• Envira

Homosexuell som stödfamilj åt ditt barn?

Talade nyss med en vän till mig som är en homosexuell man. 
    Det som kom upp är till exempel att han inte får donera blod, men det jag reagerade starkt på var att homosexuella inte är tillåtna att vara stödfamiljer.
    Det här tycker jag känns så jäkla fel!!

Så nu undrar jag, skulle du kunna ha en homosexuell som stödfamilj åt ditt barn?
    Spelar det någon roll om det är en homosexuell man eller kvinna? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Homosexuell som stödfamilj åt ditt barn?
  • nevermind

Gärna det! Och gärna med tatueringar, piercingar, vegetarian, buddist eller annat, födelsemärke i ansiktet, amputerat ben och så vidare och så vidare...

Jag vill lära mina barn att alla är normala.

• Sanna Ryan
    nevermind skrev 2012-02-27 22:58:17 följande:
    Gärna det! Och gärna med tatueringar, piercingar, vegetarian, buddist eller annat, födelsemärke i ansiktet, amputerat ben och så vidare och så vidare... Jag vill lära mina barn att alla är normala.

Vi tänker lika :)
    Gravid med tvillingar - BF maj -12
  • Josssa9o

Jag skulle absloutt kunna ha homosexuella som stöd familj till mina barn! Om jag hade några! Dem kan vara exakt lika bra som stöd som ett hetropar!:)

• grind

Beror på hur han är. Om man märker av hans/hennes sexualitet så skulle jag inte vilja ha honom/henne.

• Sanna Ryan

Grind: Men det är okej med ett heterosexuellt par som hånglar framför barnet och pratar öppet med folk om deras sexliv?

Gravid med tvillingar - BF maj -12
  • Queenie70
    grind skrev 2012-02-28 00:12:58 följande:
    Beror på hur han är. Om man märker av hans/hennes sexualitet så skulle jag inte vilja ha honom/henne.
    Jag skulle iof. inte vilja att ett heteropar heller skulle flascha sin sexualitet framför mitt barn...
  • grind
    Sanna Ryan skrev 2012-02-28 08:48:27 följande:
    Grind: Men det är okej med ett heterosexuellt par som hånglar framför barnet och pratar öppet med folk om deras sexliv?
    Nej, givetvis inte.

Det jag menar är att jag inte skulle ta någon som försöker skylta med sin läggning i sitt beteende (tal, gester).

Sedan skulle jag nog ha problem att ge bort min son till någon som är lesbisk. 
  • knäckehäxa

synd att ingen av de 20 som svarat nej har skrivit något.
    hade varit roligt att se hur deras resonemang ser ut

• Den vita staden
    knäckehäxa skrev 2012-02-29 22:03:16 följande:
    synd att ingen av de 20 som svarat nej har skrivit något.
    hade varit roligt att se hur deras resonemang ser ut
    Kan skriva hur jag tänker, skulle vi behöva stödfamilj åt vår son skulle det bästa för honom vara att komma till en familj så lik vår egen som möjligt. Han mår bäst o. är tryggast om alla dagar är så lika som möjligt.
    Jag är ÖVERTYGAD om att män och kvinnor är olika. Jag <3 de olikheterna.
  • Farth Vader

Men jisses vad mycket fel info. det finns i denna tråd.

En nära bekant till mej var senast i måndags och hälsade på i sin dotters blivande stödfamilj. Denna familj består av två kvinnor som är lesbiska.

En handläggare från soc var också med vid besöket och denna familj har varit stödfamilj till ungdomar tidigare också så jag vet helt 100 procent säkert att det går att vara stödfamilj även som homosexuell.

• Enter Sandman

Vet du ts, det svaret som din vän fick har dom inget lagutrymme att stödja sig mot för.
    Det är olaga diskriminering.

Jag rekommenderar din vän att ta kontakt med dom här:

http://www.do.se/

• Missermajser

Behöver ingen stöd-familj till mina barn men jag skulle liksom inte riktigt få reda på sexuell läggning eftersom det inte är dessa egenskaper som ska användas i stödet för mitt barn. 
    Frågorna skulle vara utformade för att utröna sådant som är relevant i stödsituationen. 

• Quickman

Ja, jag tycker homosexuella ska få vara stödfamiljer, dock så tycker jag att föräldrarna ska få ha med ett ord i det hela. Vill föräldrarna inte ha sina barn hos homosexuella stödfamiljer ska den viljan respekteras.

• Mariella81

Har en son med DS och i framtiden kan det bli aktuellt med en stödfamilj. Skulle inte ha något att invända mot att den familjen skulle bestå av ett samkönat par. Vad jag skulle vara intresserad av att veta är om de är ansvarsfulla, kärleksfulla osv. Vad de gör i sängkammaren och med vem kunde inte intressera mig mindre.

Svar på tråden Homosexuell som stödfamilj åt ditt barn?