• Anonym (Louise)

Åka utomlands utan 1-åring?!

Jag å min sambo har funderingar på att åka utomlands en vecka i vår utan vår 1-åriga son. Han skulle få va hemma hos farmor å farfar. Vi bor på samma ort som mina svärföräldrar så sonen träffar farmor och farfar minst 1 gång i veckan. Han har även sovit över där vid 3 olika tillfällen. Han verkligen trivs som fisken i vattnet hos farmor å farfar!

Men jag är kluven hur vi ska göra... Kommer han ta skada av att vi är ifrån varann så länge?

Jag vill inte ha med honom på resan.

• Svar på tråden Åka utomlands utan 1-åring?!
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Om er 1-åring har en välbekant miljö och blir väl omhändertagen av för honom kända personer kommer han inte att ta någon skada av att ni är borta en vecka.
    Däremot kommer han förmodligen att reagera när ni kommer tillbaka och inte omedelbart bli förtjust utan snarare förbryllad. Detta är dock övergående.
    En 1-åring har nämligen ännu inte tillskansat sig förmågan att förstå att människor som reser bort också kommer tillbaka, att de finns fast de inte syns. Men det är just det de håller på att träna in i den här åldern.
    Kanske skulle det underlätta om han fick pröva en lite längre period hos farmor och farfar innan ni åker så att ni alla kan känna er trygga.
    Med vänlig hälsning .
    Margit Ekenbark 

• Anonym (Louise)

Vi känner att vi inte vill ha med honom för då blir det ingen "riktig semester" med avkoppling sol och bad. Känner att detta är vår sista chans att få resa ensamma. Efter denna resa kommer han alltid att få följa med oss. Men att ha med en ettårig på bad-och solsemeter känns inte som det ultimata. Då blir det ingen avkoppling...

Frågan är bara om jag kommer klara mig utan honom i en vecka och kunna koppla av och njuta av semestern... Min sambo kommer givetvis sakna honom också! Men tyvärr är jag lite av en "hörsamma"...

Tvivlar inte en sekund på att han kommer ha det bra hos farmor och farfar. Han fullkomligt älskar dom och jag vet att han kommer vara i centrum hela veckan!

• Anonym (Louise)

Ska stå "hönsmamma" inte "hörsamma"...

Svar på tråden Åka utomlands utan 1-åring?!