• millchan

Assistansbolag och anhörigassistenter!!!

Hej jag är assistent till min son som snart fyller 6år!
    Jag blev beviljad assistanstimmar i oktober 2011 efter 8 månaders bök med läkarintyg, försäkringskassan som knölade till en massa osv men till slut så fick vi 39 timmar bevilat!
    Hade hjälp av ett assistansbolag som heter Ass för dig! 
    Vi sökte för 86 timmar men en hel del låg tydligen på föräldrar ansvar, är ändå glad att det gick till slut att få timmar!

Min son föddes med hjäertfel, Fallot anomalie och har fått diagnosen måttlig utv störning!
    Han ligger i utvecklingen som en 6-12 månaders bebis!
    Han är opererad för hjärtat två ggr och måste eventuellt operera en gång till i tonåren! 
    Han lärde sig att sitta vid 2års ålder och gå vid 5års ålder men går stappligt och behöver vagn när vi går ut och promenerar då han ramlar väldigt lätt och går väldigt sakta!
    Han kan inte prata ännu inte heller äta själv eller klä på eller av sig!
    Han förstår inte uppmaningar! 

Jag tänkte att den här tråden ska vara för oss som är anhörig assistenter och att vi kan dela med oss om hur våran vardag är, vilka assistansbolag vi har, vilken hjälp vi får från dessa bolag och prata om oss och barnen mm!

Berätta gärna om hur och varför ni sökte som assistent till erat barn eller vuxen eller om du är på väg att söka assistans timmar!

Ps, har en dotter också född -10 alltså snart 2år som som verkar ha samma  handikapp som storebror så vi kommer att söka assistans timmar för henne också snart!

Alla anhörigassistenter och blivande anhörig assistenter är välkommna att prata här!             

• Svar på tråden Assistansbolag och anhörigassistenter!!!
  • millchan
    Busbellan skrev 2013-06-04 14:28:29 följande:
    Vi har inte fått något för tex kommunikation, matsituationen, på och avklädning och ingående kunskaper. De timmarna vi fick var i princip på personlig hygien

Men behöver ni hjälp med kommunikation, av/på klädning mm?
    Om det finns behov av hjälp så låter det konstigt att ni inte fått nåt! 
  • Busbellan

Kommunicerar gör han enbart genom kroppsspråk och bara de som känner honom väl förstår honom. Det i bedömningen som gjorde att de avslog det var att han kan två ord och ett fåtal tecken sen att han inte använder dessa till att kommunicera med spelar tydligen ingen roll. Ang mat kläder mm så är det ju så att han fysiskt kan det själv men kräver massvis med motiveringshjälp vilket också ska kunna räknas som assistansberättigande. Och ingående kunskaper ansåg de ju inte heller att man behövde varför vet jag inte egentligen. Det är nämligen omöjligt för någon annan att passa honom utan att det blir kaos för att de inte känner honom tillräckligt väl. Men antagligen har detta inte framgått tillräckligt. Men just nu är fler intyg på gång så vi hoppas på en ny bra bedömning

Mamma till Nora, August och Ella
  • millchan
    Busbellan skrev 2013-06-05 14:50:09 följande:
    Kommunicerar gör han enbart genom kroppsspråk och bara de som känner honom väl förstår honom. Det i bedömningen som gjorde att de avslog det var att han kan två ord och ett fåtal tecken sen att han inte använder dessa till att kommunicera med spelar tydligen ingen roll. Ang mat kläder mm så är det ju så att han fysiskt kan det själv men kräver massvis med motiveringshjälp vilket också ska kunna räknas som assistansberättigande. Och ingående kunskaper ansåg de ju inte heller att man behövde varför vet jag inte egentligen. Det är nämligen omöjligt för någon annan att passa honom utan att det blir kaos för att de inte känner honom tillräckligt väl. Men antagligen har detta inte framgått tillräckligt. Men just nu är fler intyg på gång så vi hoppas på en ny bra bedömning

Jag håller verkligen tummarna att ni får den hjälp ni behöver och som ni har rättighet till.
  • millchan

I torsdags hade vi möte med FK om ökning av assistans för Rasmus och det gick kanon bra.
    Vi har ny handläggare och det lät på henne som att vi kommer att få utökat och att föräldraansvaret har minskat på flera ställen.
    Så nu hoppas vi att det kommer att gå vägen.
    I Augusti borde vi få svar på beslutet.   

• millchan

Nu 1 1/2 år efter att vi har varit beviljade assistans kom dombeslutet på det retroaktiva och vi fick avslag på det trots att vi är berättigade 8 månaders retro.
    Är riktigt förbannad och kommer att göra ytterligare överklagan på det.
    Är det nån annan som blivit nekad retro efter att ni blivit beviljad assistans och hur har ni fått igenom det?
    Just nu känns det som att det är ord mot ord om vad gäller oss och FK i domen. 

Vill också önska alla en riktigt skön fortsättning på sommaren Glad 

• Busbellan

Längesen jag skrev nåt här men måste bara tala om att vårt fall varit i förvaltningrätten nu och de dömde till vår fördel :)

Hur många timmar vet vi inte än eftersom kommunen bara ansåg att vi kom upp i 6 timmar och inte skulle ha någon assistans alls.

Men förvaltningrätten tyckte annorlunda så nu måste de räkna på alla övriga behov också, så får se vad de säger.

Hoppas de låter bli att överklaga i alla fall

• hellokill3r

Jag kommer få förslag till beslut för min dotter nu i början på februari gissar jag. Har sökt via fk. Hon är 14 månader och är som en 3-4 månaders baby. Hon har en stor hjärnskada, svår epilepsi, muskelförsvagning, extra svag på vänster sida. Mikrocefali, och utvecklingsstörning. De säger att hon aldrig kommer lära sig gå, prata eller greppa något. Hon har dessutom problem med slem och får andningsgymnastik och måste inhalera i mask via en maskin var tredje timma dygnet runt.. Vad tror ni? Tror ni det räcker? Hon ser typ bara ljus och mörker och får syntröning, sjukgymnastik, taktil massage för stimulering av kroppsuppfattning, och specialpedagogen har gett oss samspelsövningar. Måste vända henne på nätterna. Medicinering (bortsett från masken) fyra ggr per dag.. Vad tror ni, kan jag få igenom nån assistans? Är helt ensamstående med fler barn, känns som jag går under snart.

• millchan
    hellokill3r skrev 2014-01-19 10:16:52 följande:
    Jag kommer få förslag till beslut för min dotter nu i början på februari gissar jag. Har sökt via fk. Hon är 14 månader och är som en 3-4 månaders baby. Hon har en stor hjärnskada, svår epilepsi, muskelförsvagning, extra svag på vänster sida. Mikrocefali, och utvecklingsstörning. De säger att hon aldrig kommer lära sig gå, prata eller greppa något. Hon har dessutom problem med slem och får andningsgymnastik och måste inhalera i mask via en maskin var tredje timma dygnet runt.. Vad tror ni? Tror ni det räcker? Hon ser typ bara ljus och mörker och får syntröning, sjukgymnastik, taktil massage för stimulering av kroppsuppfattning, och specialpedagogen har gett oss samspelsövningar. Måste vända henne på nätterna. Medicinering (bortsett från masken) fyra ggr per dag.. Vad tror ni, kan jag få igenom nån assistans? Är helt ensamstående med fler barn, känns som jag går under snart.
    Det vore ju helt fel om ni inte får assistans hjälp så det tror jag med säkerhet att du kommer att få!
    Håll oss gärna uppdaterade här!
    Har du ett assistansbolag/jurist bakom dig som hjälper dig eller har du sökt helt själv, kan vara skönt att ha en jurist som hjälper till med ansökan och kan dom rätta termerna när man söker!

Håller både tummar och tår för er nu {#emotions_dlg.flower}
  • Busbellan

Visst vart det någon här som hade assistans genom kommunen?
    Vi vann ju som sagt i förvaltningsrätten och kommunen som först inte ansåg att sonen hade rätt till assistans måste nu även räkna på hans övriga behov.
    Mycket av de övriga behoven är aktiv tillsyn (sånt de inte anser går under grundläggande)
    Funderar lite på hur de kan tänkas resonera i den frågan.
    Jag menar, antingen behövs ju aktiv tillsyn eller inte, vore egentligen konstigt om man får det bara för en del av dagen.
    Och det borde inte vara så stort avdrag för föräldraansvar längre med tanke på att sonen är drygt 10 år

• hellokill3r
    millchan skrev 2014-01-19 13:12:51 följande:
    Det vore ju helt fel om ni inte får assistans hjälp så det tror jag med säkerhet att du kommer att få!

Håll oss gärna uppdaterade här!

Har du ett assistansbolag/jurist bakom dig som hjälper dig eller har du sökt helt själv, kan vara skönt att ha en jurist som hjälper till med ansökan och kan dom rätta termerna när man söker!

Håller både tummar och tår för er nu

Jo jag har en jurist via assistansfördig som hjälper mig. Är verkligen orolig att jag ska få avslag bara, jag klarar inte mer snart..
  • millchan
    hellokill3r skrev 2014-01-19 21:38:52 följande:

Jo jag har en jurist via assistansfördig som hjälper mig. Är verkligen orolig att jag ska få avslag bara, jag klarar inte mer snart..
    Det jag själv kan se som nackdel för er är väl åldern då hon bara är 14 månader men med allt du har skrivit om henne borde det vara självklart att du ska få assistans och framförallt när du är ensamstående.

Håller både tummar och tår för er kram Hjärta
  • Busbellan

Jaha, tydligen beviljade kammarrätten prövning i vårt fall.
    Fan jag orkar inte med denna väntan mer! Nu ska vi gå här i månader eller kanske år och vänta på besked.
    Någon som varit i kammarrätten, hur gick det där i så fall?
    Hade ni muntlig förhandling eller inte?

• Busbellan

Hur har det gått hellokill3r? Fått något besked än? Här väntar vi på att kammarrätten ska ta upp vårt fall, drygt som sjutton med denna väntan! Har hunnit med att kontaktas av både tidning och tv och ställt upp där. Inte så mycket för att det hjälper oss just nu kanske men det kanske hjälper någon annan och så är det ju ett plus att kommunen får stå till svars i media!

• Busbellan

Men nej :( överklaga överklaga överklaga säger jag! Vi fick ju först avslag, men fick rätt i förvaltningsrätten och nu får vi se hur det går i kammarrätten. Skitjobbig väntan men jag hoppas på en lyckad utgång.

• millchan
    hellokill3r skrev 2014-02-22 05:11:18 följande:
    Hej. Vi fick avslag.. :( nu vet jag inte vad jag gör. Jag är redan utbränd.. :(
    Håller med Busbellan, överklaga och det stort, visa att ni har rätt till assistans!
    Vill skicka styrkekramar i massor till er!
    Prata med eran jurist på assistansbolaget och be denne om hjälp dom kan hitta liknande rättsfall som har gått igenom tidigare och yrka med det!
    Tyvärr kan ju processen bli långdragen men ge inte upp!
  • anne h
    hellokill3r skrev 2014-02-22 05:11:18 följande:
    Hej. Vi fick avslag.. :( nu vet jag inte vad jag gör. Jag är redan utbränd.. :(
    Överklaga. Kolla igenom läkarintygen. Vad säger de? Står det "bör" eller "ska/måste"? Till exempel "drag av.." är inte detsamma som att "ha" något osv..
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
Svar på tråden Assistansbolag och anhörigassistenter!!!