• kmh

Eldsmärke

Hej,
    Har en 8-årig dotter med ett eldsmärke som täcker höger kind. Hon har tidigare aldrig brytt sig om sitt märke och hon har många kompisar i skolan. Hon har gjort och gör laserbehandlingar för att ljusa upp märket och det är de rekommendationer vi som föräldrar fått från läkarna, men det kommer aldrig försvinna helt. Själva behandlingarna fungerar bra och något som hon tycker är ganska coolt.

De senaste månaderna har hon börjat tycka att nya människor hon möter tittat mycket och börjar tycka det är jobbigt. Ibland säger hon att hon vill sminka över märket, men är tveksam till vilka signaler det ger om jag gör det.

Hur kan jag stötta henne på bästa sätt? Vart vänder jag mig om för att kunna få hjälp om det blir värre? I dagsläget bedömer jag att det blir förstorat om hon går till kurator eller psykolog utan att det mer är jag som behöver råd.      

• Svar på tråden Eldsmärke
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Er 8-åring börjar bli lite mer medveten om sitt utseende, en utveckling som hon sedan har med sig in i vuxen ålder.
    Det låter som om ni hanterat situationen på ett bra sätt hittills . Dvs hjälpt henne med det som går och inte gjort så stor affär av det.
    Jag tror att om ni fortsätter  att stärka hennes självkänsla, att hon är fin som hon är, men att ni ändå lyssnar och tar henne på allvar när hon säger att andra reagerar. Hjälp henne att hitta sätt att hantera de situationerna, som inte bara är att dölja märket. Kanske hon kan berätta för dem hon tycker tittar, vad ett eldsmärke är och hur man får det.
    Jag tycker inte att du ska sminka över det åt henne. Däremot kommer hon säkert , när hon blir lite större att själv försöka göra det, och då kanske ni kan prata om , om hon tycker det känns bättre.
    Kort sagt. Låt henne välja själv  men stöd hennes självkänsla med att visa att det viktiga är vem hon är och hur hon själv förhåller sig till det, inte hur mycket det syns.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark.

Svar på tråden Eldsmärke