Sixxty skrev 2012-02-28 22:04:04 följande:
De "tydliga" argument jag sett så är långt är att namnet är WT, och hör hemma i lägre klasser. Ingen har lyckats förklara hur det här namnet hamnar i den kategorin. I kombination med uråldrig kvinnosyn och hänvisning till "traditioner" utan att kunna specificera närmare vad dessa traditioner innebär.
Din sista mening är inte direkt svar på min fråga............
Min förståelse är det inget fel på så det finns ingen anledning till spydigheter. Tvärt om är det ganska onödigt, det här är en diskussionstråd där deltagarna (hör och häpna) ofta har olika åsikter.
"Uråldrig kvinnosyn.."? Nu får du verkligen förklara vad du menar! Det är ju snarare tvärtom, om vi ska dra in
den (genus-) aspekten också i det här. Estelle är ett typiskt sött och flickaktigt namn, precis som andra namn som slutar på -elle. Isabelle, till exempel. Danielle, Michelle, Arabelle, Belle, Elle... som man inte heller förknippar med kvinnliga civilingenjörer och företagsledare. Det går inte att hitta ett mer super-flick-mes-gullegull-feminint namn, helt enkelt! Då kan du ju inte påstå att VI SOM ÄR EMOT DET står för den uråldriga kvinnosynen..?
Det jag i alla fall har försökt säga hela tiden, är att en regerande drottning bör ha ett namn som är associerat med makt, styrka och pondus sedan tidigare. Som Victoria själv fick. Till exempel Margareta, Eleanora, Christina, Elisabeth eller Catharina.