• Smulfröken

Finns någon som mig?

Hej!

Jag är en tjej på snart 23 år och blev nyligen diagnostiserad med PCO, eller det är vad läkarna tror det är. Har tagit blodprover som jag väntar svar på. Ultraljudet visade ingen typisk bild för PCO, men det slutade starkt mot det...

Jag pluggar till sjuksköterska, så jag har en ungefärlig aning om vad detta innebär. Jag har alltså inga eller väldigt få ägglossningar pga. hormonrubbingar. Detta kan upphöra om jag går ner i vikt, om jag fattat det rätt. Men det kan även vara så att jag kan gå ner i vikt, utan att något förändras. Har jag fattat det rätt då?

Min värld raserade när jag fick reda på det här. Min kille (sedan snart 6 år tillbaka) bler också väldigt nedstämd. Men när vi pratat och disskuterat och läst om PCO, så kom vi fram till att vi ska se positivt på saken. Vilken ypperlig anledning för mig (och han) att gå ner i vikt! Och vad skönt att veta vad som var "fel".

Jag har nämligen haft oregelbunden mens sen fösta gången jag fick någon. Alltså ca. 8 år. Men jag har inte riktigt trott det var något fel på mig. Jag trodde att detta kan ju vara helt normalt, vilket även alla barnmorskor jag vart till sagt. Jag har provat p-piller, nuva-ring och p-stav för att få mensen regelbunden, det detta har inte fungera p.g.a. olika orsaker. Till slutade jag av med alla preventivmedel i Maj 2010. Vi tänkte att blir vi gravida, så blir vi. Men ingenting hände på 1 och ½ år.

Nu skrev  min läkare ut p-piller igen, så nu ska  jag pröva igen då... Att skaffa barn är inte aktuellt för oss nu, eftersom jag pluggar. Men jag vill ju såklart ha det när jag är klar med skolan.

Finns det nån som är i liknande situation som mig?

Jag känner att det vore skönt att prata med tjejer som är i liknande situation som mig, som förstår mig på ett annat sätt än vad vänner och pojkvän gör...

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Finns någon som mig?
  • Jennie1987

Här kan du säkert få kontakt med massa tjejer som har pco(s).
    Och jag håller med dig om att det är skönt att prata med människor som är i samma situation,
    och du är verkligen inte ensam!

Vad jag har förstått så är p-piller det bästa sättet att hålla pco i shack.
    Så om du inte önskar att bli gravid just nu, så är det nog klokt att ta p-piller.

Hoppas att du lyckas sen när det väl blir rätt tid för er att försöka igen! :)

Hoppas att du också kan lyckas gå ner i vikt, för som du säger så kan det ofta göra det lättare att bli gravid :)
    Och ja, det stämmer, alla blir inte av med sin pco även om de går ner till "normalvikt".
    Det finns många som har pco som inte har ett enda kilo i övervikt också.

Lycka till!

• Smulfröken
    Jennie1987 skrev 2012-02-13 12:08:38 följande:
    Här kan du säkert få kontakt med massa tjejer som har pco(s).
    Och jag håller med dig om att det är skönt att prata med människor som är i samma situation,
    och du är verkligen inte ensam!

Vad jag har förstått så är p-piller det bästa sättet att hålla pco i shack.
    Så om du inte önskar att bli gravid just nu, så är det nog klokt att ta p-piller.

Hoppas att du lyckas sen när det väl blir rätt tid för er att försöka igen! :)

Hoppas att du också kan lyckas gå ner i vikt, för som du säger så kan det ofta göra det lättare att bli gravid :)
    Och ja, det stämmer, alla blir inte av med sin pco även om de går ner till "normalvikt".
    Det finns många som har pco som inte har ett enda kilo i övervikt också.

Lycka till!
    Tack för svar!

Ja, det känns skönt att prata med tjejer i samma sits!
    Vad härligt, då har jag förstått det rätt då :)

Tack!
  • 12324765767

Första delen kunde varit jag som skrev =) Jag är 23 år och blev konstaterad PCO i december. Skillnaden är att jag inte har några kilon att gå ned samt att jag och min sambo försöker att få barn.

Idag var jag på mitt återbesök efter blodprover, spermieprov o.s.v. Jag har helt normala värden, men pärlbanden på äggstockarna (om än inte dom riktigt typsiska). Dom hittade även en 11mm äggblåsa, så hon skulle tippa på att jag ägglossar av mig själv denna månaden. Om ca. 5 dagar faktiskt..

Fick även pergotime utskrivet, så på dag 5 i nästa menscykel (om den kommer) kommer jag att börja stimulera med dom. Spännande! Tänk på att PCO inte är ett bevis på att vi aldrig kommer att kunna få barn. Tvärtom, de flesta med PCO får faktiskt barn. Vi kan bara behöva lite hjälp på traven =)

Jag drömmer, jag vill och jag hoppas.. Snälla + bli vårt..
  • castillo

hej.

har också fått diagnosen pco-s. jag var 19 år när jag sluta med mina p-piller för att försöka bli gravid och det gick jätte bra blev gravid efter 2 månader. sen efter förlossningen har min mens varit jätte oregelbunden och jag har fått några andra symptom. dom konstatera pco-s nu efter att ha gått på regelbundna besök hos gynekologen i 2 år och försökt med pergotime i 2 år utan resultat.  
    nu har jag kämpat mig ner 6 kg sedan dec, med hjälp av lchf men blev tvungen att sluta då jag mådde dåligt av det och hade ingen energi eller ork till något och sedan så börja jag känna känningar av gallproblem och har ingen lust till att få gallstensanfall. så nu så ska jag börja på metformin nästa vecka som ska hjälpa mig balansera insulinet i kroppen och sedan så ska jagbörja på gi metoden och börja träna nu i mars. jag siktar nu på att gå ner till vikten jag hade innan graviditeten med min son och hoppas på att min egen äl startar och bli gravid naturliga vägen. ifall jag inte lyckas bli gravid så ska jag få testa pergotime igen några gånger och hoppas att jag ska lyckas bli gravid. men jag har hoppet uppe. 
      men som jag har förståt det är det att det ska vara väldigt lätt för pco-sare att bli gravid efter att man har ätit p-piller då kroppen är i mera balans och chansen för äl är stor.

lycka till  

Svar på tråden Finns någon som mig?