• Mymamma87

Tycker du att namnet Estelle är passligt för den nya Kronprinsessan?

Här kan du rösta om du tycker att namnet Estelle är passligt för den nya kronprinsessan!

Jag tycker personligen att det är ett utmärkt namn!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-24 14:01
    Herman Lindqvist kommentar :
    "nattklubbsdrottning kan man tänka sig".

Tycker att det är så fruktansvärt nervärderande!

ALLA KUNGLIGA namn har någon gång varit nya! Bara för att man inte gillar namnet så behövar man ju inte uttrycka sig på det sättet!

Man behöver inte gilla namnet men att säga på det sättet är ju faktist ganska nervärderande.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att namnet Estelle är passligt för den nya Kronprinsessan?
  • vadsadu
    Sixxty skrev 2012-02-28 22:04:04 följande:
    De "tydliga" argument jag sett så är långt är att namnet är WT, och hör hemma i lägre klasser. Ingen har lyckats förklara hur det här namnet hamnar i den kategorin. I kombination med uråldrig kvinnosyn och hänvisning till "traditioner" utan att kunna specificera närmare vad dessa traditioner innebär.

Din sista mening är inte direkt svar på min fråga............

Min förståelse är det inget fel på så det finns ingen anledning till spydigheter. Tvärt om är det ganska onödigt, det här är en diskussionstråd där deltagarna (hör och häpna) ofta har olika åsikter. 

En kungafamilj finns enbart pga traditioner. Deras jobb är bl.a. att bevara traditioner. Jag tycker inte personligen att Estelle är speciellt WT, däremot är det inte ett kunganamn utan ett Svensson-namn och bebisen i fråga är inte en Svensson. V & D kan avsäga sig sina kungliga titlar och leva som Svensson om de vill. Enkelt.
  • Sixxty
    vadsadu skrev 2012-02-28 22:09:13 följande:
    En kungafamilj finns enbart pga traditioner. Deras jobb är bl.a. att bevara traditioner. Jag tycker inte personligen att Estelle är speciellt WT, däremot är det inte ett kunganamn utan ett Svensson-namn och bebisen i fråga är inte en Svensson. V & D kan avsäga sig sina kungliga titlar och leva som Svensson om de vill. Enkelt.
    Att en stor del av kungafamiljens förehavanden styrs av traditioner innebär inte att deras existensberättigande försvinner om de tar ett litet avsteg från dessa. Det här avsteget handlar inte heller om att de döpt sin dotter till Tindra eller Engla.  För mig är Estelle definitiv ett klassiskt namn oavsett om det funnits i kungafamiljen tidigare eller inte. Snarare är vä Viktoria, Kristina eller Margareta mer folkliga än Estelle. Kungen har uttalat sig om att det är ett namn som betyder mycket för familjen så gissningsvis kommer vi att få en förklaring någon gång i framtiden.

Det här är dessutom första gången vi vet att en förstfödd flicka i kungafamiljen kommer att bli regerande drottning så så fasligt många traditioner kring namnvalet av en sådan finns inte.
  • Pallas

Undrar om Kronprinsessan Victoria är medlem här på FL? "Ooooo, kan ni kolla på mitt spökstreck!"

• Ginny
    vadsadu skrev 2012-02-28 19:53:37 följande:
    Nej inte mer än vad alla andra har kunnat läsa sig till och därmed inser man att det är opassande för en KUNGLIG bebis. Passar en Svensson-bebis om föräldrarna vill det, men nu är det frågan om en kunglig bebis. Vad är det du inte har läst och förstår?
    Det jag har läst handlar om åsikter, inte fakta. Det finns mig veterligen ingen faktabaserad vetenskap om white trash. Eller menar du att det är den kursen Victoria saknar när du säger att det finns brister i hennes utbildning?
  • Merwinna
    Sixxty skrev 2012-02-28 22:04:04 följande:
    De "tydliga" argument jag sett så är långt är att namnet är WT, och hör hemma i lägre klasser. Ingen har lyckats förklara hur det här namnet hamnar i den kategorin. I kombination med uråldrig kvinnosyn och hänvisning till "traditioner" utan att kunna specificera närmare vad dessa traditioner innebär.

Din sista mening är inte direkt svar på min fråga............

Min förståelse är det inget fel på så det finns ingen anledning till spydigheter. Tvärt om är det ganska onödigt, det här är en diskussionstråd där deltagarna (hör och häpna) ofta har olika åsikter. 
    "Uråldrig kvinnosyn.."? Nu får du verkligen förklara vad du menar! Det är ju snarare tvärtom, om vi ska dra in den (genus-) aspekten också i det här. Estelle är ett typiskt sött och flickaktigt namn, precis som andra namn som slutar på -elle. Isabelle, till exempel. Danielle, Michelle, Arabelle, Belle, Elle... som man inte heller förknippar med kvinnliga civilingenjörer och företagsledare. Det går inte att hitta ett mer super-flick-mes-gullegull-feminint namn, helt enkelt! Då kan du ju inte påstå att VI SOM ÄR EMOT DET står för den uråldriga kvinnosynen..? Spöke 

Det jag i alla fall har försökt säga hela tiden, är att en regerande drottning bör ha ett namn som är associerat med makt, styrka och pondus sedan tidigare. Som Victoria själv fick. Till exempel Margareta, Eleanora, Christina, Elisabeth eller Catharina.  
  • Merwinna
    Pallas skrev 2012-02-28 23:46:13 följande:
    Undrar om Kronprinsessan Victoria är medlem här på FL? "Ooooo, kan ni kolla på mitt spökstreck!"
    Nja. Något säger mig att hon hade en egen hovmedicus som kollade in hennes spökstreck..!
  • Sixxty
    Merwinna skrev 2012-02-29 17:24:09 följande:
    "Uråldrig kvinnosyn.."? Nu får du verkligen förklara vad du menar! Det är ju snarare tvärtom, om vi ska dra in den (genus-) aspekten också i det här. Estelle är ett typiskt sött och flickaktigt namn, precis som andra namn som slutar på -elle. Isabelle, till exempel. Danielle, Michelle, Arabelle, Belle, Elle... som man inte heller förknippar med kvinnliga civilingenjörer och företagsledare. Det går inte att hitta ett mer super-flick-mes-gullegull-feminint namn, helt enkelt! Då kan du ju inte påstå att VI SOM ÄR EMOT DET står för den uråldriga kvinnosynen..? Spöke 

Det jag i alla fall har försökt säga hela tiden, är att en regerande drottning bör ha ett namn som är associerat med makt, styrka och pondus sedan tidigare. Som Victoria själv fick. Till exempel Margareta, Eleanora, Christina, Elisabeth eller Catharina.  
     Men nu får du nog ta och tänka till igen tror jag.
    Viktoria fick inte sitt namn i rollen av tronarvinge och enligt dina tidigare argument (de fluktuerar bestämt lite) ska flickan ha ett namn efter en tidigare regerande drottning. Hur ska du ha det? Hennes namn bör ju inte heller duga.
    Ta och läs dina egna inlägg för nu tror jag du har snott in dig. (må hända medvetet )
  • Merwinna
    Sixxty skrev 2012-02-29 17:54:55 följande:
    Viktoria fick inte sitt namn i rollen av tronarvinge och enligt dina tidigare argument (de fluktuerar bestämt lite) ska flickan ha ett namn efter en tidigare regerande drottning. Hur ska du ha det? Hennes namn bör ju inte heller duga.
    Ta och läs dina egna inlägg för nu tror jag du har snott in dig. (må hända medvetet )
    Det stämmer att den svenska Drottning Victoria inte var regerande drottning utan ingift sådan (queen consort). Men Drottning Victoria av Storbritannien - en av de största drottningarna genom tiderna, och som vår kungafamilj också härstammar ifrån, liksom större delen av Västvärldens kungafamiljer plus den gamla tsarfamiljen i Ryssland - var ju i högsta grad regerande drottning. Ingen kan påstå annat än att namnet Victoria är ståtligt och drottninglikt!

Självklart hade Victoria kunnat bära upp ett sådant namn även om hon "bara" blivit vanlig prinsessa, och kanske bortgift med en kronprins någonstans. Ett ståtligt namn är ju aldrig fel. Motsatsen - ett helt okonungsligt namn på en tronarvinge - är något helt annat och värre...
  • Merwinna
    Sixxty skrev 2012-02-29 17:54:55 följande:
    För övrigt tog jag ju också med några exempel på namn som varit passande för Estelle, även om ingen SVENSK regerande drottning burit dem. Men som ändå är förknippade med regerande drottningar/kejsarinnor. T.ex. Catharina (Katarina den stora av Ryssland) och Elisabeth (två regerande engelska drottningar).
  • Buscemi
    Merwinna skrev 2012-02-29 18:05:32 följande:
    För övrigt tog jag ju också med några exempel på namn som varit passande för Estelle, även om ingen SVENSK regerande drottning burit dem. Men som ändå är förknippade med regerande drottningar/kejsarinnor. T.ex. Catharina (Katarina den stora av Ryssland) och Elisabeth (två regerande engelska drottningar).
    Men sluta älta och förstå att du får leva med Victorias och Daniels namnval oavsett.

Shit, vad vissa borde ägna mer energi åt andra saker.  
  • Merwinna
    Buscemi skrev 2012-02-29 21:31:16 följande:
    Men sluta älta och förstå att du får leva med Victorias och Daniels namnval oavsett.

Shit, vad vissa borde ägna mer energi åt andra saker.  
    Nu finns det ju sådant som demokratiska processer... Vi kanske inte alls måste leva med dem särskilt länge! Sedan kan de döpa småsyskonen till Michelle, Danielle och Chewin ifred!
  • vadsadu
    Merwinna skrev 2012-03-01 05:41:46 följande:
    Nu finns det ju sådant som demokratiska processer... Vi kanske inte alls måste leva med dem särskilt länge! Sedan kan de döpa småsyskonen till Michelle, Danielle och Chewin ifred!
    Hoppas! Till och med min gamle far, som faktiskt verkligen gillar Kronprinsessan, skrattar åt valet av namn och tror att nästa barn blir en Kevin... Kungabarn har kunganamn, Svenssonbarn har Svenssonnamn.
  • Merwinna
    vadsadu skrev 2012-03-01 15:41:32 följande:
    Hoppas! Till och med min gamle far, som faktiskt verkligen gillar Kronprinsessan, skrattar åt valet av namn och tror att nästa barn blir en Kevin... Kungabarn har kunganamn, Svenssonbarn har Svenssonnamn.
    Ja, det är märkligt att de inte fattar att de gräver sin egen grav med det här..? Spöke
Svar på tråden Tycker du att namnet Estelle är passligt för den nya Kronprinsessan?