• SJN

Jobbigt att inte kunna välja namn till sonen

Behöver råd. Vi fick vår son (andra pojke, tredje barnet) för en vecka sedan och han har ännu inget namn. Min man och jag kommer inte överens och inget namn känns hundra. Namnet måste funka på både svenska och engelska. Jag blir stressad och deppig av att han inte ha något namn, jag vill att vi ska kunna bestämma oss. Familj och vänner tycker alla olika. Jag har läst listor och böcker och är helt låst. Min syster tycker att jag ska bara vänta några veckor så kommer det att lösa sig men jag tror att jag blir bara mer stressad av det.
    Har ni upplevt det här? Har ni tips om hur vi ska göra?
    Tack! 

• Svar på tråden Jobbigt att inte kunna välja namn till sonen
  • Faile

Vad är problemet, att inget passar, att du inte hittar nåt fint överhuvudtaget eller att ni inte är överens?

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Mellanmjölkens land

Det tog 10 dagar innan vi bestämde namn, innan dess hette dottern Lill-Gos

Vi hade varsitt namn som vi ville ha men som den andra sa nej till. Det slutade med att vi satte oss ned med almanackan och gick igenom de namn som vi kunde tänka oss. Det fanns ett namn som bägge sa ok till och det blev det

Även vi hade problemet att det skulle funka på två språk, i vårt fall svenska och grekiska.

• SJN

Problemet är mest att vi inte kommer överens. Eller att de namn vi båda gillar inte funkar på engelska. Kanske ska vi prova med almanackan- tack för tipset!

• Kimona

Har ni testat att vända på det? Leta upp engelska namn som funkar på svenska :)

• Alvi

Våra två sista barn fick vänta 2,5 månad på sina namn. Inte kul men det är värt det i slutändan när man vet att man inte valde ett namn bara för att ungen skulle få ett namn typ.

• Pippi Långstrump

Vi satte oss med SCB-namnlistor. Då gick det undan ;)
    Vi ville ha ett namn som fungerade både i Sverige och internationellt.
    Lycka till!

• SJN

Kimona- ja, jag har kollat engelska namn men det finns faktiskt liknande trender där, William är jättepoppis t ex. Men det var ett bra förslag, tack!

SCB-listor- ska kolla!

Alvi- var det så att ni gradvis fastande för något namn eller att ni lärde känna ert barn? Vad var det som gjorde att ni kunde välja och var nöjda till slut?

• cosinus

Våra barn har tagit 5-6 veckor innan de fått sina namn. Första tiden har jag varit rätt stressad och sen har jag liksom gett upp ett tag för att sen någon gång kring 1 månad börjat ta tag i det på allvar.

Med de tre äldsta barnen är det mina förslag som till slut fått ok hos sambon. Hos fjärde barnet fick vi till slut välja en kompromiss som ingen av oss egentligen var nöjd med men som iaf båda kunde tänka sig. Där var det helt låst läge med totalt olika smak (en tjej) Vi kom verklgen inte överens och det tog flera månader innan jag verkligen kunde acceptera namnet fullt ut. Nu är hon 19 månader och nu är jag iaf rätt nöjd :)

• mrsIce

Vår förstfödda var dryga månaden innan vi bestämde oss och lillasyster är nu två veckor och fortfarande namnlös (vilket jag tycker är lite små jobbigt). Dock är det väl värt sin väntan, när man väl hittar det perfekta namnet!

Jag gillar för övrigt Jonatan, så det får du som förslag

• zeebra

Samuel är fint eller bara Sam funkar ju på båda språken. Det finns ju appar att ladda hem sök bara på baby names, där finns en med 50000 namn (gratis).

• Flerabarnsmamma

Min äldsta son hette plutten i 3 månader, han passade inte i något av namnförslagen, men sen kom namnet Noah från ingenstans och det passade ju utmärkt på den lilla gossen. Så Noah blev det. 

• Parvelsson

Ja ta August, det är ett jättefint namn. Eller Max. Eller Alfred. Alla funkar på engelska :)

• CarolineA

Samma problem här! Fast vi ville ha ett som funka här i Italien och i Sverige! Efter många om och men blev det Max! Nu är jag gravid igen och helt ärligt så fasar vi för om det skulle bli en till pojke, för där finns inget annat namn vi kan enas om!

• SJN

Skönt att höra att vi inte är ensamma. Vi kanske får bara välja ett namn till slut som vi förhoppningsvis börjar älska eftersom vi älskar vår son.

• Alvi
    SJN skrev 2012-02-21 20:30:43 följande:
    Alvi- var det så att ni gradvis fastande för något namn eller att ni lärde känna ert barn? Vad var det som gjorde att ni kunde välja och var nöjda till slut?
    Vi hade några favoriter, som vi inte kunde enas om, så vissa namn har jag fått rata. Himla till exempel, vägrade maken gå med på. Alvi, är SÅ vackert, men skulle aldrig gå att säga utan att folk skulle missta för Alvin eller så.

Så några namn som låg i topp fick vi rata. Sedan efter mycket om och men enades vi om Mira. Det kändes absolut bäst, det kändes dock inte klockrent, som de andra barnens namn, men det kändes bra.

Nu är hon 6 månader och jag kan fortfarande tänka att det är inte "det perfekta namnet", men jag är 100 % nöjd eftersom vi tog vår tid och verkligen letade. Jag VET att detta var det enda namn som fungerade, och det ger mig sinnesfrid, så att säga. Hade vi valt detta namn, men hastat till oss det, hade jag nog tvekat föralltid, eftersom jag som sagt ännu inte tycker det är perfekt.

MEn nu, summa summarum - det är det perfektaste namnet vi kunde hitta. Solig
  • Alvi
    Alvi skrev 2012-02-22 21:27:17 följande:
    Vi hade några favoriter, som vi inte kunde enas om, så vissa namn har jag fått rata. Himla till exempel, vägrade maken gå med på. Alvi, är SÅ vackert, men skulle aldrig gå att säga utan att folk skulle missta för Alvin eller så.

Så några namn som låg i topp fick vi rata. Sedan efter mycket om och men enades vi om Mira. Det kändes absolut bäst, det kändes dock inte klockrent, som de andra barnens namn, men det kändes bra.

Nu är hon 6 månader och jag kan fortfarande tänka att det är inte "det perfekta namnet", men jag är 100 % nöjd eftersom vi tog vår tid och verkligen letade. Jag VET att detta var det enda namn som fungerade, och det ger mig sinnesfrid, så att säga. Hade vi valt detta namn, men hastat till oss det, hade jag nog tvekat föralltid, eftersom jag som sagt ännu inte tycker det är perfekt.

MEn nu, summa summarum - det är det perfektaste namnet vi kunde hitta. Solig
    Meh. Hilma. Inte Himla... Cool
  • Fluppidupp

En väns dotter hette Skruttan rätt länge innan de hittade en namn. I kanske en två månader.
    Så ta det lugnt det kommer 

Svar på tråden Jobbigt att inte kunna välja namn till sonen