• Anonym (Trött mamma)

Orkar inte ha sex

Hej!

jag och min sambo har alltmer sällan sex. Fick igår höra att det beror på mig, att jag aldrig vill, jag tar aldrig initiativ och att allt är på mina villkor. Det var inget kul att få höra kan jag säga, jag blev jätte ledsen.
    Sanningen är att sen vi fick barn för 1 1/2 år sedan så har ju hela livet förändrats. Vi har också vart med om en del familjetragedier och det har i alla fall påverkat mig jätte mycket. Lillan har börjat dagis, vi jobbar båda heltid och dagarna flyter på och det är tidiga mornar och sena kvällar. Jag har inte ens haft tiden att tänka på sex! Är stressad över allt känns det som. och nu känner jag mig stressad över att min sambo tycker vi har ett dåligt sexliv- vilket jag kan hålla med om. Och han tycker också att man skall kunna ge och ta, med det tolkar jag att han anser att jag skall kunna ha sex med honom även de ggr jag inte är så "på" själv. Men jag har inte sex för någon annans skull! han sa till mig att han minsann aldrig säger nej till mig, men då får han väl säga nej om han inte vill eller. Det hade jag accepterat.
    Oj detta blev ett rörigt inlägg. Min fråga är, hur löser man detta? Jag känner mig riktigt kass och nu känner jag bara press på att ha sex och då vill jag ännu mindre. Det är heller inte så värst romantiskt när vi väl har det.
    Hoppas någon har vart i samma sits och kan komma med några goda råd. 

• Svar på tråden Orkar inte ha sex
  • YummyMami
    Anonym skrev 2012-02-14 14:38:00 följande:
    Ja vi är alla olika....jag säger fy f-n om min man gick och runkade istället för att ha sex med mig!!
    Ja de dagar jag är sugen så skulle de bli fel ifall han runka hellre än sexa med mig, men då när jag är verkligen trött och ur form. Då känns det skönt att han kan ta hand om sig själv och att inte sexlivet står eller faller med mig där så at det kommer onödig press över mig, när mannen faktiskt har hälsan, vettet och förmågan att sköta det själv. 
    Mest bara om kanske cancer igen.. nertystad.bloggplatsen.se/
  • jonte02
    redstripe skrev 2012-02-14 14:22:28 följande:
    Vad fan finns det att prata om när nån inte har lust ? 
    massor...belive me!!!
  • jonte02
    YummyMami skrev 2012-02-14 14:33:06 följande:
    Uch, ställa upp bara för att.. Näe.. Mannen får ta fröken höger och laptop till toa.. Jag kan hångla upp han innan som förspel och sen pussa han som efterspel när han kommer ut ur toan Flört
    ...lr oxo kan du ge honom annan njutning än penetrerande för att det kanske ger dig något att se honom njuta eller bara för att du vet att han uppskattar det väldigt mkt. Se det som en kärlekshandling om du vill, men alla är vi olika och gör saker på olika vis. Laptop på toa funkar väl de med uppenbarligen :)
  • Emmsk

Det där scenariot är nog förhållandevis vanligt. Åtminstone från en tid till en annan.

Enligt mig så finns det flera olika delar i "problemet", men låt mig först få säga att det TS sambo/man ger uttryck för är sannolikt frustration, känsla av otillräcklighet, obekräftelse - inte känna sig älskad eller åtrådd. Det kommer ge sig och förhoppningsvis ser han det som en erfarenhet att ta med sig vidare i livet.

Nu till problemkällorna:
    a, TS anger att hon inte har tid att tänka på sex (p.g.a. vardagen med alla måsten)! Men visst finns det tid till det..! Visst, ibland behöver man prioritera bort något annat för att ha tid med sex, men inte i den omfattningen så att det går månader och t.o.m. år! T.ex. så kan tvätten vara, träningen kan man avstå, åka till en vän på helgen kan man oxå avstå till förmån för sex. Men jag uppfattar TS 1:a inlägg som om att det saknas lust snarare än tid vilket leder in på;
    b, Finns lust så skapar man tid för sex! Varför lusten är borta kan jag dock inte mer än ge några hintar om, t.e.x. så kan det vara så enkelt som en hormonell obalans till följd av p-piller eller orsakad av en organisk, kemisk rubbning - detta kollar du enkelt upp via ett blodprov antingen på KK eller din VC.
    Det är inte ovanligt med sexuella rubbningar ifall man äter stämningsstabiliserande mediciner (Fontex, Cipralex, Venlafaxin/Efexor, m.m.).
    Sedan har vi det rent mentala och tankemässiga; när det inte "klickar" eller "synkar" med partnern. För mig som man är det enkelt att "bortse" från sånt eftersom testosteronproduktionen är såpass stor och den kemiska driften till sex tar överhanden och får det mesta andra att vika undan för att bejaka sexet.
    För tjejer är det mer komplicerat, och det menar jag inte på något negativt sätt. Bara att det är skillnad på hur vi tänker som män eller kvinnor.
    Enligt min erfarenhet så kan en kvinna, samtidigt som hon vill ha sex, även ha i tankarna att strykningen ska göras, kalaset ska fixas, utvecklingsmötet i morgon ska förberedas, bilen ska tankas, o.s.v.. Det är lättare för en man att helt gå upp i enbart en sak och utestänga annat. T.ex. vid sex. Tjejer har en klart bättre förmåga att hålla fler bollar i luften än killar (på gott och ont i flera avseenden).
    Så kanske är det alla måsten som tränger sig på hos TS och därmed inte ger utrymme för tankar kring sex? Och kanske har dessa tankar på alla måsten gjort att TS fastnat i ett ekorrhjul och därmed inte släpper in "nya tankar", på t.ex. sex?
    Hur det än är så kan man inte ha mer än max 4-6 olika/aktuella tankar igång samtidigt. Och om dessa tankar ständigt rör sig kring praktiska göromål i vardagslivet så uteblir ju t.ex. sextankar.

Om det sedan finns en väldig snedfördelning om hemarbetet (till din nackdel) så förstår jag att du blir blåst på sexlusten..! Du anger att ni båda jobbar heltid. Tar du även 75% av hemarbetet (handling, planering, städning, matlagning, skötsel av hus/lght o.s.v.) ?
    Om det är så att du får slita hund med hemmets alla göromål så förstår jag att du inte får plats med någon lust i dina tankar. Det finns då flera vägar att lösa detta på och det enklaste är att prata med din partner på ett ickekonfrontativt sätt (ett sätt som han förstår, menar jag). Ett annat sätt är att bryta ditt eget tankemönster och verkligen ge tid till sexuella tankar. För du har rätt till sexuell bekräftelse i din relation! Du ska inte bli blåst på konfekten!
    Sex är så mycket mer än en pulshöjande aktivitet...Alla fördelar man får är till kroppens och knoppens bästa; mer energi, bekräftelse, kärlek, samhörighet, o.s.v.

Blev du något klokare, TS?

41 år varav 21 i ett och samma förhållande. Dock nästan sexlöst de senaste 10 åren..
  • Emmsk

Kom på en sak till; när du hittar den känslan så överraska gärna din partner på något sätt! Säkert kan du invitera till sex men även kanske ha några nyinköpta underkläder (kanske med öppen gren eller bara väldigt skira?), kanske nyinköp av någon leksak?

Detta förutsätter dock lite planering och framförallt att den känslan infinner sig! Men bara du hittar känslan så kommer det bli en uppåtgående spiral i humöret för er båda!

Kan du lämna bort barn några timmar/halvdag på något sätt, så ni blir ensamma? Kan du tänka dig att på något vis se till så att du har mer energi efter läggning av barn (så att du/ni inte bara stupar i sängen av utmattning)?
    Sex är så viktigt att det banne mej är värt en sjukdag om det gått riktigt i baklås! Fördelarna att hitta tillbaka är så stora att det nästan är obeskrivligt.

• Majjagräddnos

Ha, ha. Säg till honom att ta alla nätter from nu. Sov i eget rum och gå bara in i sängkammaren när du vill ligga!Flört

• Anonym
    Anonym (Trött mamma) skrev 2012-02-14 14:07:37 följande:
    Han vill inte använda kondom, samtidigt som han inte vill ha fler barn just nu. och jag gör ingen abort så då blir det mindre sex säger jag. Han båda lämnar och hämtar på dagis, jag är den som jobbar längst dagar. 
    Jag skall skaffa nytt preventivmedel i veckan så jag hoppas det kan vara en bit på vägen, slipper man planera in när man kan och inte kan så att säga. För det var bättre när jag hade preventivmedel, då kunde man ju bara köra på när tusan som helst. 
    Sexlivet är jätte viktigt tycker jag med-kan vara bra att poängtera att jag älskar sex när allt runtomkring är bra. 

Men är det inte hans ansvar också för att preventvmedel används? Han kan ju inte vägra använda kondom om han inte kan tänka sig att bli pappa igen. Vill han ha sex så är det på med kondomen bara. Förstår inte killar som inte vill använda kondom, men sex ska dem minsann på. Med sex kommer ansvar och det innefattar preventivmedel. Nej usch vad hemskt av honom att inte vilja använda kondom!!
  • Anonym (också trött)

Jag orkar inte heller ha sex. Jag har inga barn dock men pluggar och det tar mycket energi mentalt. Orkar inte med förspel och hela grejen med sex, orkar inte engagera mig i min njutning eller hans. Som tur var har jag en förstående kille som aldrig klagar eller tjatar. Han nämner inte ens att vi inte haft sex på länge om det gått veckor sen sist. 

Och sen förstår jag inte hur din kille kan tycka att du ska ställa upp på sex?? Min kille är helt anti sånt, båda ska vilja annars blir det inget sex.   

• Majjagräddnos
    Anonym (också trött) skrev 2012-02-14 20:44:52 följande:
    Jag orkar inte heller ha sex. Jag har inga barn dock men pluggar och det tar mycket energi mentalt. Orkar inte med förspel och hela grejen med sex, orkar inte engagera mig i min njutning eller hans. Som tur var har jag en förstående kille som aldrig klagar eller tjatar. Han nämner inte ens att vi inte haft sex på länge om det gått veckor sen sist. 

Och sen förstår jag inte hur din kille kan tycka att du ska ställa upp på sex?? Min kille är helt anti sånt, båda ska vilja annars blir det inget sex.   
    Varför är man ihop, utan barn, om man inte har sex? Sex är ju basen i relationen.
  • Anonym

Hört talas om typ potensmedel till båda? Och så lite bra sömn också kanske kan hjälpa ;) Skoja bara, förlåt... :)

• Anonym (också trött)
    Majjagräddnos skrev 2012-02-14 21:41:58 följande:
    Varför är man ihop, utan barn, om man inte har sex? Sex är ju basen i relationen.

Nja, för mig och min kille är sexet mer än "krydda". Basen för oss är kommunikation, trygghet och respekt =)
  • Anonym

Alltså man är ju 2 st i ett förhållande. Jag säger då det varför är det alltid killen som ska dra allt. Jag lever i ett förhållande med en sambo 3 barn och en hund. Jag diskar,städar,lagar mat, går ut med hunden. Jag kan garanetera utan att skryta att jag gör mer än dom flesta män. Men vad får man för det jo ett uselt sexliv. Min sambo tar aldrig några intiativ aldrig att jag blir överraskad alltid är det jag som får dra mig strå till vassen. Och pratar man om det jo det är det alltid någon undanflykt trött ont i huvudet m.m. Jag vet tjejer som varit otrogna. För att deras män ej kan tillfredställa dom. Jag är absolut emot otrohet är det värsta som finns. Men till viss del kan jag förstå varför nu när jag är i den här situationen, sex 1 gång i månaden i bland 1 gånga varanan månad. Det är fan inte oki. Vet ej vad jag skall ta mig till.........

• Anonym (också trött)
    Anonym skrev 2012-02-15 20:45:26 följande:
    Alltså man är ju 2 st i ett förhållande. Jag säger då det varför är det alltid killen som ska dra allt. Jag lever i ett förhållande med en sambo 3 barn och en hund. Jag diskar,städar,lagar mat, går ut med hunden. Jag kan garanetera utan att skryta att jag gör mer än dom flesta män. Men vad får man för det jo ett uselt sexliv. Min sambo tar aldrig några intiativ aldrig att jag blir överraskad alltid är det jag som får dra mig strå till vassen. Och pratar man om det jo det är det alltid någon undanflykt trött ont i huvudet m.m. Jag vet tjejer som varit otrogna. För att deras män ej kan tillfredställa dom. Jag är absolut emot otrohet är det värsta som finns. Men till viss del kan jag förstå varför nu när jag är i den här situationen, sex 1 gång i månaden i bland 1 gånga varanan månad. Det är fan inte oki. Vet ej vad jag skall ta mig till.........

Onanera?
  • Binary
    Anonym (också trött) skrev 2012-02-15 21:10:57 följande:
    Onanera?
    Kan helt enkelt inte låta bli ....

Men det är ju att vara otrogen enligt flerparten av kvinnor här på FL...
    sextankar.nu - En mans tankar om sex
  • Anonym (också trött)
    Binary skrev 2012-02-15 21:27:48 följande:
    Kan helt enkelt inte låta bli ....

Men det är ju att vara otrogen enligt flerparten av kvinnor här på FL...
    Njae, det är väl om man runkar till porr?
  • pappe jonthe
    Anonym (också trött) skrev 2012-02-15 21:10:57 följande:
    Onanera?
    Onnani i ett väl fungerande härligt gemensamt sexliv = helt ok mysig liten egenstund för sig själv som en liten privat guldkant på vardagen(och nej det tar inte bort all sexlust från ett härligt ligg 20min - 2½ timma senare)

Onnani  i ett illa fungerande sexliv = Nödlösning, förbittrande, ledsamt, ensamt, trånande, och ger absolut ingenting förutom en 3-5 sekunders "mm det va ju,,,,,Skönt" innan man trillar lite längre ner i bitter hålet. 

Har man inte "haft tid" för att sexa loss det med sin sambo(nej menar inte enbart missionär och in ut spruta o va glad) mer än en gång i kvartalet och det inte har ett samband med förlossning eller svåratad kolik så är det någonting som är fel i ens förhållande.

Tror föga att städning och hushålls hjälp fixar till detta (ok om det inte är helt jäkla skevt fördelat)

Och det kommer med all sannorlikhet aldrig bli bättre om man inte använder extremt tydlig kommunikation och "lyssnar" på varandra.

HUR "svårt" kan det vara att prata med varandra....? förbryllar mig... Och då gärna innan det har gått så långt så man inte redan lever i ett dött förhållande, så det blir som att försöka vattna en vissen blomma ? 

Folk slösar bort påtok för mycket utav sina liv på spilltid. ¨

Snacka, snacka och fin en lösning.

Går det inte att hitta en lösning sök alternativa lösningar som kan funka.

Funkar inte det...

Gåisär och bli lycklig med någon annan.

Och tänk på att en människa sällan eller aldrig "ändrar" på sig. Justeringar kan ske efter lite nötande. Men grunden är oftast för djupt rotad.

Har ändå inte fått det motbevisat än idag. Men enligt mig kan en människa som ändrar sig för någon annan ,uppehålla detta i max 3 veckor innan man återgår till gammalt beteende.

Lagom så att den andra kan glömma det dåliga, sen återupprepar det sig i en mindre evighet tills nån inte orkar mer.  
  • Anonym

Nä alltså jag skulle inte gilla om han runka om jag skulle vara för trött för sex nån gång.......har bara hänt 3-4 ggr under vårt 6 åriga förhållande och då har vi gått i genom 2 grav med kräkningar varje dag fram till förlossning, 6 månaders kolik, 2 månaders lunginflammation hos mig etc etc......utan sex med min man skulle jag aldrig överlevt den tiden. Förstår inte hur så många kan se det som en sån energistjälare....det är ju världens energikick och ett klister som håller en samman när det stormar runt omkring! Om han då gick och runkade för att jag inte orkade en kväll skulle det ju kännas som att jag inte är värd att vänta på. Dom fåtal gånger som vi gått en vecka utan sex (eller två-tre vid förlossningarna) har det ju varit desto bättre när han varit tvungen att hålla sig:) Jag tycker att alla tjejer ska ta sitt EGET ansvar för sitt sexliv, prioritera det.....menar vad är viktigare sex med den man älskar eller att tvättkorgen är tom?? Jag vet vad JAG väljer-;

• Anonym (Trött mamma)

Hej på er! Kul att så många engagerar sig i detta, verkar ju vara vanligt men skönt att höra vad andra tycker, tänker eller löser sina problem. Kan ju meddela att vi har pratat och rett ut en del saker som nog har påverkat. Och vi har haft toppen sex hela veckan! Jag fick vara väldigt tydlig med att vårat dåliga sexliv det senaste inte berott på mina känslor till min kille. vilket hade oroat honom. Men jag skall faktiskt ta ett sånt där blodprov för att se hur det står till på hormonfronten! :) skall även börja jobba lite mindre vilket också kan vara en bit på rätt väg. Har känts bra att prata med varandra och i helgen skall vi ha liten egentid. Något vi var väldigt på på att ha det första årsfester vi fick barn, så otroligt energigivande att få egentid och inte bara vara föräldrar. En en gång, tack alla för ert stöd och kommentarer. För önska alla i samma situation lycka till också.

• Anonym (A)
    pappe jonthe skrev 2012-02-15 22:25:37 följande:
    Onnani i ett väl fungerande härligt gemensamt sexliv = helt ok mysig liten egenstund för sig själv som en liten privat guldkant på vardagen(och nej det tar inte bort all sexlust från ett härligt ligg 20min - 2½ timma senare)

Onnani  i ett illa fungerande sexliv = Nödlösning, förbittrande, ledsamt, ensamt, trånande, och ger absolut ingenting förutom en 3-5 sekunders "mm det va ju,,,,,Skönt" innan man trillar lite längre ner i bitter hålet. 

Har man inte "haft tid" för att sexa loss det med sin sambo(nej menar inte enbart missionär och in ut spruta o va glad) mer än en gång i kvartalet och det inte har ett samband med förlossning eller svåratad kolik så är det någonting som är fel i ens förhållande.

Tror föga att städning och hushålls hjälp fixar till detta (ok om det inte är helt jäkla skevt fördelat)

Och det kommer med all sannorlikhet aldrig bli bättre om man inte använder extremt tydlig kommunikation och "lyssnar" på varandra.

HUR "svårt" kan det vara att prata med varandra....? förbryllar mig... Och då gärna innan det har gått så långt så man inte redan lever i ett dött förhållande, så det blir som att försöka vattna en vissen blomma ? 

Folk slösar bort påtok för mycket utav sina liv på spilltid. ¨

Snacka, snacka och fin en lösning.

Går det inte att hitta en lösning sök alternativa lösningar som kan funka.

Funkar inte det...

Gåisär och bli lycklig med någon annan.

Och tänk på att en människa sällan eller aldrig "ändrar" på sig. Justeringar kan ske efter lite nötande. Men grunden är oftast för djupt rotad.

Har ändå inte fått det motbevisat än idag. Men enligt mig kan en människa som ändrar sig för någon annan ,uppehålla detta i max 3 veckor innan man återgår till gammalt beteende.

Lagom så att den andra kan glömma det dåliga, sen återupprepar det sig i en mindre evighet tills nån inte orkar mer.  
Svar på tråden Orkar inte ha sex