Never ending story skrev 2012-02-12 13:11:11 följande:
ja herrguud ja e totalt livrädd.. ja tvekar inte på att ja skulle älska mitt barn o bli en bra förälder.. men ja e ändå rädd för massa... sovandet... ja blir som en zombie som de e utan barn.. ja e väldigt underaktiv. håller ändå igång o donar o gör roliga saker.. meen ja blir helt färdig, o har ja en bebis e de inte bara o slänga sig på soffan då.. inte för att ja sover på dagarna men ja e helt slut i huvudet...ja tror att mamma instinkterna tar över så de e lugnt, o sen finnar man ju en rutin med barnet som en del av ens liv oxå.. men ja e endå rädd men kan inte riktigt sätta ord på allt.. just nu e ja mest rädd för min läkare vill inte att ja slutar med min medicin o ja vill ju helst inte äta nån medicin om ja ska bli gravid
Jag fårstår dig, hur du känner, har tidigare haft svårt med att bli väkt före jag själv vill gå upp på morgonen, som när jobbiga telefonförsäljare och liknande ringde och störde en på morgonen, detta kunde förstöra hela min dagoch jag kände mig dålig. Men så bodde ett tag hos min syster då hon fick jobb i en matbutik och arbets tiderna passade ej dagistiderna så visa dagar fick jag lämna och visa dagar hämta. Så jag bodde mycket hos henne den tiden och lill tjejen kom in på mornarna och ville att man skulle upp elelr så vaknade hon på natten osv men efter ett tag så vande sig kroppen vid detta vilket var skönt för nu slipper jag nog det med mina egna framtida barn.
Jag hoppas att mamma instinkterna kommer, annars får man väl våga be om hjälp och se om man kan få hjälp med att lära sig signalerna.
Ang tabbletterna, så kan du läsa fass på nätet och läsa mer om din medecin och vad de säger om graviditet och amning. Men det står ju ibland att efekten är okänd, ta då och sök runt och se ifall du kan hitta någon som gått på den medecinen eller liknande under graviditeten/amningen. Försök att göra en egen undersökning eller be din läkare göra det. För vill inte din läkare att du slutar så vill du veta att du inte gör något som kan skada ditt barn. För det kanske finns någon annan medecin som de vet fungerar när man är gravid. För i många medeciner finns det ju skadliga ämnen och de säjer ju att saker som alkohol och droger är farliga även i väldigt små mängder, så jag förstår att du är rädd för att äta din medecin, ovisheten om vad det gör för ditt barn är förstor om de inte hittar något där de vet efekten på.
Vad är det för medicin du tar? Och vad är den bra för dig för? Gämför själv om du kan hur det var innan medecinen och efter. Det är ju ditt beslut i slutändan men det är ju en del att väga in. Gå på din magkänsla och gör det som känns bäst för dig och ditt barn. Det är du som ska ha barn inte din läkare.
Själv tar jag inget, men funderat på något som kanske kan öka min koncentrationsförmåga och kan hjälpa mig när jag kommer i perioder med stor underaktivitet. Är mycket ledig öfr tillfället så det har varit svårt att finna motivation att göra saker jag behöver, som städa och göra mig av med saker (säljer på Tradera, så mycket jag orkar) har för mycket då jag lidit av köpbegär, som jag nu har under kontroll, men är lite osäker på om jag kan ha det över kontroll när jag får barn för det finns ju så mycket man vill ha även om jag redan har det mesta jag behöver.