• Catox9

Röd och sårig stjärt, bebis en månad :(

Hej!
    Jag behöver hjälp pronto!

Trodde för ett tag sen att min lilla kotte evt hade svårt att bajsa och fick tips att ge honom olja i ersättningen...
    Det gav vi honom kanske max en vecka.. Med många bajsblöjor som följd.
    Sen fick min 19månaders magsjuka förra veckan och nu tror jag att han också har det (jag har också blivit smittad), med ännu flera bajsblöjor som följd på det!

Han är otroligt pruttig i magen, pruttar mer än någon bebis som jag träffat!
    Han skriker och gråter när han pruttar/bajsar, för det mesta, en del gånger gör han det bara.

Nu har han sår/sprickor runt anus och är röd i hela skåran eller vad man ska säga.
    Gråter ofta på skötbordet och det blir ju några vändor där då jag byter direkt när jag hör/känner att det är bajs i blöjan eller på G..
    Vad är bäst att tvätta med? Skölja med vatten bara, tvättlappar, våtservetter (har änglamark)..?? 

Smorde från början med inotyol för det har funkat super på dottern men tycker inte det funkar lika bra på honom.
    Nu har jag börjat smörja med en becur-salva och ibland tar jag becur-skum..
    Han får oxå ligga och lufta men jag vet faktiskt inte riktigt hur jag ska ha honom för att han inte ska ligga i sitt eget kiss, han kissar hela tiden när han är naken!

INGET HJÄLPER!           

Vad ska jag göra??? Behöver råd och pepp!

• Svar på tråden Röd och sårig stjärt, bebis en månad :(
  • Catox9
    skogsvitter skrev 2012-02-29 11:15:40 följande:
    Men snälla nån, lugna ner dig en aning! Hur ska jag veta att du bara ger ersättning?! De flesta delammar så här små även om man ger ersättning.

Ja han bajsar hela tiden (bajs fräter) samt att man då måste torka hela tiden. Jag tror ju att han är torr, det har mina varit när de småpruttat och haft många bajsblöjor så som du beskriver
    OK, det är gjort nu..
    Men helt allvarligt om det står i ts om ersättning och inget om bröstmjölk/amning tar man för givet att det ammas då? Jag kanske inte ens kan amma? Du kunde kanske ha formulerat dig annorlunda eller frågat om jag ammar..Och då gett tipset om bröstmjölk.
    Och annars om det nu är så att man av någon anledning delammar, så kanske man hellre vill att bebisen ska ha mjölken i magen om det finns andra knep att ta till. 

Tack för svaret på min fråga om torrhet/fuktighet, för det var verkligen en fråga.
  • Catox9
    Mellanmjölkens land skrev 2012-02-29 11:32:53 följande:
    Papperslapparna. Det är mindre friktion från dem. Skumvarianten blev dottern röd av så nu används de vid bad istället

Har skrivit till papperslapparna på inköpslistan, tack!
  • vivianne

Mina två favoritsalvor för röda rumpor är weledas zink-salva med ringblommor (superbra allroundsalva, finns på hälsokostaffärer, Coop forum och Ica maxi) och cortimyk (när det är riktigt illande och ihållande rött, finns på apoteket). Båda efter tips från sjukvårdspersonal.

• Lotta71

Tipsar om salvan Bepanthen som apoteket har.
    Innan hade jag Inotyol o zinksalva men denna är 100 ggr  bättre minst!

O massor av luftning Lägg plastad frotte under, så små bebisar kissar hela tiden som du säger

♥ Emanuel-98 ♥ Isac-00 ♥ Daniel-02 ♥ Axel-10 ♥ BF-120227
  • aaaaa

Har ingen erfarenhet av ersättningsbajs.

Mina har blivit röda i gumpen  när bajset varit grönt.
    När det varit gult har det inte varit någon fara om man inte typ missat det en hel natt.

Har bara använt papperstvättlappar blötta i rikligt med vatten. Sen torkat torrt med en mjuk handduk.

Silonsalva har satts på på kvällen för att skydda huden mot kiss. Det känns som att det är kisset som gör värst skada när det väl börjar bli rött, sedan är moderna blöjor väldigt torra, nästan för torra.

Känns som att gumpen mår bra av bomullsflannelblöjor. Blir lagom fuktigt.

Luftning är alltid bra. Skruva upp värmen i badrummet lite och låt bebisen ligga och lufta gumpen på några handdukar.

Ibland är det bättre att skölja bort bajset under kranen än att torka.

Lycka till, du får prova dig fram till vad som passar din bebis.

• treungar

Jag har inte läst alla svar men måste tala om.
    FÖNA rumpan!! Försiktigt.
    Föna föna föna vid varje bjöjbyte och smörj.
    Jag lovar det hjälper!
    Lycka till! 

• skogsvitter
    Catox9 skrev 2012-02-29 11:34:16 följande:
    OK, det är gjort nu..
    Men helt allvarligt om det står i ts om ersättning och inget om bröstmjölk/amning tar man för givet att det ammas då? Jag kanske inte ens kan amma? Du kunde kanske ha formulerat dig annorlunda eller frågat om jag ammar..Och då gett tipset om bröstmjölk.
    Och annars om det nu är så att man av någon anledning delammar, så kanske man hellre vill att bebisen ska ha mjölken i magen om det finns andra knep att ta till. 

Tack för svaret på min fråga om torrhet/fuktighet, för det var verkligen en fråga.
    Alltså ursäkta men du skrev ju ingenstans att du absolut inte ammar och att ordet bröstmjölk för fullkomligt tabu för dig, så varför i hela friden skulle jag lägga någon värdering i och försöka klura ut huruvida jag vågar formulera mig om detta tydligen extremt känsliga ämne?! Jag nämnde ett klassiskt husmorsknep som alla vet fungerar, jag behöver inte veta vare sig bu eller bä för att få nämna att bröstmjölk funkar mot det mesta. Men du har uppenbarligen väldigt stora problem med detta som tog så extremt illa vid dig bara för att jag råkade nämna ordet bröstmjölk, fy mig som var så fruktansvärd människa att jag nämnde det! Oj oj oj. Men för att klargöra, jag bryr mig inte ett dyft om du ammar eller ej. Kunde inte bry mig mindre. Men det är inte många droppar som behövs, så om du nu skulle råka delamma (gud bevare mig väl) så får bebisen självklart all den bröstmjölk som finns i sin mage ändå. Du vet, det fylls ju alltid på...
  • Minifer
    Catox9 skrev 2012-02-29 10:30:00 följande:
    Har inget potatismjöl hemma, kan man ta maizena tror du?

Ja, det är nog en väldigt bra ide! Tack för ditt andra svar oxå, men borde jag inte smörja med något då tycker du?

ja maizena funkar nog det också, det är lite bättre konsistens på potatismjöl dock.
  • Rocket Mania

Använd INTE våtservetter, vad är det för fel på vatten?

Om du inte har babyolja hemma kan du väl köpa hem det?

Jag har tvättat mina barn under kranen och sedan duttat torrt med en vanlig frottéhandduk.

• KlaraBella

Sluta med våtservetterna, körde det i början på min dotter för det ska ju vara "så skonsamt och barnanpassat".
    Min dotter utvecklade en kontaktallergi och hela hennes rumpa såg ut som ett stort brännsår, fattade inte först att det var våtservetterna då det tog över en månad innan hon reagerade. Slutade med de och körde vanliga gula tvättlappar med ljummet vatten och lite olja när det var riktigt mycket bajs, aldrig en röd rumpa efter det :)

• trz

På min tjej funkar inotyol inte alls. Bephanten däremot är mirakelmedel!!

• Hannathu

Min son är tarmopererad och efter den operationen så var det ett jäkla slit att hålla rumpan sårfri.

det som funkade på honom var - det här är extremt och behövs bara i nödfall, men det går att förändra så att

1 undvik fukt - dvs vatten och våtservetter vid vanliga byten. Använd tvättbalsam istället.
    2 lufta lufta lufta  (på mage och byt underlägg ofta)
    3 Salva som kapslar in fukten (Orabase som är för stomier eller en egenblandad av stomipulver, vaselin och zinkpasta)

När magen hade stabiliserats lite så fortsatte vi på 1 och 2 men använder bepanthen underst och zinkpasta (inte salva) ovanpå

• Catox9

Var till BVC och visade upp kottens rumpa idag :(
    Min BVC-sköterska kunde inte säga vad det är.
    Jag ska köpa en hydrokortison-salva och smörja med, sen fick vi med oss ny ersättning, Pepticate eftersom det kan vara mjölk(protein?)allergi..

Om det är mjölkallergi så kan maten hjälpa både magen, rumpan och ja allt.    

• smurffi

Nu är detta en gammal tråd, men såsom jag, kan det finnas andra som söker efter tips.. Min dotter som nu är 6 månader, blev väldigt röd i rumpan när hon hade diarré, fick några cavilon av personalen på barnakuten, det finns också att köpa på apoteket. Det är blir en hinna av silikon som skyddar. Detta då ingen salva fastnade längre, när hon var som värst. Annars rekommenderade alla även jag, inotyol..och att vädra...

Svar på tråden Röd och sårig stjärt, bebis en månad :(