• kitty79

Funderingar kring min 4 åring.

Väljer att lufta mina funderingar här,hoppas att det är rätt forum.

Vi har en dotter som blev 4 dec 2011.
    Hon är min förstfödda vi har ääven en son som blev 1 feb 2012.

Jag funderar på om vår tös kan ha någon form av diagnos...
    Hon är väldigt aktiv.
    Extremt högljudd,finns inget mellanläge.
    I hennes värld finns bara en person hon själv.
    Iofs så är säkert många 4åringar sådana.

Vi hamnar jämt i detaljdisskutioner,svårt och beskriva men tex.
    Vid frukosten så kan jag fråga vill du ha ost eller skinka ?
    Hon väljer då något av de två ,efter att hon har frågat efter allt annat möjligt och jag har sagt nej.
    Säg att hon väljer ost,då är det fel på hur osten ser ut ,hur den ligger på smörgåsen,hur smörgåsen ligger på tallriken osv osv.

Sen så fortsätter vår dag i ungefär samma tema, tillsägelser klarar hon inte ,blir antingen arg ,elelr försöker  prata sig ur dem,"men om vi gör så här då?"

Påklädning är en plåga,även om vi ska göra något som hon tycker är roligt,slutar alltid med att jag får leta fram henne/bli arg/säga att vi stannar hemma/ osv.

Hon går 15 timmar på dagis,har dock bara gått sen i höstas även där så förekommer det dispyter och ilska.
    Hon leker nästan enbart med de yngre barnen på dagis.

På dagis hade de fått måla ansikten med uttryck arg,ledsen.glad och rädd,och fröknarna hade skrivit vad barnen hade svarat på vad som gjorde de Arga,ledsna,glada,rädda.Vår tös hade svarat att hon blir glad av sig själv.Samt blir arg av sig själv.

Det som eg har blivit ett stort problem är kvällarna,vid 18 tiden går hon i spinn,det är som att ha Pippi långstrump i huset.Hon somnar numera kring 23 tiden.Vägen dit är oändlig imellanåt,hon kämpar imot sömnen ,och kan inte varva ned pratar,sjunger,fyller hela sängen med leksaker,behöver dricka bubbelvatten,gå på toa.Hursomhelst finns inget som får henne att slappna av det är som en spänd båge.
    När hon väl somnat så sover hon oftast hela natten,vi väcker henne kring 7.30.

Hon är väldigt "lurig" och "smygig" något som drabbar både vårt skafferi,kylskåp samt hennes lillebror tyvärr.
    Hon är inte elak mot sin bror,men hon bryr sig inte heller nämnvärt om honom.Han får inte röra nått av hennes saker och de leker ytters sällan tillsammans ,skulle väl vara när hon härmar honom då möjligtvis "titta nu mamma,nu har du två bebisar".

Blev visst en hel roman ,hoppas någon orkade läsa..

• Svar på tråden Funderingar kring min 4 åring.
  • kerstin71

Hej,

börja med att kontakta specialpedagog, dagis måste kunna förmedla den kontakten.

Be dem göra en observation på dagis och se vad det ger. 

//A       

• kitty79

Vet att de har en specialpedagagog som är där ibland,ska tala om det med dem imorgon,tack!
    Vi ska även tala med en BVC  Psykolog  i slutet av veckan ang insomningsproblemen.Hoppas att det ger något.

• Liljan77

Får hon vara med o plocka fram vid frukosten?
    Plocka fram o klä på sig själv?
    Aktiviteter  så som gymnastik osv?
    Har ni rutiner i vardagen o vid läggdax?
    Någon jämnårig kamrat utanför dagis att leka med?
    Får hon tid med er utan lillebror?
    Hur upplever dagis henne?

Min son fick sin diagnos i dec förra året o det var dagispersonalen som först hade sina funderingar.
    Visst hade vi märkt att de var något som var annorlunda men inte så att vi hade börjat att oroa oss.
    Vår son är väldigt "snäll" o försiktig,men eftersom hans pappa är  lugn o tillbakadragen,trodde vi han hade fåt de efter honom.

• Ronjah

Låter som min 4-åring!

Att diskutera något med henne är fullständigt omöjligt. Har hon bestämt sig för en sak så ger hon sig inte, hon kan skrika och grina i timmar om hon inte får som hon vill.

Är näst intill omöjligt att få henne att välja något, om hon ska ha skinka på smörgåsen, om hon ska höra på den sagan etc. Hon velar och velar, bestämmer sig för att sedan ångra sig sisådär tusen gånger. Hyfsat irriterande när det händer ett antal gånger varje dag.

Hon är väldigt aktiv och lyssnar sällan på vad jag/vi säger. Sticker iväg, tar saker hon inte får, hoppar i soffan... Spelar ingen roll hur man säger till henne, det verkar inte gå in, eller så bryr hon sig helt enkelt inte

Allt ska vara på hennes sätt, hon ska bestämma. Säger ofta, som ett exempel, "antingen får jag sitta med bebisen i knäet, eller så ska jag ha glass, välj!" Har gång på gång förklarat att det inte fungerar så, men det fortsätter ändå.

Påklädning, tandborstning etc, puh! Ja det kan ta låååång tid att få det gjort. Hon springer iväg, gömmer sig och skrattar när man börjar bli irriterad.

I säng kommer hon i hyfsad tid för det mesta, mellan 20-21 på kvällen, men samma här, hundra saker ska göras innan hon somnar. Dricka, gå på toaletten, hämta saker, och ofta är det ju något hon bara mååååste berätta för mig så hon måste kliva ur sängen, och det är alltså saker som att lillasysters babygym är rosa, eller storebrors byxor är blå, inget viktigt med andra ord.

Lurig är hon också, inte bara en eller två gånger har man vaknat på morgonen och hittat godispapper, eller en halvt uppäten kladdkaka. Hon smyger iväg när vi sover och tar för sig det hon vill. Förut gjorde hon även det när vi var vakna, men nu är det öppet mellan vardagsrummet och köket, så det har blivit lite svårare för henne då vi ser vad hon gör  

• Gotlänning

Tycker det låter som en helt normal fyraåring, slappna av.

If the brain were so simple that we could understand it, then we'd be so simple that we couldn't
  • kitty79

Vi har faktiskt provat Omega ,fast det var av andra orsaker (atopiker) Dock så var det ett tag sen.
    Slutade med att hon hade fått tag på burken och satt i sig hälften,och resten var uthällt,och ja burken stod högt upp.

Liljan-Ja jag försöker inkludera henne så mycket som möjligt.
    Men hon är oerhört viljestark,det är svårt att beskriva men oftast så slutar det mesta med kaos.

Hon har inte direkt uttryckt något eget intresse för någon form av aktivitet,
    men jag har häst och hon är med i stallet nästan varje dag,vi har även hund så promender till skogen osv.
    Försöker komma ut i luften varje dag,såvida det inte är storm då.

Vi har rutiner-Och hon vet oftast vad som ska hända en bra stund innan,men hon gillar inte våra rutiner ;)
    (med andra ord,äta vid normala tider,vara ute,vila lite,vara ute,greja lite,bada,borsta tänder,välja bok,lyssna på ljudcd )Det är protester mot allt,även om hon innerst inne tycker att det är roligt det vi ska göra.

Vi försöker ge henne tid utan lillebror,hennes pappa brukar hitta på saker med henne,och jag gör så gott jag kan varje dag när lillebror sover.

Har talat lite med dem på dagis tidigare,hon har dock inte vart där så länge började i höstas.De har tex problem med att "jag vill inte" så fort kraven kommer,vid tex plocka undan,ta på utekläderna,samt vid maten."Jag vill inte" sitta på stolen och äta osv.Hon leker inte särskilt mycket med de andra 4 åringarna,håller sig till en kompis han är 3.

Hon är livlig & aktiv ,pratade bra tidigt,stort ordförråd, gick vid 10 månader,sov inga hela nätter förrns i 2 års åldern.

Vet inte riktigt hur jag ska hantera henne imellanåt-tex när jag/vi läser bok vid sängdags ,så lyssnar hon imen pillar med allt ,efter halva boken så kan hon börja babbla om att jag ska läsa en till efter denna,hon är hela tiden framför istället för i nuet liksom.

• gryning2

Det mesta av det du beskriver låter normalt tycker jag. Min 4-åring är ungefär sådan också. Han är ofta högljudd och speciellt om någon annan vill prata så blir han irriterad och vill gärna prata i munnen på denne och överrösta (väldigt irriterande faktiskt och vi försöker lära honom att sluta med det). Han kan också blir tokig om detaljer är "fel" t.ex. om osten skulle råka ligga under skinkan på smörgåsen eller om det är fel mugg. Han hatar påklädning och vi diskuterar/lirkar/hotar oftast för att någonting ska bli gjort. Jag fick bära honom till dagis utan ytterkläder så sent som i förra veckan för han vägrade klä sig. Jag känner igen det mesta av det du skriver.

Kvällarna verkar ju vara ett bekymmer och jag tror hon blir övertrött av att somna så sent. Det blir en ond cirkel tror jag. Försök införa en väldigt strikt rutin för kvällarna med läggning kl 19 och låt henne inte komma upp sedan för att göra "ärenden". Se till att hon har ätit och ge henne en vattenflaska vid sängen som hon kan ta ur själv om hon är törstig. Läs en saga och säg sen att hon faktiskt får somna själv. Jag brukar låta min 4-åring få leka stillsamt på rummet en stund om han inte kan somna men han får inte springa ut ur rummet och göra en massa annat. Gör samma rutin varje kväll.

Dessutom: vad säger dagis? Personalen där brukar ju reagera om något är riktigt fel.

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • kitty79

Det är klart att hon blir övertrött av att somna så sent,Vi har kört samma rutiner sen hon fick eget rum,det enda som blev ändrat för ca ett halvår sedan var att vi slutade med vällingen,det är väl någonstans där som det började eskalera.

Det är klart att 4 år är en jobbig ålder,vi har flera kusiner kring oss i samma ålder-med mycket viljor.
    Men det är ju protester om allt! precis allt...

Jag hoppas innerligt att den här "perioden" eller vad nu är ska trappa ned,för vi är helt slut snart.
    Eller åtminstone jag.Så länge jag inte gör som hon vill så är det krig.

När börjar barn få konsevenstänkande?

är det jag som kräver för mycket kanske,jag vet inte
    Vi försöker förklara att man måste borsta tänderna -annars får man hål då kan man inte äta mat eller något godis,Vi säger att man måste äta mat,annars växer man inte och blir stor,Man måste sova ,annars orkar man inte leka imorgon osv,osv,varje dag flera gånger om dagen,man måste tvätta händerna annars får man smuts i magen och blir sjuk.Man får inte kasta saker på andra människor/djur för de blir ledsna.

Ja,jag vet inte känns mest som att jag gör massa fel bara,eftersom vi mest bara bråkar hela tiden.
    Hoppas att BVC psykologen kan ge oss några nya infallsvinklar.

• HanBen

Jag kan rekommendera bolltäcke. Det kan fungera väldigt bra för barn (och vuxna) som har svårt att komma ned i varv. Gå in på "kom i kapp" hemsida om du vill ha mer info om vad det är. Man kan köpa dessa privat eller få via vården, men då behövs oftast diagnos.

Svar på tråden Funderingar kring min 4 åring.