• millchan

Assistansbolag och anhörigassistenter!!!

Hej jag är assistent till min son som snart fyller 6år!
    Jag blev beviljad assistanstimmar i oktober 2011 efter 8 månaders bök med läkarintyg, försäkringskassan som knölade till en massa osv men till slut så fick vi 39 timmar bevilat!
    Hade hjälp av ett assistansbolag som heter Ass för dig! 
    Vi sökte för 86 timmar men en hel del låg tydligen på föräldrar ansvar, är ändå glad att det gick till slut att få timmar!

Min son föddes med hjäertfel, Fallot anomalie och har fått diagnosen måttlig utv störning!
    Han ligger i utvecklingen som en 6-12 månaders bebis!
    Han är opererad för hjärtat två ggr och måste eventuellt operera en gång till i tonåren! 
    Han lärde sig att sitta vid 2års ålder och gå vid 5års ålder men går stappligt och behöver vagn när vi går ut och promenerar då han ramlar väldigt lätt och går väldigt sakta!
    Han kan inte prata ännu inte heller äta själv eller klä på eller av sig!
    Han förstår inte uppmaningar! 

Jag tänkte att den här tråden ska vara för oss som är anhörig assistenter och att vi kan dela med oss om hur våran vardag är, vilka assistansbolag vi har, vilken hjälp vi får från dessa bolag och prata om oss och barnen mm!

Berätta gärna om hur och varför ni sökte som assistent till erat barn eller vuxen eller om du är på väg att söka assistans timmar!

Ps, har en dotter också född -10 alltså snart 2år som som verkar ha samma  handikapp som storebror så vi kommer att söka assistans timmar för henne också snart!

Alla anhörigassistenter och blivande anhörig assistenter är välkommna att prata här!             

• Svar på tråden Assistansbolag och anhörigassistenter!!!
  • Busbellan
    Skumboll skrev 2012-12-14 10:53:31 följande:
    Busbellan: skickade ansökan i mellandagarna och hade beslutet i handen 28 feb. Men då var beslutet försenat en månad, tanken var att vi skulle ha beslutet redan i slutet på januari.

Oj, då gick det ganska fort för er mot vad jag hört att det kan göra
    Hoppas på det här också då! 
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Skumboll
    Busbellan skrev 2012-12-14 10:58:57 följande:

Oj, då gick det ganska fort för er mot vad jag hört att det kan göra
    Hoppas på det här också då! 
    Ja, det gick väldigt fort! Handläggaren ringde två dagar efter att jag skickat in ansökan och bokade hembesök första veckan i januari.
    Håller tummarna att det går snabbt för er också! 
    ♥ Simon ♥ Sigrid ♥
  • Smuliz

Ni som bara har ett kommunbeslut, hur mycket betalar kommunen ut per timma?

FK betalar ju 267kr, men jag får bara 206kr från min kommun... Trodde kommunerna följde FKs summa. 

• millchan
    Busbellan skrev 2012-12-14 10:33:28 följande:
    Måste fråga, hur lång tid har det tagit för er frän att ansökan är inskickad till att ni fått ett beslut? Vet att det varierar mycket, ska ju in hembesök och sånt mellan också men hur lång tid tog det för er?

För sonen tog det 8 månader till beslut,  4 månader efter att vi skickat in ansökan fick vi hembesök och 4 månader senare fick vi beslutet så det tog väldigt lång tid, dock gick vi vi FK med sonen!

För dottern tog det tog det 6 månader och vi fick avslag och överklagar nu beslutet och hoppas på att vi får ut nåt så det är inte riktigt färdigt ännu, söker via kommun till dottern! 
  • Morrisen
    Smuliz skrev 2012-12-14 20:15:37 följande:
    Ni som bara har ett kommunbeslut, hur mycket betalar kommunen ut per timma?

FK betalar ju 267kr, men jag får bara 206kr från min kommun... Trodde kommunerna följde FKs summa. 
    Det är ren lögn enligt 4 bolag som jag talat med nu när vi ska söka. ALLA kommuner betalar ut 267 kr/tim, det är lag på det. Tyvärr verkar det som om du har blivit lurad rejält av det bolag som du har nu och de har skott sig på er. Ett sådant bolag ska anmälas för förskingring vilket det är fråga om.

Kontrollera själv med andra bolag och ring din egen kommun för säkerhets skull.

Lycka till ! 
  • Skumboll
    Morrisen skrev 2012-12-16 06:18:55 följande:
    Det är ren lögn enligt 4 bolag som jag talat med nu när vi ska söka. ALLA kommuner betalar ut 267 kr/tim, det är lag på det. Tyvärr verkar det som om du har blivit lurad rejält av det bolag som du har nu och de har skott sig på er. Ett sådant bolag ska anmälas för förskingring vilket det är fråga om.

Kontrollera själv med andra bolag och ring din egen kommun för säkerhets skull.

Lycka till ! 
    Var står det i lagen?! 
    De sidor jag hittat information på, tex SKL står det "Kommunerna har ingen skyldighet att följa Försäkringskassans schablon för statligt finansierad assistans, utan ska ersätta de privata utförarna för skäliga kostnader. Att de flesta ändå väljer att följa denna beror på att det är enkelt administrativt och att anordnarna har den förväntan." 
    ♥ Simon ♥ Sigrid ♥
  • Morrisen

Ok, jag vet inte var det står i lagen. Det var den information jag fick av de olika assistansbolagen som jag frågade (4 olika). Är ny på det här och började titta över assistans för ett par veckor sedan och är inte lagkunnig själv. De bolag som jag pratade med hade aldrig hört om någon kommun som inte betalade ut hela beloppet, iofs så kanske de inte hade direkta uppgifter från alla kommuner. Jag fick den uppfattningen att det var lagstyrt så som informationen gavs till mig men jag kanske missuppfattade det.
    Verkar dock väldigt konstigt och undrar hur kommunen i sådana fall motiverar att de håller inne del av beloppet om så är fallet. 

• Morrisen

Finns det någonstans man kan kontrollera vilka om några kommuner som i sådana fall inte betalar ut hela beloppet?

Rekommenderar iaf Smuliz att kolla med kommunen om det stämmer med beloppet och om det är en förhandlingsfråga i sådana fall. Då vore det ju bra att veta hur många kommuner som ev. inte följer normen att betala ut hela schablonen. 

• Skumboll
    Morrisen skrev 2012-12-16 11:31:59 följande:
    Ok, jag vet inte var det står i lagen. Det var den information jag fick av de olika assistansbolagen som jag frågade (4 olika). Är ny på det här och började titta över assistans för ett par veckor sedan och är inte lagkunnig själv. De bolag som jag pratade med hade aldrig hört om någon kommun som inte betalade ut hela beloppet, iofs så kanske de inte hade direkta uppgifter från alla kommuner. Jag fick den uppfattningen att det var lagstyrt så som informationen gavs till mig men jag kanske missuppfattade det.
    Verkar dock väldigt konstigt och undrar hur kommunen i sådana fall motiverar att de håller inne del av beloppet om så är fallet. 
    Det är ju inte så att de håller inne en del av beloppet, kommunen beslutar ju själv hur stort beloppet ska vara. 

Hela texten från SKL.
    www.skl.se/vi_arbetar_med/ekonomi/lss/nyhetsarkiv-lss/ersattningsmodeller-for-personlig-assistans 
    ♥ Simon ♥ Sigrid ♥
  • Smuliz

Jag kontaktade kommunen och frågade förra veckan vad dom betalar ut till mitt bolag då jag har väldigt dålig lön,och det var då jag fick svaret 200kr/tim betalar dom ut och det endast för att jag är anhörig OCH inte har undersköterskeutbildning(!)

Så jag tillhör väl helt enkelt fel kommun  

Svar på tråden Assistansbolag och anhörigassistenter!!!