• Selfish Geene

Ge mig ett bra alternativ till abort!

Låt höra!
    Vad skulle ni abortmotståndare vilja att kvinnor gör ist f abort vid tex en ofrivillig graviditet?

• Svar på tråden Ge mig ett bra alternativ till abort!
  • Delilia
    Selfish Geene skrev 2012-02-17 22:55:24 följande:
    bara i Sverige görs ca 37 tusen aborter varje år, ungefär 7000 av dom är tonårsaborter.
    Även om bara de omyndiga flickornas barn skulle lämnas till adoptivföräldrar skulle överskottet av barn vara massivt.

Idag står ca 10 tusen par i adoptionskö, drygt 3 tusen nya par tillkommer årligen (mindre än hälften av det uppskattade antalet  barn som skulle behöva nya föräldrar)

Man behöver inte vara något mattesnille för att räkna ut att adoptivföräldrarna snabbt skulle ta slut 
    Du verkar väldigt fixerad vid hur många svenska par som står i adoptionskö. Jag menar att om vi skulle förbjuda abort i sverige (något som jag inte vill) så skulle vi kunna adoptera bort dessa barn till barnlösa par i andra länder. Men du kanske tycker det är oetiskt?
  • Chianti

Alltså TS, ditt resonemang är ju bara teoretiskt, alla dina argument är teoretiska.  Men det verkar som att din fråga från början är praktisk. Alltså vad är ett verkligt och realistiskt alternativ. Jag kan lätt svara på min uppfattning men det blir ju liksom löjligt att när du skriker 17 MILJONER. Du vill ta lättköpta poäng och inte samtala, eller hur.

//Abortförespråkare som ändå kan se annat än svart eller vitt.

Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Cinza
    Delilia skrev 2012-02-18 11:52:28 följande:
    Du verkar väldigt fixerad vid hur många svenska par som står i adoptionskö. Jag menar att om vi skulle förbjuda abort i sverige (något som jag inte vill) så skulle vi kunna adoptera bort dessa barn till barnlösa par i andra länder. Men du kanske tycker det är oetiskt?
    Vad skulle hända om abort blev förbjudet överallt? De som är strikt emot abort med argumentet att abort är mord borde ju rimligtvis vara emot all abort oavsett land. 
  • Selfish Geene
    Delilia skrev 2012-02-18 11:52:28 följande:
    det skulle vi inte kunna göra, alla I-länder skulle ha hfullt upp med att ta hand om sitt eget lands oönskade barn, de skulle inte ha kapacitet att adoptera några svenska bebisar

Det är inte oetiskt, det är bara orimligt 
  • Selfish Geene
    Chianti skrev 2012-02-18 11:59:58 följande:
    Alltså TS, ditt resonemang är ju bara teoretiskt, alla dina argument är teoretiska.  Men det verkar som att din fråga från början är praktisk. Alltså vad är ett verkligt och realistiskt alternativ. Jag kan lätt svara på min uppfattning men det blir ju liksom löjligt att när du skriker 17 MILJONER. Du vill ta lättköpta poäng och inte samtala, eller hur.

//Abortförespråkare som ändå kan se annat än svart eller vitt.
    Det är teoretiskt, men bara i Sverige (eftersom vi har tillgång till fria och säkra aborter).

Men du behöver bara titta på länderna som inte har den rätten för att få en hum om vad som skulle hända om även vi i Sverige tappade aborträtten.

Eller varför inte studera sverige innan den fria aborten!?
    1938 bodde 8700 barn på barnhem i Sverige, det var 4 år innan abort gjordes tillgänglig för alla, betänk att befolkningsmängden bara var 2/3 av dagens 

Jag samtalar gärna runt bristerna i mina förutsägelser, är det något särskilt du har i åtanke? 
  • Chianti
    Selfish Geene skrev 2012-02-19 17:19:19 följande:
    Det är teoretiskt, men bara i Sverige (eftersom vi har tillgång till fria och säkra aborter).

Men du behöver bara titta på länderna som inte har den rätten för att få en hum om vad som skulle hända om även vi i Sverige tappade aborträtten.

Eller varför inte studera sverige innan den fria aborten!?
    1938 bodde 8700 barn på barnhem i Sverige, det var 4 år innan abort gjordes tillgänglig för alla, betänk att befolkningsmängden bara var 2/3 av dagens 

Jag samtalar gärna runt bristerna i mina förutsägelser, är det något särskilt du har i åtanke? 
    1. Om legal aborträtt försvinner kommer inte antalet aborter bli 0, bara antalet legala aborter.
    2. Om den legala aborträtten försvinner kommer det totala antalet aborter minska kraftigt. Som kvinna som gjort abort kan jag säga att jag aldrig skulle satt mig i den sitsen om abort inte funnits. Även om jag inte är representabel för alla kvinnor är jag representabel för fler än bara själv  mig i alla fall.
    3. de kvinnor som föredragit att göra abort om det varit legalt kommer inte enbart välja att adoptera bort, utan en del kommer vilja behålla barn som man burit i 9 månader och sen fött.
    4. Att dra slutsatser om dagens situation utifrån hur många barn som bodde på barnhem 1938... Är du dum i huvet eller skojar du?
    5. Att dra slutsatser om vad som skulle kunna hända i Sverige genom att jämföra med länder som inte har legal abort, se min fråga under punkt 4.

För att överhuvudtaget kunna veta om det blir överskott eller underskott på t ex adoptivföräldrar om legal aborträtt försvinner så måste man kunna kvantifiera punkt 1, 2 och 3. Din slutledningsförmåga är definitivt inte tillräckligt utvecklad för att göra såna beräkningar.
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Selfish Geene
    Tow2Mater skrev 2012-02-16 21:26:13 följande:
    För övrigt har alla dessa "världen över" tillgång till p-medel?
    Jag har inte hittat något land som har tillgång till preventivmedel men som inte tillåter fri abort. 

Letar vidare och tar tacksamt emot tips.

• Lithea

Klart som fan att man ska kunna få göra abort.. Så länge man inte använder abort som preventiv medel, dvs att man gör abort flera gånger för att man "råkat bli med barn". Sånt är sjukt tycker jag. 

Ni som är emot abort - Dom som blir våldtagna och blir med barn (och inte vill ha det) - hur ska dom göra enligt er? Ska man tvinga dom att bära på våldtäcktsmannens barn i 9 månader för att sedan behålla och uppfostra det eller adoptera bort det? 

• Lithea
    Lithea skrev 2012-02-19 17:53:08 följande:
    Klart som fan att man ska kunna få göra abort.. Så länge man inte använder abort som preventiv medel, dvs att man gör abort flera gånger för att man "råkat bli med barn". Sånt är sjukt tycker jag. 

Ni som är emot abort - Dom som blir våldtagna och blir med barn (och inte vill ha det) - hur ska dom göra enligt er? Ska man tvinga dom att bära på våldtäcktsmannens barn i 9 månader för att sedan behålla och uppfostra det eller adoptera bort det? 
    Alltså dom som juckar runt utan skydd och tänker "äh skitsamma om jag blir gravid, då gör jag bara abort"
  • Selfish Geene
    Chianti skrev 2012-02-19 17:42:04 följande:
    1. Om legal aborträtt försvinner kommer inte antalet aborter bli 0, bara antalet legala aborter.
    2. Om den legala aborträtten försvinner kommer det totala antalet aborter minska kraftigt. Som kvinna som gjort abort kan jag säga att jag aldrig skulle satt mig i den sitsen om abort inte funnits. Även om jag inte är representabel för alla kvinnor är jag representabel för fler än bara själv  mig i alla fall.
    3. de kvinnor som föredragit att göra abort om det varit legalt kommer inte enbart välja att adoptera bort, utan en del kommer vilja behålla barn som man burit i 9 månader och sen fött.
    4. Att dra slutsatser om dagens situation utifrån hur många barn som bodde på barnhem 1938... Är du dum i huvet eller skojar du?
    5. Att dra slutsatser om vad som skulle kunna hända i Sverige genom att jämföra med länder som inte har legal abort, se min fråga under punkt 4.

För att överhuvudtaget kunna veta om det blir överskott eller underskott på t ex adoptivföräldrar om legal aborträtt försvinner så måste man kunna kvantifiera punkt 1, 2 och 3. Din slutledningsförmåga är definitivt inte tillräckligt utvecklad för att göra såna beräkningar.
    1. jag håller med!
    Antalet skulle förmodligen bara minska marginellt om abort blev illegalt, jag mixar mina antaganden mellan att abort görs illegalt och att kvinnor själva väljer att behålla sina barn istället för att göra abort, ber om ursäkt för detta!

2. Sett till abortstatistiken i resten av världen är ditt antagande felaktigt. Abort är olagligt i 40% av världens länder, men det görs bara något färre aborter än i länder med fri abort.

3. Jag utgår i en uträkning att bara tonåringarna adopterar bort sina barn (7000 tonårsaborter görs årligen i Sverige) och alla andra (31000) själva tar hand om sina barn oavsett kvinnornas fysiska och mentala hälsa.

Efter bara 5 år skulle antalet föräldralösa barn vara 3000 fler än de potentiella adoptivföräldrarna, året därpå skulle siffran ha fördubblats

4. Jag föredrar att du håller en trevlig ton, om du anser att jämförelsen mellan Sverige innan aborträtten och Sverige efter aborträttens införande är irrelevant måste du redogöra för varför.

5. Det verkar det finnas en koppling mellan en liberal syn på preventivmedel och fri aborträtt, samma koppling verkar gälla omvänt, länder som fördömer abort har oftast även en fördömande inställning till preventivmedel.
    Vad det beror på vet jag inte.

Mina siffror är säkerligen inte alls särskilt exakta men det spelar inte så stor roll i sammanhanget, även om antagandet att 7000 av de 37000 aborterna skulle leda till adoption har en felmarginal på 40% skulle det innebära att en hel hop ungar står utan föräldrar, men inte efter 5 år utan efter 10 eller 15.

Det skulle bara ta något längre tid innan vi får se lidandet i full skala

• Selfish Geene
    Lithea skrev 2012-02-19 17:55:24 följande:
    Alltså dom som juckar runt utan skydd och tänker "äh skitsamma om jag blir gravid, då gör jag bara abort"
    Ot, men tycker du att det är lämpligt att straffa kvinnor genom att tvinga dom att bära och föda ett barn?

Det är inte lätt att vara ett bortadopterat barn, att utsätta en människa för traumat att bli övergiven av sin mamma känns inte som ett rimligt pris att betala bara för att lära slarviga kvinnor en läxa
  • Lithea
    Selfish Geene skrev 2012-02-19 18:26:16 följande:
    Ot, men tycker du att det är lämpligt att straffa kvinnor genom att tvinga dom att bära och föda ett barn?

Det är inte lätt att vara ett bortadopterat barn, att utsätta en människa för traumat att bli övergiven av sin mamma känns inte som ett rimligt pris att betala bara för att lära slarviga kvinnor en läxa
    hur menar du? jag är för abort
  • Selfish Geene
    Lithea skrev 2012-02-19 18:30:00 följande:
    hur menar du? jag är för abort
    Du skrev

"Såklart man ska kunna få göra abort!  så länge man inte använder abort som preventivmedel"

• Lithea
    Selfish Geene skrev 2012-02-19 18:39:18 följande:
    Du skrev

"Såklart man ska kunna få göra abort!  så länge man inte använder abort som preventivmedel"
    ja? vad är det med det? :) det jag menade var att jag tycker det är sjukt om man tänker såhär: "jag vill inte ha barn och vill inte använda preventiv medel, och skulle jag bli med barn så gör jag abort"

jag tycker att abort är ett bra alternativ för ofrivilliga aborter men tycker det är sjukt att det utnyttjas bara för att vissa är lata och inte orkar skydda sig. skulle man bli med barn trots skydd eller att man blir våldtagen är ju abort superbra 
  • Selfish Geene
    Lithea skrev 2012-02-19 18:45:21 följande:
    ja? vad är det med det? :) det jag menade var att jag tycker det är sjukt om man tänker såhär: "jag vill inte ha barn och vill inte använda preventiv medel, och skulle jag bli med barn så gör jag abort"

jag tycker att abort är ett bra alternativ för ofrivilliga aborter men tycker det är sjukt att det utnyttjas bara för att vissa är lata och inte orkar skydda sig. skulle man bli med barn trots skydd eller att man blir våldtagen är ju abort superbra 
    Du måste nog förtydliga:
    tycker du att alla ska få göra abort hur många gånger som helst och oavsett hur slarvig eller nonchalant kvinnan har varit?
  • Lithea
    Selfish Geene skrev 2012-02-19 18:52:41 följande:
    Du måste nog förtydliga:
    tycker du att alla ska få göra abort hur många gånger som helst och oavsett hur slarvig eller nonchalant kvinnan har varit?
    ja
  • Lithea
    Selfish Geene skrev 2012-02-19 19:00:04 följande:
    dåså, tack! :)
Svar på tråden Ge mig ett bra alternativ till abort!