• Rose Bay Willow

Grannarna kommer upp och klagar för att vår prematur går omkring i sina ortopediska skor!

Är så trött och arg och ledsen. Just hemkommern (för 3 timmar sen) efter en operation och ordinerad vila och stillhet, Ensam hemma med min grovmotoriskt sene 3 1/2 åring som går omkring i sina ortopediska skor i lägenheten. Han gillar dem eftersom han då inte trillar lika ofta. 
    Då ringer det på dörren. Våra danska grannar under som vill klaga på "oväsen och klampande fötter".
    VARFÖR bo i lägenhet i flerfamiljshus om man inte klarar av ljud från andra människor? Och HUR kan de som vet om vår sons svårigheter ha mage att klaga, när de vet hur vi kämpar med hans motorik?

Till saken hör, att när han var liten och började gå så brukade de som HÄMND gå upp i sitt vindsförråd och stampa omkring med slalomskidor på fötterna ovanför vårt sovrum och vardagsrum,  då det tyckte att det störde med en lite kille som traskade runt med ortopedisk gå-stol som vi fått låna från barn-HAB!

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • Svar på tråden Grannarna kommer upp och klagar för att vår prematur går omkring i sina ortopediska skor!
  • Prospero

Hyres eller bostadsrätt? Du kan ju börja med att förklara för dem varför han har skor som låter mer - att det inte är lek utan något annat.

I vår bostadsrättsförening tog man hjälp av en jurist för att författa ett brev till en som klagade på oljud från barnfötter ovanför att hon inte fick kontakta barnfamiljen mer alls. Men där var det kanske andra saker inblandade också.

• cosinus

Självklart beter man sig inte som dina grannar. Men om det faktiskt är så att skorna lever om massor borde ni inte kunna få ett par för hemmabruk då med anpassad sula för att inte leva om så farligt. Ni kan ju inte vara de första som bor i lägenhet som måste gå inne med skor?

Jag hade kunnat sträcka mig till att vara så tillmötesgående att sonen inte fick ha skorna före kl 7 på vardagar och kl 9 på helgerna men därutöver ska han självklart få gå omkring precis som han vill och det får grannarna leva med.

• Rose Bay Willow

Tack för bra inputs och pepp!

Kan berätta att han aldrig hade sin gå-stol före 09.00 och nu har sina skor vid kanske fem tillfällen per vecka, alltid efter 12 och senast 20.00.
    De är av innetyp med extra hög kant för att stärka hans överrörliga vrister.
    Vi har väldigt tunna golv i vårt hus byggt 1909, och de har pga sina klagomål fått ett extra  innertak insatt i sitt ena sovrum (under vårt).
    Och vi är väldigt hänsyntagande annars, går ju som på äggskal annars. Vi bor i en hyresrätt 8svindyr) med bara en lägenhet per våningsplan. Drömmen är att kunna köpa ett eget hus en dag, men tills dess ska man känna sig som om man bor i ett hus med väldigt ljudkänsliga zombies! 

• augustisten

Vi har liknande problem med vår granne under, och att "störa tillbaka" räknas som en allvarlig störning. Vanliga vardagsljud - tex barns lek - är ljud man får tåla i flerfamiljshus. Vi har varit i kontakt med hyresgästföreningen och att barn går/springer/leker i sitt hem under dagtid är över huvud taget inte en störning.

Det är alltså era grannar som stör er! Kontakta värden för de har skyldighet att hjälpa er så att det upphört.

• Rose Bay Willow
    augustisten skrev 2012-02-20 19:48:14 följande:
    Vi har liknande problem med vår granne under, och att "störa tillbaka" räknas som en allvarlig störning. Vanliga vardagsljud - tex barns lek - är ljud man får tåla i flerfamiljshus. Vi har varit i kontakt med hyresgästföreningen och att barn går/springer/leker i sitt hem under dagtid är över huvud taget inte en störning.

Det är alltså era grannar som stör er! Kontakta värden för de har skyldighet att hjälpa er så att det upphört.
    Tack för infon. Ska ta tag i detta. Dock tycker jag att Hyresgästföreningen blivit väldigt tandlös! När vi skulle be om hjälp mot vår sege hyresvärd så skickade de en blankett VI själva skulle skicka till honom! Och tyckte att det var en fungerande service.
  • augustisten
    Rose Bay Willow skrev 2012-02-20 20:36:03 följande:
    Tack för infon. Ska ta tag i detta. Dock tycker jag att Hyresgästföreningen blivit väldigt tandlös! När vi skulle be om hjälp mot vår sege hyresvärd så skickade de en blankett VI själva skulle skicka till honom! Och tyckte att det var en fungerande service.

Jo, i det här fallet kan de väl inte göra så mycket mer än att ge er och värden info om vad som gäller. Men det kan ju vara bra att grannarna informeras om att det de gör betraktas som värre och faktiskt kan leda till vräkning.

Sedan kan man prata med miljöförvaltningen i kommunen också, de kan göra ett ärende av det och kontakta grannen (och/eller värden).
  • Rose Bay Willow
    augustisten skrev 2012-02-20 20:53:47 följande:
    Jo, i det här fallet kan de väl inte göra så mycket mer än att ge er och värden info om vad som gäller. Men det kan ju vara bra att grannarna informeras om att det de gör betraktas som värre och faktiskt kan leda till vräkning.

Sedan kan man prata med miljöförvaltningen i kommunen också, de kan göra ett ärende av det och kontakta grannen (och/eller värden).
    Tack, min svåger jobbar på Miljöförvaltningen i vår stad. Ringer honom i morgon. För så här orkar vi inte ha det!
  • Rose Bay Willow
    Adni skrev 2012-02-22 06:59:58 följande:
    Men hu då! Mitt på dagen får man ju tåla lite ljud. Om det är så att de kanske har speciella tider de måste vila (typ som skiftjobbare) så kan man ju be om lite tystare just då om möjligt, men annars finns väl ingen anledning att hålla på. Tur att vi bor i hus med våra vilddjur!
    Lycka till!
    Hej Adni!
    Ja, du förstår ju hur frustrerad jag känner mig nu.
    Som man kämpat och så nu detta! Vet faktiskt inte hur vi ska gå till väga fortsättningsvis, jobbigt att det ringer på dörren varje gång lillen är glad och skuttar omkring! 
  • Adni
    Rose Bay Willow skrev 2012-02-22 13:04:25 följande:
    Hej Adni!

Ja, du förstår ju hur frustrerad jag känner mig nu.

Som man kämpat och så nu detta! Vet faktiskt inte hur vi ska gå till väga fortsättningsvis, jobbigt att det ringer på dörren varje gång lillen är glad och skuttar omkring! 

Man blir ju helt matt... Vill de att du ska stoppa in C:s skoförsedda fötter i bomullspåsar, eller ännu hellre hålla honom helt stilla när ni befinner er hemma??? :-/
  • Rose Bay Willow
    Adni skrev 2012-02-22 22:23:26 följande:
    Man blir ju helt matt... Vill de att du ska stoppa in C:s skoförsedda fötter i bomullspåsar, eller ännu hellre hålla honom helt stilla när ni befinner er hemma??? :-/
    Helst vill de nog att vi flyttar...Men kommer de upp en gång till, så inger jag både HGF och Miljöförvaltningen...
    Nu är han ju så extra pigg och rörlig äntligen. Har dessutom köpt en sån där Twistcar, så den kommer de ju att älska! ;)

• 3tjejer

Kan det vara en lösning om hyresvärden sätter in heltäckningsmatta i er lägenhet? Såklart inget ni ska bekosta men om det är något som grannen under är intresserad av kanske han kan bekosta det om inte värden vill? Ni visar ju hänsyn med att tänka på klockan och ljudet etc så det är ju inte ni som gör fel. Men om det är väldigt lyhört så kanske det skulle kunna göra situationen bättre? Sonen kan gå med skor mer, grannarna är nöjdare(om de nu kan tänka sig bli det)?

• Rose Bay Willow
    3tjejer skrev 2012-02-23 12:22:16 följande:
    Kan det vara en lösning om hyresvärden sätter in heltäckningsmatta i er lägenhet? Såklart inget ni ska bekosta men om det är något som grannen under är intresserad av kanske han kan bekosta det om inte värden vill? Ni visar ju hänsyn med att tänka på klockan och ljudet etc så det är ju inte ni som gör fel. Men om det är väldigt lyhört så kanske det skulle kunna göra situationen bättre? Sonen kan gå med skor mer, grannarna är nöjdare(om de nu kan tänka sig bli det)?
    Tack för tips, men det är inte aktuellt då han är svårt lungsjuk.
    De har redan fått ett  nytt innertak insatt i sin lägenhet, men bara i vissa rum. De är väldigt känsliga då maken, som är pilot, ofta jobbar natt...svårt dilemma detta.
  • Sveriges Värsta Granne

Det är ju moget av en som jobbar som pilot och troligen välutbildad att bete sig som de gör.

Då ni har ett barn med handikap/funktionshinder så har ni prioritet no.1 i detta fall. Ni försöker ju dessutom att underlätta för era grannar kvällar, nätter och morgonar utan vad jag läst du skrivit.

Ni har rätt, och de har fel så enkelt är det i denna fråga. Passar det inte så är det de som ska flytta.

Själva har jag också fått klagomål på att mitt barn går med "lek" skor och inte så ofta och länge. Vi kunde dock lätt anpassa oss till situationen då det inte var ett  måste att ha dessa skor. Men denne granne har i sin tur en hund som skäller då och då vilket man kanske skulle tänka på om man vore lite "smart". Men jag tror att de skämdes lite när de klagade och insåg att det var ett barn som stod för störningen. Så i vårt fall funkar det denna gång. Men då vi bott på flera ställen och har flera barn så har det ALLTID varit någon som klagat. Vissa gillar inte barn och visar ingen förståelse.

I ert fall får ni kämpa mot dessa puckon! Det är ert eget barn ni kämpar för!
    Tala om för dem hur mogna och intelligenta de är som klagar på ett barn som behöver extra stöd!

• Snösparv

Men hallå? Flytta! Ja, inte ni då utan de. Vill man bo helt ostört, ja, då bor man inte i lägenhet. Dessutom är det ju inte så att ni jävlas, han springer ju inte runt på natten med skorna. Att de "hämnas" tycker jag är allvarligt. Det är de som gör fel och absolut inte ni.

Hoppas du kan få hjälp att reda ut detta, för de ska bara lämna er ifred, inget annat. (Du skriver redan att han inte får ha skorna och klampa runt tidigt på morgon eller sen kväll, för det är väl vad man kan tycka är schysst).

• VickyHurtig

Dessa underbara grannar. På ett ställe vi bodde på var det en granne under oss som kom upp för minsta oljud. Det började då vår äldste var då nyfödd o så fort de hörde minsta ljud kom de upp o klagade. När sömnen stabiliserat sig var det ALLTID tyst på nätterna. Han kunde gråta lite på morgonen medan jag gjorde välling, vilket tog högst 2 min med mikron. Efter det var det tyst, han fick inte ha hårda leksaker på morgon/kvällen osv.
    Medan han lärde sig gå ramlade han givetvis ibland o slog sig o grät lite då. Men barn är ju barn. 
    Det gick så långt att de kom o klagade samt ringde SECURITAS när jag dammsög runt lunchdags, en gång i veckan ( så det var inte så att jag gjorde det tidigt eller sent. ) De klagade på att min dammsugare väsnades för mkt. En gång ringde securitas på hos mig 6 på morgonen en svinkall vinterdag medan jag gjorde välling. Han sa att de klagat o att jag fick vara tyst, då kom min son utkrypandes, "jag ser att du har en liten, men om han skriker så tidigt får du faktiskt gå ut med honom!" trodde inte mina öron, sa åt honom att den enda gången han gråter är den minut det tar att göra välling, jag kan ju inte ta ut honom 6 på morgonen i 20 minusgrader! "jaja, de tycker att det väsnas i alla fall" sa han o gick. 
    Grejen är att han (grannen) hade 4 barn själv o borde veta att barn låter!  
    Situationen blev ohållbar o ett möte bestämdes mellan mig, grannen o hyresvärden. På det mötet fick jag medhåll från h.v.  som även han sa till grannen att man måste få låta lite i en lägenhet o om inte han kan acceptera det får han flytta ut i skogen! Både jag o h.v. försökte en timme att tala förstånd med honom utan verkan. 
    Jag sa åt grannen att "om du ringer Securitas en gång till för att jag dammsuger eller att mitt barn gråter kommer jag att polisanmäla dig"
    Då slog det slint i grannen som skrek åt mig att han skulle polisanmäla mig varje gång han hör minsta lilla andetag från mig o kallade mig säkert varje fult skällsord han kunde komma på.  H.v satt helst förstummad med gapande mun. 
    Mötet slutade med att vi inte kommit fram till nåt alls.
    En tid efter det  fick vi tag i en annan lägenhet, o det ironiska är att en månad innan vi flyttade flyttade grannen! 
    Frågade den nya grannen om hon hörde oväsen från oss, men hon hade inget att klaga på, tycker ni är ovanligt tysta, sa hon.
    När vi flyttat till nya lägenheten vågade jag knappt andas så rädd var jag för att det skulle bli samma sak där. Men jag hade inget att oroa mig för, hade världens goaste grannar under mig där.

Nu bor vi i ett hus på landet o det är fullkomligt UNDERBART! Jag slipper bry mig om att vara tyst, jag kan dammsuga mitt i natten om jag nu skulle vilja det! Skrattande Ungarna kan leka med precis vad de vill. 

Till TS, dina grannar verkar verkligen ha en skruv lös, hämnas?! Verkligen moget! Förvånad 

• sahara
    Sveriges Värsta Granne skrev 2012-02-24 10:48:54 följande:
    Det är ju moget av en som jobbar som pilot och troligen välutbildad att bete sig som de gör.

Då ni har ett barn med handikap/funktionshinder så har ni prioritet no.1 i detta fall. Ni försöker ju dessutom att underlätta för era grannar kvällar, nätter och morgonar utan vad jag läst du skrivit.

Ni har rätt, och de har fel så enkelt är det i denna fråga. Passar det inte så är det de som ska flytta.

Själva har jag också fått klagomål på att mitt barn går med "lek" skor och inte så ofta och länge. Vi kunde dock lätt anpassa oss till situationen då det inte var ett  måste att ha dessa skor. Men denne granne har i sin tur en hund som skäller då och då vilket man kanske skulle tänka på om man vore lite "smart". Men jag tror att de skämdes lite när de klagade och insåg att det var ett barn som stod för störningen. Så i vårt fall funkar det denna gång. Men då vi bott på flera ställen och har flera barn så har det ALLTID varit någon som klagat. Vissa gillar inte barn och visar ingen förståelse.

I ert fall får ni kämpa mot dessa puckon! Det är ert eget barn ni kämpar för!
    Tala om för dem hur mogna och intelligenta de är som klagar på ett barn som behöver extra stöd!
    Hög utbildning och folkvett går inte alltid hand i hand.
  • Rose Bay Willow

Tack alla för pepp och goda råd-

VickyHurtig; Vilken hemsk upplevelse. Då har vi det lite bättre. Vår förre granne brukade stöta med en kvast i taket när vår lille prematur studsade runt på rumpan. Han är alltså född i v.26 vår lille och hade syrgas hemma tills han var 13 månader . En kväll kom ex-grannen upp och stod och brålade i ansiktet på min man som hade vår då 9 månader gamle som i famnen. Med syrgasaggregatet på ryggen i ryggsäck.
    Klockan var strax innan 21 och grannen tyckte att vi hade tillbringat för mycket tid i vårt kök en onsdagskväll, då det låg ovanpå deras sovrum. Till saken hör att de hade tre andra rum de kunde valt som sovrum men icke. Vi kunde inte gärna flytta vårt kök. Själv hade han en fru som sjöng "opera" illa, varje dag och två skällande hundar som skällde så det hördes in till oss, VARJE gång det åkte någon i hissen mm,
    När jag tentapluggade spelade tanten piano och hundarna ylade så till slut gick jag ner för jag tänkte att de kanske inte var medvetna om att det hördes i hela trapphuset och att vi inte ens kunde höra på musik då den överröstades.
    Då vrålade han mig i ansiktet och sa att "han minsann köpt speciella halsband till hundarna så det inte hördes när de skällde". 
    Jag påpekade att han nog blivit lurad och sen var det kört. Fast då hade de redan trakasserat oss i ett år. Det började dagen efter de flyttade in.
    Så när de äntligen försvann tänkte vi att vi skulle bjuda upp de nya och förklara hur lyhört här är och att vi har ett sjukt barn med speciella behov. Vi bjöd på god middag med vin, men tji, det blev ändå slalomskidorna på ett par veckor senare.
    Drömmen är som sagt att flytta till ett eget hus på landet eller åtminstone fristående i stan...En dag! 

• VickyHurtig
    Rose Bay Willow skrev 2012-02-28 20:45:59 följande:
    Tack alla för pepp och goda råd-

VickyHurtig; Vilken hemsk upplevelse. Då har vi det lite bättre. Vår förre granne brukade stöta med en kvast i taket när vår lille prematur studsade runt på rumpan. Han är alltså född i v.26 vår lille och hade syrgas hemma tills han var 13 månader . En kväll kom ex-grannen upp och stod och brålade i ansiktet på min man som hade vår då 9 månader gamle som i famnen. Med syrgasaggregatet på ryggen i ryggsäck.
    Klockan var strax innan 21 och grannen tyckte att vi hade tillbringat för mycket tid i vårt kök en onsdagskväll, då det låg ovanpå deras sovrum. Till saken hör att de hade tre andra rum de kunde valt som sovrum men icke. Vi kunde inte gärna flytta vårt kök. Själv hade han en fru som sjöng "opera" illa, varje dag och två skällande hundar som skällde så det hördes in till oss, VARJE gång det åkte någon i hissen mm,
    När jag tentapluggade spelade tanten piano och hundarna ylade så till slut gick jag ner för jag tänkte att de kanske inte var medvetna om att det hördes i hela trapphuset och att vi inte ens kunde höra på musik då den överröstades.
    Då vrålade han mig i ansiktet och sa att "han minsann köpt speciella halsband till hundarna så det inte hördes när de skällde". 
    Jag påpekade att han nog blivit lurad och sen var det kört. Fast då hade de redan trakasserat oss i ett år. Det började dagen efter de flyttade in.
    Så när de äntligen försvann tänkte vi att vi skulle bjuda upp de nya och förklara hur lyhört här är och att vi har ett sjukt barn med speciella behov. Vi bjöd på god middag med vin, men tji, det blev ändå slalomskidorna på ett par veckor senare.
    Drömmen är som sagt att flytta till ett eget hus på landet eller åtminstone fristående i stan...En dag! 
    Jag kan förstå om man som granne blir irriterad om nån spelar hög musik jämt o ständigt, har fester långt in på småtimmarna varje helg osv. Sådan granne har jag haft o varit duktigt irriterad på henne.  När jag gick upp o sa att jag jobbat 13 timmar i sträck den dagen o skulle jobba 12 timmar dagen efter (jobbade i en Ica-affär med bara 2 anställda på helgerna, så det fanns ingen rast eller nåt, så jag behövde verkligen sova. ) Bad henne sänka o det gjorde hon 5 min sedan vred hon på ÄNNU högre. Ringde då Securitas då hon haft sin chans o jag bett henne sänka. När securitas åkt fick hon alla på festen att hoppa i taket så att det vibrerade nere hos oss så att tavlor åkte ner från väggarna o vinglasen i vitrinskåpet välte mm.
    Så det finns jobbiga grannar överallt. 

Men om en BARNFAMILJ som har lekande barn DAGTID kan man inte säga nåt tycker jag. När x-grannens barn lekte kunde det höras ordentligt hos oss, men inte sjutton säger man nåt om det!!!! barn MÅSTE få leka o man måste kunna få röra sig även i en lägenhet. Fick även klagomål att vi gick för högt över golvet. De menade på att vi stampade när vi gick, samt att vi flyttade tunga möbler sent på kvällarna/nätterna. Det är bara det att min man jobbade 3-skift o han antingen sov på kvällar/nätter eller så jobbade han då. jag gick o lade mig ca 21 varje dag då jag inte orkade hålla mig vaken då sonen höll igång hela dagarna. Så vem som skulle flyttat möblerna o gått så hårt över golvet har jag ingen aning om. Hade väl troligtvis spöken, då! De var i alla fall snälla o lät mig sova! Skrattande
    Nej, jag är som sagt var väldigt glad över att ha flyttat till landet! 
Svar på tråden Grannarna kommer upp och klagar för att vår prematur går omkring i sina ortopediska skor!