• Jezss

Är min dotter tidig eller är dom sena?

Min dotter är nu 13 månader. Hon kan säga ca 15 ord och förstår minst dubbelt så många. När jag säger att det är god natt går hon o pussar sin pappa och går mot trappan, jag öppnar grinden och hon går upp (klättrar) går in i sitt rum o lägger sig i sängen. Kan bygga torn med ca 6-7 klossar. Stänger skåp när jag säger till, kastar skräp och lämnar saker där hon tog dem ifrån. Klappar händer när man säger bravo, pussas o kramas när man ber henne o listan fortsätter. Min fråga är då beter sig 13 månaders såhär? Blir dem stora så snabbt? Känner 2 barn till, den ena är 1 dag äldre och den andre 1 vecka yngre. Båda kan sägs två-tre ord. Då är min fråga. Är dem sena i sin utveckling? Eller ligger min dotter så mycket före i sin? Ser man dem tillsammans kan man tro att de skiljer månader emellan dem.

• Svar på tråden Är min dotter tidig eller är dom sena?
  • vadsadu

Vad är poängen? Mitt barn är ganska mycket tidigare än sina kompisar på vissa saker och mycket senare på andra. Dock är allt "normalt". Såg däremot en dokumentär om barn som fick stipendium till Harrow (en mycket prestigefylld internatskola) där en kille läste tjocka (fakta)böcker vid 2 års ålder - DET är tidigt!

• Regnig måndag
    0Johanna0 skrev 2012-02-28 21:49:37 följande:
    Varför är det så förbjudet att ett barn är extra duktig på något? Alltid folk som ska tjura och predika. Hon är tidig, min son är likadan. han är nu två och ett halvt och av säkert ett 30tal barn jag träffat i hans ålder har kanske 1 pratat lika bra. Det är inte unikt men inte heller "vanligt" som jag anser betyder att de "flesta" kan. Varför får inte de minsta vara ovanligt duktiga. Om en femåring kan sjunga som en ängel eller spela fotboll som Zlatan skulle ingen gnälla och tycka "VAD spelar det för roll"
    Zlatan var ett riktigt dåligt exempel. Han har talang ja men att han har blivit stor har inte så mycket med talangen att göra utan mer att gå över lik och att lyckas till varje pris. Alltså en inte sådär trevlig bekantskap 

Varför får man inte säga att någon är bra? Av samma princip som att man inte får säga att någon är dålig...
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • skogsvitter
    0Johanna0 skrev 2012-02-28 22:10:12 följande:
    Japp jag tycker att man är duktig om man utvecklas snabbt och ligger långt före andra. Du menar då att riktlinjerna har så stort spann att det tex står: "vid ett års ålder brukar barnet kunna säga 1-200 ord och ligger då på normal nivå". Säger inte att det spelar roll senare i livet, men är så jävla trött på att man inte får vara stolt som småbarnsförälder utan att avundsjuka fjantar ska komma med sina åsikter
    "Långt före"?! Men snälla nån, TS barn ligger ju inte "långt före". Vill nog påstå att en majoritet av alla barn kan några ord efter 1 års ålder. Och förstår oändligt mycket mer. Tidigt är snarare att kunna några ord vid 6-8 månader, inte vid 13 månader! Med den definitionen har mina barn i så fall varit grymt tidiga de också, men till skillnad från somliga här så är jag realistisk och vet hur barns utveckling rent generellt ser ut, och inser därför att de vare sig är särskilt tidiga eller särskilt sena när det gäller sin utveckling.

Jag tycker att man ska vara väldigt försiktig överlag att dela in barn i så extremt tighta grupperingar om "mycket före" eller "mycket sena" som ni gör. Det påverkar både barn och föräldrar negativt, tro mig. Är man "duktig" när man utvecklas snabbt, är man alltså "dålig" om man utvecklas sakta? Fattar du inte hur sjukt ett sådant resonemang blir? Det är ingenting duktigt över att utvecklas snabbt, eftersom det inte är något som man öht på något sätt kan styra över.
  • Regnig måndag
    skogsvitter skrev 2012-02-28 23:21:31 följande:
    "Långt före"?! Men snälla nån, TS barn ligger ju inte "långt före". Vill nog påstå att en majoritet av alla barn kan några ord efter 1 års ålder. Och förstår oändligt mycket mer. Tidigt är snarare att kunna några ord vid 6-8 månader, inte vid 13 månader! Med den definitionen har mina barn i så fall varit grymt tidiga de också, men till skillnad från somliga här så är jag realistisk och vet hur barns utveckling rent generellt ser ut, och inser därför att de vare sig är särskilt tidiga eller särskilt sena när det gäller sin utveckling.

Jag tycker att man ska vara väldigt försiktig överlag att dela in barn i så extremt tighta grupperingar om "mycket före" eller "mycket sena" som ni gör. Det påverkar både barn och föräldrar negativt, tro mig. Är man "duktig" när man utvecklas snabbt, är man alltså "dålig" om man utvecklas sakta? Fattar du inte hur sjukt ett sådant resonemang blir? Det är ingenting duktigt över att utvecklas snabbt, eftersom det inte är något som man öht på något sätt kan styra över.
    Dessutom är barn sällan jämt utvecklade, de är tidiga på något och senare på annat. Vilket fack hamnar de i?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • skogsvitter
    Jezss skrev 2012-02-28 22:21:50 följande:
    Men vadå? Är det fel att glädjas åt att min dotter lärt sig så mycket på några få veckors tid? Man blir stolt och glad när man ser sitt barn lära sig saker. Ni är ju dumma om ni inte blir det. Jag håller med. Det är av ren avundsjuka man inte kan glädjas åt andra. Ser jsg min dotter göra saker som andra barn i samma ålder inte kan så är det ju självklart jag blir stolt? Idioti vore de väll annars enligt mig.
    Det är en väldig skillnad att glädjas åt sitt barn genom att tycka det är roligt att se framstegen, och att sitta här som du gör och skapar definitioner om tidiga och sena i jämförelsen med 2 jämnåriga. Att öht klassificera in ditt eget barn som tidigt eller deras barn som sena är väldigt skevt, och handlar faktiskt inte på något sätt om att du är stolt och glad. Jag är självklart mycket stolt över mina barn också, mest över helheten. De som människor. Det betyder inte att jag placerar in dem i fack, eller som duktigare, bättre eller tidigare än någon annan eller ständigt sitter och jämför dem med deras kompisar! Så nej, det handlar verkligen inte ett dyft om avundsjuka, men jag skulle kunna säga precis detsamma om dig. Sitter man och jämför så här extremt så är det ju inte särskilt långsökt att man i själva verket faktiskt är avundsjuk och därmed bygger luftslott om sitt barn och hävdar sig därigenom istället.
  • veh
    Jezss skrev 2012-02-28 22:21:50 följande:
    Men vadå? Är det fel att glädjas åt att min dotter lärt sig så mycket på några få veckors tid? Man blir stolt och glad när man ser sitt barn lära sig saker. Ni är ju dumma om ni inte blir det. Jag håller med. Det är av ren avundsjuka man inte kan glädjas åt andra. Ser jsg min dotter göra saker som andra barn i samma ålder inte kan så är det ju självklart jag blir stolt? Idioti vore de väll annars enligt mig.
    Visst kan du vara glad över att din dotter kan så mycket, men varför jämföra så? Vissa saker är så lätta att "mäta" mot andra, t.ex. vända sig runt, krypa, gå, prata o.s.v.

Men vad händer om din dotter "stannar av" i sin utveckling, och de andra tar racerkliv framåt? Hur kommer du må då?

Jag tycker du ska försöka sluta jämföra så som du verkar göra. Du känner din dotter, och har valt ut några saker att jämföra där du tycker att din dotter ligger före. Men missar säkert andra, där de andra barnen ligger före. Spela roll?

De flesta barn kommer ikapp varandra förr eller senare. Om ett år, när alla dessa barn pratar hej vilt kommer det inte spela minsta roll att din dotter var några veckor "före", och troligtvis kommer hon inte ha minsta lilla fördel av det?

Mitt barn har inte varit så värst tidig språkligt, men har helt klart jobbat på sin motorik istället. Barnet har strålande balans. Utöver det är barnet en hejare på att pussla, superduktig! La 50-bitars pussel på egen hand vid dryga 2 års ålder. Men den några månader yngre kusinen har varit "före" språkmässigt. Men inte alls lika motoriskt utvecklad.

Men det är ju saker som mitt barn har varit intresserad av, och lärt sig. Andra barn är intresserade av annat, och lär sig det. Jämfört med ett barn i min föräldragrupp så ligger din dotter i lä, denna pojken satte ihop två ords-meningar strax efter ettårsåldern...

Jag är glad att mitt barn utvecklas, oavsett vilket område barnet utvecklas mest inom...
  • skogsvitter
    Regnig måndag skrev 2012-02-28 23:27:55 följande:
    Dessutom är barn sällan jämt utvecklade, de är tidiga på något och senare på annat. Vilket fack hamnar de i?
    Ja det kan man undra...
  • MammaPlutt

Spela roll?
    Varför alltid prata om NÄR ett barn gör sin utveckling istället för ATT barnet lär sig. Allt beror ju på föräldrarna också. 

Nu är min son 8 månader och jag skiter fullständigt i när han gör sin milstolpar (om det inte skulle vara väldigt avvikande). Såklart blir jag alltid jätteglad när han väl lärt sig något nytt och berättar gärna för släkt och vänner att nu kan min son göra dittan och dattan.
    Men inte pratar jag om hur tidig eller sen han är och jag slipper jämföra med andras barn. Då blir han bara fylld av prestationsångest. 

• MammaPlutt
    0Johanna0 skrev 2012-02-28 21:49:37 följande:
    Varför är det så förbjudet att ett barn är extra duktig på något? Alltid folk som ska tjura och predika. Hon är tidig, min son är likadan. han är nu två och ett halvt och av säkert ett 30tal barn jag träffat i hans ålder har kanske 1 pratat lika bra. Det är inte unikt men inte heller "vanligt" som jag anser betyder att de "flesta" kan. Varför får inte de minsta vara ovanligt duktiga. Om en femåring kan sjunga som en ängel eller spela fotboll som Zlatan skulle ingen gnälla och tycka "VAD spelar det för roll"
    Men här så gör ju TS en skillnad på barnen som om de skulle fötts mycket senare eller tidigare bara för att de inte utvecklas lika "fort".
  • Jezss

Skärp er!!! Jag skrev av ren nyfikenhet. Jag brtr mig inte om min dotter skulle va sen i utvecklingen, tidig i utvecklingen eller normal i utvecklingen. Som sagt ALLA BARN E OLIKA. Men de har gått så snabbt den senaste tiden och hon kommer med något nytt varje dag. Därför jag skrev mitt inlägg, efter min systet sa till mig att det känns som hon är månader äldre än sist hon träffa henne när det endast gått 2 veckor. På TVÅ veckor har hon lärt sig allt detta och så mycket mer. Ska ni då sitta här o klanka ner på mig som är stolt över min dotter? Korkade människor helt seriöst. Känner jag att jag vill jämnföra så är det mitt problem. Men så är inte fallet. Så gå o dra något gammalt över er snälla. Behöver inte er negativitet i mitt forum.

• skogsvitter

Ja om du inte visste det innan så sker utvecklingen stegvis. De gör spurter och lär sig väldigt mycket under en kort period, för att sedan få en lugn period igen och så håller det på. Det är inte direkt något nytt under solen... men att kalla oss korkade som inte hyllar ditt barns helt normala utveckling det är lite väl i överkant.

• MammaPlutt
    Jezss skrev 2012-02-29 12:19:19 följande:
    Skärp er!!! Jag skrev av ren nyfikenhet. Jag brtr mig inte om min dotter skulle va sen i utvecklingen, tidig i utvecklingen eller normal i utvecklingen. Som sagt ALLA BARN E OLIKA. Men de har gått så snabbt den senaste tiden och hon kommer med något nytt varje dag. Därför jag skrev mitt inlägg, efter min systet sa till mig att det känns som hon är månader äldre än sist hon träffa henne när det endast gått 2 veckor. På TVÅ veckor har hon lärt sig allt detta och så mycket mer. Ska ni då sitta här o klanka ner på mig som är stolt över min dotter? Korkade människor helt seriöst. Känner jag att jag vill jämnföra så är det mitt problem. Men så är inte fallet. Så gå o dra något gammalt över er snälla. Behöver inte er negativitet i mitt forum.
    Korkad är jag inte men trött på jämförelser.
  • vadsadu

Okej men då har du svaret - din dotter är inte exceptionellt tidig utan högst normal. De du jämför med är inte heller exceptionellt sena utan normala de med.

• 3 barns mamma84

min son ja han åker redan motorcykel och röker och dricker öl går på systemet dagligen och raggar på brudarna på stan
    Han är bara 1 år gammal men såååå tidig i allt   

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
Svar på tråden Är min dotter tidig eller är dom sena?