• Moonis

Kan man vara för pedagogisk?

Ramlade över en blogg om uppfostran och barns känslor. När jag läser vad hon svarar sin dotter blir jag bara helt matt och börjar fundera på om vi börjar bli för pedagogiska.
    Jag är verkligen för att vara pedagogisk men det måste samtidigt finnas nån gräns. Barn måste kunna få se alla spektrum av känslor för dom finns där hela tiden. Gör man verkligen barnen en tjänst om man aldrig visar sig arg och hela tiden är yper pedagogisk?

Länken till bloggen:

http://petrakrantzlindgren.wordpress.com/2012/02/19/nar-du-skaller-pa-mig-mamma-ar-det-svart-for-mig-att-alska-mig-sjalv/

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan man vara för pedagogisk?
  • Moonis

Sen behöver det inte göra ett barn rädd eller osäker bara för man säger ifrån. Skillnaden ligger i hur man förklarar för barnet varför man blev arg och höjde rösten.

• Regnig måndag

Nej man kan inte vara för pedagogisk, då är man inte det nämligen.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Thaleia
    Lufsan skrev 2012-02-26 10:56:37 följande:
    Om det gäller ilska eller andra starka känslor tycker jag att man ska tänka efter och inte häva ur sig saker bara för att det känns bra för en själv just då. Sen menar jag inte att man alltid ska tänka igenom allt, men saker som är känsliga och kan såra barnet bör tänkas igenom. 
    Jag ser så många barn varje dag som blir skällda på och det är så hemskt. Man ser hur de krymper som människor. Därför tycker jag att ingen vuxen gör ett barn en tjänst genom att skrika på barnet eller häva ur sig elakheter i ilska eller frustration.

Denna tycker jag alla som har med barn att göra borde läsa. Här i finns mycket som ger en tankeställare. www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9147051...

Fast jag vet inte...det känns ju som att du pratar om två helt olika saker (tänker även på dina senaste inlägg till Moonis) när man skriker och gormar och kränker ett barn och när man blir arg över något och säger till på skarpen. Får en känsla av att det antigen är av eller på för din del fast har man barn och jobbar man med barn så vet man ju att det inte är det. Självklart måste man ibland "säga till på skarpen" både hemma och på förskolan och man gör det genom sin röst (genom att låta allvarlig och markera med rösten att en sak inte är ok) men det behöver inte innebära att man skriker och gormar och säger elakheter.
    Min erfarenhet är faktisk att vuxna som alltid låter likadant när dom är glada och arga är ganska svåra för ett barn att tolka, vilket i sin tur kan göra ett barn ganska osäkert.
  • Lufsan
    Thaleia skrev 2012-02-26 18:16:15 följande:
    Fast jag vet inte...det känns ju som att du pratar om två helt olika saker (tänker även på dina senaste inlägg till Moonis) när man skriker och gormar och kränker ett barn och när man blir arg över något och säger till på skarpen. Får en känsla av att det antigen är av eller på för din del fast har man barn och jobbar man med barn så vet man ju att det inte är det. Självklart måste man ibland "säga till på skarpen" både hemma och på förskolan och man gör det genom sin röst (genom att låta allvarlig och markera med rösten att en sak inte är ok) men det behöver inte innebära att man skriker och gormar och säger elakheter.
    Min erfarenhet är faktisk att vuxna som alltid låter likadant när dom är glada och arga är ganska svåra för ett barn att tolka, vilket i sin tur kan göra ett barn ganska osäkert.
    Fast har ju som sagt beskrivit det här flera gånger tidigare. Att jag menar inte att man inte ska uttrycka att man är arg. Jag talar till barnen i normal samtalston men har en mycket bestämd röst. Jag visar även med mimik och kroppsspråk när jag blir arg. Men höjer aldrig rösten. 

Det jag syftade på med "säga till på skarpen" är att jag har hört det uttrycket många gånger i förskolan. Pedagogerna som använder uttrycket har egentligen bara tappat humöret och fräst i från. Sedan ursäktar dom det med "jag sa till på skarpen" 
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    Moonis skrev 2012-02-26 18:04:58 följande:
    Fast det är skillnad på att skrika mot att höja rösten. Sen ska det va skillnad på dagis mot hemma. På dagis ska det vara pedagogiskt och hade inte uppskattat om en pedagog stod och skrek på mitt barn.
    Men säga ifrån på skarpen måste man få göra som pedagog också om tillfället kräver det. Men det är inte det första man ska göra.
    Och vad är det för skillnad mot hemma? Menar du att andra inte får skrika på ditt barn men det är helt okej när du gör det? 

Se inlägg 144, om vad jag menade med att säga till på skarpen.

En dag i sänder.
  • amalie79

Ja jag kan tycka att exempelvis min kompis är lite "överpedagogisk" ibland med sin son. Som exempelvis när pojken, 3½ säger eller visar att han ska bajsa. Då säger jag käckt och naturligt att "jaha men vad bra, då går vi på toa!"
    Hon å andra sidan böjer sig ner och tittar pojken allvarligt i ögonen och frågar: "Vill du göra det på toan eller i blöjan?"
    Pojken är inte ens i närheten av att vilja vara blöjfri, han väljer ju det som är enklast, stå kvar och skita på plats. Men han kan ju tala om att han ska göra det innan han gör det- då tycker jag man tar med honom till toa, inte håller på och jamsar med onödiga val.

Kan tycka det blir lite för mycket välja själv för barnen ibland...

• Lufsan
    amalie79 skrev 2012-02-26 18:36:05 följande:
    Ja jag kan tycka att exempelvis min kompis är lite "överpedagogisk" ibland med sin son. Som exempelvis när pojken, 3½ säger eller visar att han ska bajsa. Då säger jag käckt och naturligt att "jaha men vad bra, då går vi på toa!"
    Hon å andra sidan böjer sig ner och tittar pojken allvarligt i ögonen och frågar: "Vill du göra det på toan eller i blöjan?"
    Pojken är inte ens i närheten av att vilja vara blöjfri, han väljer ju det som är enklast, stå kvar och skita på plats. Men han kan ju tala om att han ska göra det innan han gör det- då tycker jag man tar med honom till toa, inte håller på och jamsar med onödiga val.

Kan tycka det blir lite för mycket välja själv för barnen ibland...
    Jag skulle inte kalla det där pedagogiskt överhuvudtaget men jag kanske är helt ute och cyklar. 
    En dag i sänder.
  • Moonis
    Lufsan skrev 2012-02-26 18:30:37 följande:
    Och vad är det för skillnad mot hemma? Menar du att andra inte får skrika på ditt barn men det är helt okej när du gör det? 

Se inlägg 144, om vad jag menade med att säga till på skarpen.

Var har jag skrivit att det är okej att skrika/gala på barn

• Moonis
    Lufsan skrev 2012-02-26 18:28:41 följande:
    Fast har ju som sagt beskrivit det här flera gånger tidigare. Att jag menar inte att man inte ska uttrycka att man är arg. Jag talar till barnen i normal samtalston men har en mycket bestämd röst. Jag visar även med mimik och kroppsspråk när jag blir arg. Men höjer aldrig rösten. 

Det jag syftade på med "säga till på skarpen" är att jag har hört det uttrycket många gånger i förskolan. Pedagogerna som använder uttrycket har egentligen bara tappat humöret och fräst i från. Sedan ursäktar dom det med "jag sa till på skarpen" 
    Allså, det är inget fel i att säga till på skarpen. Om mitt barn petar i smöret (bara exempel) och jag säger till lugnt "peta inte i smöret det blir kladdigt". H*n petar fortfarande och jag säger till igen lite mer bestämt plus flyttar på smörpaketet. Skulle mitt barn peta igen trots jag sagt till två gånger att inte peta då skulle jag, enligt din bemärkelse "fräsa" ifrån. Nu handlar det om barn som är så pass stora att dom förstår, mina är tex. 4 och 6 år.

Det handlar inte om att tappa humöret utan mer att tappa tålamodet när man sagt till ett antal gånger och dom fortsätter göra samma sak ändå.
  • Lufsan
    Moonis skrev 2012-02-26 19:23:21 följande:
    Allså, det är inget fel i att säga till på skarpen. Om mitt barn petar i smöret (bara exempel) och jag säger till lugnt "peta inte i smöret det blir kladdigt". H*n petar fortfarande och jag säger till igen lite mer bestämt plus flyttar på smörpaketet. Skulle mitt barn peta igen trots jag sagt till två gånger att inte peta då skulle jag, enligt din bemärkelse "fräsa" ifrån. Nu handlar det om barn som är så pass stora att dom förstår, mina är tex. 4 och 6 år.

Det handlar inte om att tappa humöret utan mer att tappa tålamodet när man sagt till ett antal gånger och dom fortsätter göra samma sak ändå.
    Som jag skrev har jag inget emot det. 
    En dag i sänder.
  • cruz

Om man är pedagog kan man nog aldrig bli för pedagogisk. Om man är förälder så tror jag att man kan vara mer eller mindre pedagogisk, men jag tror verkligen inte att någon förälder klarar av att vara pedagogisk i alla lägen. Vilket är naturligt och rätt eftersom man är förälder i första hand, med känslor, temperament, bagage och hela rubbet. Jag tror inte ens att Petra Krantz är superpedagogisk jämt.  

Svar på tråden Kan man vara för pedagogisk?