någon människa som kan sitta still direkt, jag joggar och rider o.s.v. blir lätt irreterat om jag inte kan röra mig.

Så jag är ju rädd att jag inte får tillbaka min gamla form som jag trivs med så bra nu.. Men jag kanske överdriver allt?   Jag skulle gärna läsa hur det var för er, gärna om det finns någon i min storlek som har gått igenom en graviditet,? Kanske om ni har före och efter bilder, skulle vara intressant och se. Meningen är med den här tråden är att jag får läsa era erfarenheter och kan göra mig en bild hur vidare jag överhuvudtaget är "mogen" för en graviditet!

Vill tacka er alla på förhand som svarar, plus jag beundrar verkligen er som blivit mamma.      

• Svar på tråden Jag är kort och rädd för graviditet.
  • WildestChild

Just det, ska tillägga att jag gick upp 17 kg under min graviditet, och gick ner 20 kg på 2 veckor! Lite hud/fett som hänger har jag, men det går att förbättra med träning, resten får jag nog leva med.

• UntilTheDark
    WildestChild skrev 2012-02-11 11:57:00 följande:
    Jag är 1,59 cm. Jag väntade ett stort barn, han fick plats ändå. Bristningar fick jag massor av på magen, men dom kom tidigt redan innan jag var stor så det har inte med det att göra. Bristningar kan du få även om barnet är litet eller du är lång.

I mitt fall var det värsta tänkbara att jag är kort, överviktig och hade ett stort barn vilket ökar riskerna för att axlarna på bebisen ska fastna på väg ut, det gjorde dom också och pga fel av läkaren så dog han. MEN, i normala fall om man är kort och väntar ett stort barn så gör man andra åtgärder än i mitt fall (planerat kejsarsnitt eller bäckenmätning t.ex + att läkaren som sagt gjorde FEL under förlossningen).

Du är endast kort, du har inget att oroa dig för :) Men som någon annan skrev, så tror jag inte att du kanske är redo för en graviditet rent psykiskt. När man är det, då struntar man i alla skönhetsproblem och är förberedd på de fysiska. Man vill bara ha det där lilla knytet i famnen!
    Oj nej, jag beklagar sorgen! Gråter Det här hände möjligen inte i eksjö? Du behöver inte alls svara på det om du itne vill, bara har läst något liknande fall i tidningen. 
  • Pedagog200701

Jag pratade med min gyn. angående det där för någon månad sedan. Jag är 163 lång, smal och har smala höfter. Han sa som du skriver att man utgår lite från längden vad gäller hur lätt man kan ha vid förlossning men det är ju inte allt.
    Han nämnde att det man är mest observant på är små kvinnor från andra länder, tex Asien som väntar barn med svenska män...
    Om du är orolig kan du vända dig till en läkare och tex. få bäckenet mätt.

När tiden är inne och du längtar kommer du nog inte bry dig om de skravanker som lämnas på kroppen efter graviditet. Det är ju en del av livet som kvinna/hondjur ;)

Jag har inga barn själv men min spontana tanke är väl att mycket underlättar om du är i rörese och håller kroppen i trim. En graviditet behöver ju inte innebära att du måste ta det så mycket lugnare.

Lycka till i alla fall, så småningom!

Livet är en saga där varje sida ska läsas!
  • lövet2

Jag är 158,5 cm och har inte haft några komplikationer under mina graviditeter och inte heller under förlossningarna. Magen behöll sin form rätt bra fram till efter 4:e barnet, då midjemåttet aldrig gick i hop riktigt igen. Sedan blev jag liksom tjockare efter varje graviditet, men det har nog ingenting med min längd att göra utan bara med att jag varit gravid många gånger.
    Det folk kommenterat ang min gravidmage har varit att den sett "gullig" ut. Ingenting jag kan uttala mig om eftersom jag aldrig sett mig själv på håll i helfigur direkt ...

• WildestChild
    UntilTheDark skrev 2012-02-11 13:04:01 följande:
    Oj nej, jag beklagar sorgen! Gråter Det här hände möjligen inte i eksjö? Du behöver inte alls svara på det om du itne vill, bara har läst något liknande fall i tidningen. 
    Tack.. Nej, det här var i Sollefteå. Men fallet i Eksjö var väldigt likt vårt på många sätt.
  • UntilTheDark
    WildestChild skrev 2012-02-11 19:57:31 följande:
    Tack.. Nej, det här var i Sollefteå. Men fallet i Eksjö var väldigt likt vårt på många sätt.
    Rynkar på näsan Ok. Gråter
  • Placebo

Jag är 156 cm och ja, magen är ju inte kalassnygg nu efter en förlossning men det finns hopp för den. Alltså med träning kan jag nog få den i hyfsat skick.

Allas kroppar är så himla olika, min bästa kompis har 7 barn och det syns inte ens på hennes mage att hon fött barn. Den är platt och utan bristningar och häng. Och hon är inte heller så lång, drygt 162 cm tror jag.

Mycket är nog genetiskt hur kroppen återhämtar sig.

Och skulle det vara förjävligt så finns det alltid plastikkirurgi som ett alternativ. Låt inte nåt sånt här hindra dig från att skaffa barn.      

• Placebo
    Placebo skrev 2012-02-11 20:21:04 följande:
    Jag är 156 cm och ja, magen är ju inte kalassnygg nu efter en förlossning men det finns hopp för den. Alltså med träning kan jag nog få den i hyfsat skick.

Allas kroppar är så himla olika, min bästa kompis har 7 barn och det syns inte ens på hennes mage att hon fött barn. Den är platt och utan bristningar och häng. Och hon är inte heller så lång, drygt 162 cm tror jag.

Mycket är nog genetiskt hur kroppen återhämtar sig.

Och skulle det vara förjävligt så finns det alltid plastikkirurgi som ett alternativ. Låt inte nåt sånt här hindra dig från att skaffa barn.      

Min mage var förresten väldigt stor, låg lite över kurvan från tillfälle till tillfälle. Men det beror ju på mängs fostervatten och hur man är byggd.
  • Lajkie

Är 162, har burit och fött tre barn utan problem. Magen är plufsig, mest pga min egen övervikt.

• Mozzy

Man är inte dömd till stor mage bara för att man väntar barn. En bekant till mig som inte var långt ifrån normalviktig gick upp tre kilon under sin graviditet. Folk trodde att hon snott barnet när hon drog omkring med barnvagn.
    Dessutom är det många andra saker man kan nojja sig över när man väntar barn än att man får lite bristningar.

• strongenough

Jag är 1,59 fick aldrig någon stor mage med sonen och inte en bristning. Han låg snett så lite problem under förlossningen men ut kom han.

Denna gången väntar jag tvillingar, magen lär ju bli stor men inget jag oroar mig för. 

• mfe

Jag är 157 cm lång och jag är går in i v36 imorgon. Jag har inga bristningar alls på magen, fått lite på brösten men det är inte mycket. Jag har hellre inte en så stor mage alls. Visst har jag gått upp ganska mycket men det har satt sig så pass bra så det syns inte mycket alls.
    Så jag tror inte du har så mycket att oroa dig för :)

• Trassellina

Tack till alla er som har svarat!!!

WildestChild:   Jag beklagar sorgen, tragiskt man tycker ju att man ska kunna lita på läkare, visst alla kan göra fel  men som läkare har man helt enkelt inte "råd" med att göra fel!  Det finns verkligen inga ord för något sådant.

Jag har suttit och funderat och jag kanske borde vänta däremod ska jag nog inte vänta alldeles för länge med mitt beslut i och med att jag fyller 32 i år. Vidare så kan allt det här komma upp nu för att jag kanske känner mig även lite pressat från min man. Sedan 2009 har jag inte använd några preventivmedel, eftersom man upptäckte en leverförändring hos mig som kan beror på hormonbehandling och spiral kunde jag inte sätta in.

Så på sätt och vis är det väl lite konstigt att jag inte blivit på smällen i och med att vi inte använde annat skydd heller. Min man satt igång en utredning angående detta, ja och det utan att fråga mig egentligen vad jag tyckte. Jag gick med på att undersökas i alla fall, av dessa är en undersökning kvar.  Men nu blev jag helt enkelt osäker på allt på mig själv o.s.v.. Beroende på vad som kommer fram kommer de skicka en vidare till provrörsbefruktning, men jag är inte bekväm med detta, det känns så framtvingat på något vis. Jag är en riktig grubbelfia, gör ju inte saken lättare direkt.   

• PSF

Du är inte redo att bli mamma nu. Lev det liv du vill leva. Ett barn behöver 100 uppmärksamhet och tid. Jag ör 152 lång och fött 2 barn. Jag har putmage och inget jag tänker på. 

• callmepreggoornot
    PSF skrev 2023-06-22 14:50:20 följande:

Du är inte redo att bli mamma nu. Lev det liv du vill leva. Ett barn behöver 100 uppmärksamhet och tid. Jag ör 152 lång och fött 2 barn. Jag har putmage och inget jag tänker på. 

Tja vem är redo, den som startade tråden orolig för 10 år sedan eller den som letar ordentligt, hittar tråden och är otrevlig. Hm.
Svar på tråden Jag är kort och rädd för graviditet.