• Machapuchare

Att roa barn under (tex bil-) resa

Vi skall ut på ganska lång bilresa med barn och jag letar tips vad man kan hitta på för att underlätta själva tiden i bilen.
    Någon som har några bra tips och idéer?

Hittade en sida med massor av bra lekar man kan göra i bilen: billekar.se/alla-lekar/

• Svar på tråden Att roa barn under (tex bil-) resa
  • mammis96

Film är riktigt bra! Såna små dvdspelare..   Målarböcker, ljudböcker, vanliga böcker, kanske göra några ordlekar, räkna färger på andra bilar, eller få barnen intresserade vad som händer i miljön utanför, tex: Åh där är en ko, kan alla låta som en ko?    Finns mycket!  Låt fantasin sprudla!

• pigglet

Vi äter i bilen. Serverar man tex lunchen eller frukosten i bilen så har man snabbt gjort av med en halv timme utan att man märkt det  :)

• cosinus

Vi har faktiskt aldrig haft något stort behov av att underhålla barnen i bilen. Vi har 4 barns som är mellan 1 och snart 8 år och vi har i många år bilat ner till sthlm och runt lite därikring vilket är ungefär 90 mil från oss. Den sträckan kör vi då på 2 dagar men eftersom vi har familj att sova hos på ett visst ställe efter vägen så brukar det bli en 65 mils etapp och det brukar inte vara något problem med några stopp. I somras tog vi den på 2 stopp men det var för att en ena ungen kräktes och var misstänkt magsjuk och vi ville verkligen hem innan någon annan skulle åka dit (fast det gjorde ingen så det var skönt).

Men iaf, de som är lite äldre får veta när vi ska stanna nästa gång och kan räkna ner (de frågar ju typ var 10e minut hur länge det ärkvar). Se som är riktigt små, runt året eller så och inte går resonera med mutas friskt med banan, vätska, annan frukt o s v för att köpa oss några mil till.

Jag tycker det har förvånandsvärt bra och vi har ännu inte sett behovet av DVD i bilen.

Kortare sträckor på runt 30 mil bilar vi flera gånger om året till släkt och det är aldrig några problem men de som är där runt 60 kräver ju lite mer planering med matsäck och bra stopp efter vägen.

• Smulu

Jag har åkt Göteborg-Mora ca 50 mil några gånger ensam med min snart fyra åring.  Eftersom jag kör så kan jag inte hålla på och roa henne hela tiden, så tappar hon leksaken när vi åker på motorvägen så får hon vackert vänta tills jag har möjlighet att stanna och hjälpa henne. 
    En riktigt lång paus vid RASTA Grums  där vi äter mat och leker, brukar det bli + ett antal kortare bensträckar pauser på sisådär 10 min. 
    Brukar lyssna på radion mesta tiden, men vi har även en sago cd med pippilångstrump att ta till.  

För henne så är det spännande att stanna bilen och ta fram termosen med varm choklad och lite smörgås.
    Eller gå runt och kika lite vid rastplatsen. Jag brukar välja rastplatser där det finns utrymme för henne att springa omkring lite grann.  

Jag brukar räkna med en restid på ca 7-8 timmar inklusive pauser.  

Svar på tråden Att roa barn under (tex bil-) resa