• mommy

Hur bemöter man gnäll / trots / "bryt" ??

Vår son som är 3.5 år är i perioder mycket gnällig/trotsig/utvecklingsfas ja jag vet inte vad det är men inget är bra. Ibland tror jag att han är trött.

Exempel på vad som orsakar dessa "bryt":

Han ska ta på sig skorna själv, han ska inte ta på dom själv.

Han vill tävla och så vinner lilebror.

spagettin och köttfärsen nuddar varandra.

Saker och ting blir inte som han tänkt sig etc etc

Allt detta slutar i skrik och panik. Man orkar inte alltid och efter 12:e gången så börjar man mala; sluta gnälla, jag orkar inte lyssna etc etc och det är ju inte bra för självkänsla etc

Hur ska man bemöta detta?

Alla tips och råd tas emot med tacksamhet! 

• Svar på tråden Hur bemöter man gnäll / trots / "bryt" ??
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det är inte lätt att vara 3,5 år och klara av vardagslivet på ett för alla behagligt sätt. Dels går utvecklingen framåt med stormsteg och dels händer det mycket i det yttre sociala livet, så jag tror att du har alldeles rätt i att han ibland blir väldigt trött. Det är då man som liten hakar upp sig på småsaker, behöver hjälp med sådant man annars klarar själv och skulle behöva få sitta i mammas eller pappas knä en liten stund och bara gosa.
    Det ni kan göra är att försöka förutse de tillfällen när han är som allra tröttast och försöka skapa lite lugn och ro omkring honom då.
    Andra detaljer som han hakar upp sig på gäller det nog att lägga så lite vikt vid som möjligt. Försök att undvika konflikter och kamper, särskilt när han är trött. Avled i stället hans uppmärksamhet och hjälp honom att slappna av så kommer både ni och han bättre att orka med hans utveckling.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark

• mommy

En följdfråga: ibland vill han bestämma "allt". HUr vi ska duka, var vi ska sitta och äta, hur maten ska läggas på tallriken, hur mycket mjölk som ska vara i glaset etc etc.

Min sambo säger oftast stopp och att det kommer bli jobbigt när han blir äldre om vi låter honom bestämma alla dessa saker.

Reaktionen från vår son blir en massa skrik och gnäll och en mindre trevlig middag...

Vad tycker du? 

• barnpsykologen margit

Hej!
    Jag tycker inte att barn ska få bestämma om alla detaljer när det gäller matsituationen. Ju mer ni låter honom bestämma desto mer kommer han att hitta på. Så jag råder er att göra som pappa tycker. Sätt stopp när det går över gränsen och ta skriket och gnället nu, annars blir det bara värre.
    Ett beslut ni kan ta är att om han gnäller och skriker får han inte sitta vid bordet därför att er matro blir störd.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Hur bemöter man gnäll / trots / "bryt" ??