Hur fördelar man tiden mellan två små barn?
Hej!
Jag fick mitt andra barn för 4 veckor sedan. Det är 20 månader mellan syskonen. Den äldsta hade hunnit börja på dagis men det ville inte fungera då småsyskonet kom så nu är båda hemma. Det blev lite av en chock för mig som hade tänkt vara hemma med bara den minsta, men jag försöker ställa om mig så gott det går. Hur som helst får jag många kommentarer om att jag måste lära den lilla att ligga själv, att jag inte får hålla och bära så mycket, för annars hinner jag inte med stora barnet. Är det verkligen rätt approach? Borde inte alla nyfödda få äta, sova och få så mycket närhet de behöver? Ska man läras från dag 1 att ligga själv? Hur ska jag fördela tiden mellan mina små?
Till saken hör även att det äldre syskonet var mycket krävande första året. Skulle aldrig ligga själv, bara bli buren, sov bara korta stötar. Jag var mycket ensam och orkade till slut inte ta hand om mig själv, jag åt knappt, och misstänker att jag drabbades av utmattningsdepression. Nu är jag så rädd att småsyskonet ska bli lika krävande och funderar mycket på om det var något jag gjorde, om jag skämde bort...? Kan jag göra något annorlunda, och igen: Borde jag lära babyn att ligga själv från början? Var det det jag gjorde fel förra gången? Kan man ens skämma bort en baby? Jag tänker på det varje gång jag bär mitt barn eller vyssjar till sömns, livrädd att göra fel (igen?). Vi har lite kinkiga kvällar och nätter och jag är lika rädd varje kväll att vi har fått ett lika krävande syskon, även om jag vet att många bebisar är kinkiga på kvällarna utan att det betyder något. Hur ska jag komma runt dessa tankar?