• Nemiia

Någon som är/läser till juristassistent (paralegal)?

Som rubriken lyder. Jag har just fått upp ögonen för denna utbildning och tycker att den verkar intressant! Någon som kan komma med erfarenheter om utbildningen, rekommenderar ni den? Har ni fått jobb? Vet ni hur framtidsusikterna för yrket är? Vad är ingångslönen?

Mycket Tacksam för alla synpunkter och svar!

• Svar på tråden Någon som är/läser till juristassistent (paralegal)?
  • Kjell2

Utbildningen är rätt ny i Sverige och har inte riktigt slagit igenom än. Jursitbranchen är rätt konservativ och delar upp världen i jurister (jur kand) och icke jurister. Även om behover av paralegals finns så har det inte helt hittat sina former ännu.

En hel del juristjobb har som absolut krav jur kand, tex åklagare, advokat, domare.

Vad är det du vill jobba med och var?

• Nemiia
    Kjell2 skrev 2012-02-28 10:48:36 följande:
    Utbildningen är rätt ny i Sverige och har inte riktigt slagit igenom än. Jursitbranchen är rätt konservativ och delar upp världen i jurister (jur kand) och icke jurister. Även om behover av paralegals finns så har det inte helt hittat sina former ännu.

En hel del juristjobb har som absolut krav jur kand, tex åklagare, advokat, domare.

Vad är det du vill jobba med och var?
    Tack för ditt svar! Jag kan tänka mig att arbeta på t.ex. advokatbyrå eller likande.
    Har pratar med en tjej som läser just nu som sa att framtidsutsikterna för yrket är goda. Jag har inte riktigt kraften att plugga fyra år till jurist och tycker därför att detta kan vara en bra mellanväg
  • Nemi76
    Nemiia skrev 2012-02-28 12:57:28 följande:
    Tack för ditt svar! Jag kan tänka mig att arbeta på t.ex. advokatbyrå eller likande.
    Har pratar med en tjej som läser just nu som sa att framtidsutsikterna för yrket är goda. Jag har inte riktigt kraften att plugga fyra år till jurist och tycker därför att detta kan vara en bra mellanväg

Frågan är ju då, vad tänker du dig för arbetsuppgifter? Vill du i framtiden bli advokat?
  • Thursday

Bara man är medveten om att en paralegal är ett finare ord för sekreterare. Man ska ju inte ha ambitionen att bli "ungefär jurist" utan att bli "ungefär sekreterare". Jag tror att det kan ligga något i det hela, många sekreterare på t.ex. domstolar och advokatbyråer är lite äldre och man måste ha en återväxt. Idag är kraven något högre än att kunna skriva maskin, så visst kan det finnas en marknad. Det gäller ju bara att arbetsgivarna är med på det tåget också.

I reject your reality and substitute my own.
  • Nemiia
    Thursday skrev 2012-02-29 10:02:00 följande:
    Bara man är medveten om att en paralegal är ett finare ord för sekreterare. Man ska ju inte ha ambitionen att bli "ungefär jurist" utan att bli "ungefär sekreterare". Jag tror att det kan ligga något i det hela, många sekreterare på t.ex. domstolar och advokatbyråer är lite äldre och man måste ha en återväxt. Idag är kraven något högre än att kunna skriva maskin, så visst kan det finnas en marknad. Det gäller ju bara att arbetsgivarna är med på det tåget också.
    Var inte riktigt så jag menade, tror mig inte blir "nästan jurist" men man får arbeta med juridiska saker, smaka lite på den världen så att säga.
  • Nemiia
    Nemi76 skrev 2012-02-28 13:08:23 följande:
    Frågan är ju då, vad tänker du dig för arbetsuppgifter? Vill du i framtiden bli advokat?
    Nej jag tänker mig inte att bli advokat, har inte riktigt dom höga ambitionerna. Jag har läst en hel del om paralegals arbetsuppgifter och förväntar mig ingenting utöver det. Inom yrket är det säkert en hel del "vända papper" men man får också skriva en del och använda språket och det kan jag och är bra på.
  • Kjell2

Gjorde en lite koll i mitt jurist och advokatnätverk. De stora Stockholmsbyråerna anställer en del paralegals i just den rollen. Däremot är paralegals mer okända i resten av Sverige.

Går du inte mot storbyrå lär du få jobba lite att sälja in din kompetens och vad du kan göra. Du borde kunna konkurera på rätt bra vilkor på jobb som domstolssekreterar, advokatassistent odyl. Men då blir det nog till en början med en hel del sekreterarjobb.

De jag pratade med tycker utbidlningen är vettig men som alla nya utbildningar kan det vara lite svårt och ta tid innan man finner sin niche på arbetsmarknaden.

Lycka till!

• Nemiia
    Kjell2 skrev 2012-03-01 08:36:40 följande:
    Gjorde en lite koll i mitt jurist och advokatnätverk. De stora Stockholmsbyråerna anställer en del paralegals i just den rollen. Däremot är paralegals mer okända i resten av Sverige.

Går du inte mot storbyrå lär du få jobba lite att sälja in din kompetens och vad du kan göra. Du borde kunna konkurera på rätt bra vilkor på jobb som domstolssekreterar, advokatassistent odyl. Men då blir det nog till en början med en hel del sekreterarjobb.

De jag pratade med tycker utbidlningen är vettig men som alla nya utbildningar kan det vara lite svårt och ta tid innan man finner sin niche på arbetsmarknaden.

Lycka till!
    Tack för ditt engagerade svar!! Det låter ganska mycket som det jag redan tänkt. Tur för mig att jag bor i sthlm där detta verkar ha slagit igenom mest just nu. Jag är inte inte på att söka nu till hösten utan kommer nog vänta något år. Man kan ju bara hoppas att yrket hinner växa till sig lite.
Svar på tråden Någon som är/läser till juristassistent (paralegal)?