• Anonym

Har ingen aning om vad jag har för läggning?

Hej jag är 17 år(tjej) och jag är väldigt osäker på min läggning, ibland kan jag vara bara intresserad av killar och ena stunden av tjejer och ibland båda två, men jag har aldrig blivit intresserad av en kille riktigt (alltså jag har inte blivit kär i en kille) jag tycker killar kan vara snygga och jag attraheras av killar.

tjejer däri mot är jag också attraherad av men jag har också gillat tjejer och haft känslor för vissa, jag har dock aldrig varit riktigt kär och inte heller haft ett förhållande med en tjej.

men jag är totalt förvirrad, i ena stunder är jag bomb säker på att jag är bi och andra stunden tror jag att jag är homo. det är väldigt förvirrande, men måste man vara homo för att man aldrig fått känslor för killar? är det bara för att jag inte hittat en kille som jag gillar ännu?

jag har också hört att när man är bi kan man i en period vara intresserad av tjejer och i en period killar, stämmer det in på mig tro?

• Svar på tråden Har ingen aning om vad jag har för läggning?
  • Förvirrrad

Ja under förutsättning att du är relativt säker på att du är tjej

så är du bi 

• Anonym (Bi/Gay?)

Hej!
    Jag är en tjej på 30+ och vet fortfarande inte vad jag har för läggning. Men nu känner jag att jag kan lägga funderingarna åt sidan och helt enkelt acceptera de känslor jag har när jag har dem. Just nu är jag vansinnigt kär i en tjej men hon är gift med en man så jag tror att det är ganska hopplöst. Men när rätt person dyker upp oavsett kön så kommer jag att satsa på det.

Jag har också haft stort behov av att sätta mig själv i ett fack, hetero, homo, bi eller bara sinnessjuk . Men saken är den att man förändras så mycket, speciellt fram till 25-30 års ålder och ens intressen kan växla.
    Så nu har jag bestämt mig för att jag just nu förälskar mig i människor och inte ett specifikt kön, och om någon annan vill sätta mig ett visst fack så får de väl göra det.

Så slappna av, och acceptera bara dina känslor oavsett om det är för en kille eller tjej du har dem.

• Anonym (definitioner)

Enligt min erfarenhet så förvirrar det här med att "definiera sin läggning" mer än vad det hjälper. Jag är 27 och precis som du; Tycker om både män och kvinnor och det går ibland i perioder. När jag var runt 15-16 kände jag mig lika intresserad av båda ungefär och då kändes det lätt att säga att jag var bi. Men sen efter några år, under ett halvår eller så, kände jag inte alls nån attraktion till tjejer. Då gick jag runt och tänkte att jag kanske bara inbillat mig hela grejen, att jag kanske var straight ändå. Sen har jag haft några perioder när jag bara gillat tjejer och då har jag (åtminstone tidigare) börjat tänka att jag är lesbisk. Alla de där tankarna gjorde mig bara mer förvirrad. Det hjälpte liksom inte att jag gick runt och ifrågasatte mig själv och min läggning hela tiden.
    För mig blev allt mycket mer klart när jag bestämde mig för att sluta definiera mig själv. För mamma och pappa eller oinsatta personer har jag alltid sagt att jag är bisexuell. Det är liksom oftast lättare att förstå än ord/uttryck som "queer", "pansexuell" eller "bara sexuell". Till nära vänner kan jag säga att jag helst inte definierar nåt alls, utan bara tar det som det kommer och som det känns. Det spelar ju faktiskt ingen roll ifall ens sexualitet inte är något statiskt och väldefinierat!
    Det kan ju hända att du, om några år, tycker att du har en definition klar i huvudet. Det kan också hända att du inte har det. Undertiden kan du ju åtminstone dra slutsatsen att du inte är helt hetero!

• Matte72
    Anonym (definitioner) skrev 2012-02-22 21:41:21 följande:
    Enligt min erfarenhet så förvirrar det här med att "definiera sin läggning" mer än vad det hjälper. Jag är 27 och precis som du; Tycker om både män och kvinnor och det går ibland i perioder. När jag var runt 15-16 kände jag mig lika intresserad av båda ungefär och då kändes det lätt att säga att jag var bi. Men sen efter några år, under ett halvår eller så, kände jag inte alls nån attraktion till tjejer. Då gick jag runt och tänkte att jag kanske bara inbillat mig hela grejen, att jag kanske var straight ändå. Sen har jag haft några perioder när jag bara gillat tjejer och då har jag (åtminstone tidigare) börjat tänka att jag är lesbisk. Alla de där tankarna gjorde mig bara mer förvirrad. Det hjälpte liksom inte att jag gick runt och ifrågasatte mig själv och min läggning hela tiden.
    För mig blev allt mycket mer klart när jag bestämde mig för att sluta definiera mig själv. För mamma och pappa eller oinsatta personer har jag alltid sagt att jag är bisexuell. Det är liksom oftast lättare att förstå än ord/uttryck som "queer", "pansexuell" eller "bara sexuell". Till nära vänner kan jag säga att jag helst inte definierar nåt alls, utan bara tar det som det kommer och som det känns. Det spelar ju faktiskt ingen roll ifall ens sexualitet inte är något statiskt och väldefinierat!
    Det kan ju hända att du, om några år, tycker att du har en definition klar i huvudet. Det kan också hända att du inte har det. Undertiden kan du ju åtminstone dra slutsatsen att du inte är helt hetero!
    Bra sammafattat! TS, spelar det egentligen någon roll utan är det inte vad som gör dig lycklig i nuet som är viktigt?
Svar på tråden Har ingen aning om vad jag har för läggning?