Chianti skrev 2012-02-19 17:42:04 följande:
1. Om legal aborträtt försvinner kommer inte antalet aborter bli 0, bara antalet legala aborter.
2. Om den legala aborträtten försvinner kommer det totala antalet aborter minska kraftigt. Som kvinna som gjort abort kan jag säga att jag aldrig skulle satt mig i den sitsen om abort inte funnits. Även om jag inte är representabel för alla kvinnor är jag representabel för fler än bara själv mig i alla fall.
3. de kvinnor som föredragit att göra abort om det varit legalt kommer inte enbart välja att adoptera bort, utan en del kommer vilja behålla barn som man burit i 9 månader och sen fött.
4. Att dra slutsatser om dagens situation utifrån hur många barn som bodde på barnhem 1938... Är du dum i huvet eller skojar du?
5. Att dra slutsatser om vad som skulle kunna hända i Sverige genom att jämföra med länder som inte har legal abort, se min fråga under punkt 4.
För att överhuvudtaget kunna veta om det blir överskott eller underskott på t ex adoptivföräldrar om legal aborträtt försvinner så måste man kunna kvantifiera punkt 1, 2 och 3. Din slutledningsförmåga är definitivt inte tillräckligt utvecklad för att göra såna beräkningar.
1. jag håller med!
Antalet skulle förmodligen bara minska marginellt om abort blev illegalt, jag mixar mina antaganden mellan att abort görs illegalt och att kvinnor själva väljer att behålla sina barn istället för att göra abort, ber om ursäkt för detta!
2. Sett till abortstatistiken i resten av världen är ditt antagande felaktigt. Abort är olagligt i 40% av världens länder, men det görs bara något färre aborter än i länder med fri abort.
3. Jag utgår i en uträkning att bara
tonåringarna adopterar bort sina barn (7000 tonårsaborter görs årligen i Sverige) och
alla andra (31000) själva tar hand om sina barn oavsett kvinnornas fysiska och mentala hälsa.
Efter bara 5 år skulle antalet föräldralösa barn vara 3000 fler än de potentiella adoptivföräldrarna, året därpå skulle siffran ha fördubblats
4. Jag föredrar att du håller en trevlig ton, om du anser att jämförelsen mellan Sverige
innan aborträtten och Sverige
efter aborträttens införande är irrelevant måste du redogöra för
varför.
5. Det verkar det finnas en koppling mellan en liberal syn på preventivmedel och fri aborträtt, samma koppling verkar gälla omvänt, länder som fördömer abort har oftast även en fördömande inställning till preventivmedel.
Vad det beror på vet jag inte.
Mina siffror är säkerligen inte alls särskilt exakta men det spelar inte så stor roll i sammanhanget, även om antagandet att 7000 av de 37000 aborterna skulle leda till adoption har en felmarginal på 40% skulle det innebära att en hel hop ungar står utan föräldrar, men inte efter 5 år utan efter 10 eller 15.
Det skulle bara ta något längre tid innan vi får se lidandet i full skala