Jezss skrev 2012-02-28 22:21:50 följande:
Men vadå? Är det fel att glädjas åt att min dotter lärt sig så mycket på några få veckors tid? Man blir stolt och glad när man ser sitt barn lära sig saker. Ni är ju dumma om ni inte blir det. Jag håller med. Det är av ren avundsjuka man inte kan glädjas åt andra. Ser jsg min dotter göra saker som andra barn i samma ålder inte kan så är det ju självklart jag blir stolt? Idioti vore de väll annars enligt mig.
Visst kan du vara glad över att din dotter kan så mycket, men varför jämföra så? Vissa saker är så lätta att "mäta" mot andra, t.ex. vända sig runt, krypa, gå, prata o.s.v.
Men vad händer om din dotter "stannar av" i sin utveckling, och de andra tar racerkliv framåt? Hur kommer du må då?
Jag tycker du ska försöka sluta jämföra så som du verkar göra. Du känner din dotter, och har valt ut några saker att jämföra där du tycker att din dotter ligger före. Men missar säkert andra, där de andra barnen ligger före. Spela roll?
De flesta barn kommer ikapp varandra förr eller senare. Om ett år, när alla dessa barn pratar hej vilt kommer det inte spela minsta roll att din dotter var några veckor "före", och troligtvis kommer hon inte ha minsta lilla fördel av det?
Mitt barn har inte varit så värst tidig språkligt, men har helt klart jobbat på sin motorik istället. Barnet har strålande balans. Utöver det är barnet en hejare på att pussla, superduktig! La 50-bitars pussel på egen hand vid dryga 2 års ålder. Men den några månader yngre kusinen har varit "före" språkmässigt. Men inte alls lika motoriskt utvecklad.
Men det är ju saker som mitt barn har varit intresserad av, och lärt sig. Andra barn är intresserade av annat, och lär sig det. Jämfört med ett barn i min föräldragrupp så ligger din dotter i lä, denna pojken satte ihop två ords-meningar strax efter ettårsåldern...
Jag är glad att mitt barn utvecklas, oavsett vilket område barnet utvecklas mest inom...