maybe2501 skrev 2012-02-24 12:14:03 följande:
Min man har kommit på att han vill ha en trea. Men bara om den kommer inom 1,5 år från nästa bebis, dvs att jag blir gravid nästan direkt igen. Förstår inte hur han kan vilja det, men han är ganska gammal plus säger att han vill att det ska vara nära i ålder mellan barnen. (Han och två syskon till honom är alla födda inom 2 år och 8 mån och det gillar han). Jag tror inte det blir ngn trea överhuvudtaget, och tänker definitivt inte bli gravid med ett spädbarn och en tvååring att ta hand om. Då får han skaffa mig en barnflicka. Förstår att fem år är en bättre tid, men visst i efterhand kommer jag nog vara glad att barnen kan leka och är nära i ålder, men just nu ångrar jag mig vissa dagar. Lite svårt när det är två veckor kvar bara;)
Jag ser det som såhär, varje ålderskillnad har sina fördelar och nackdelar.
Nackdelarna är ju tydligast i början om man har tätt: Två att bära, ev två blöjbarn, två som sömnstrular, två som inte kan klä sig själv, två som inte kan/orkar gå själv.
Fördelarna kommer mer sen; De har en lekkamrat, när båda är blöjfria, sover på nätterna, klär sig själv etc så känns det som rena semestern.
Men å andra sidan ska man nog inte vara så snabb att anta att tätt = bästisar.
Visst, en 7 åring leker ju inte med en bebis, men sina syskon har man ju hela livet.
Idag är jag mycket tajtare med mitt yngsta syskon som är 7 år yngre än med mitt syskon som är 2 år yngre, och jag och syrran som jag är nära i ålder med var bara bästisar tills jag började skolan, sen slogs vi och bråkade JÄMT tills jag började gymnasiet. Brorsan däremot som varit några år yngre har vi aldrig haft några konflikter med eftersom han varit så liten.
Men jag förstår definitivt att du inte vill ha en trea inom 1,5 år. Jag ryser av bara tanken! Jag hade inte klarat det varken psykiskt eller mentalt.
Jag känner nu när jag ska få trean att det här blir första gången jag kommer få NJUTA av bebistiden!
Med ettan var man ung och osäker, med tvåan var det kaos men nu ska jag verkligen njuta!