• Jordgubben82

När vände ni eran barn att åka framåt i bilen?

Hejsan!

Undrar när ni vände på eran barn så dom åkte framåt i bilen? Gick ni på vikten eller åldern.
    Vad jag har hört så ska dom vara minst fyra innan man vänder dom?
    Min son är så åksjuk så vill vända honom men han blir tre början av sommaren så vågar nog inte göra det han väger 16.5 kg men har väl med ålderna att göra?

• Svar på tråden När vände ni eran barn att åka framåt i bilen?
  • Cecci78
    straw2008 skrev 2012-03-06 12:26:07 följande:
    En del har för långa ben, det var snarare det jag tänkte på. O jag tror det kan ha att göra med vlken bil man har, avståndet kan ju helt klart skilja (avståndet från bilbarnstolens framkant till baksätets rygg). Jag pratar alltså om benutrymmet.
    men då är ju inte stolen för liten, benen ser jag inte alls som något problem, det är ju bara att sitta skräddare, går jättebra i den stolen. Stlen är inte urvuxen för att benen är långa! Det var tack vare långa ben och kortare överkropp som mitt barn kunde sitta i den så länge.

Det är ju oftast vi föräldrar som tycker "synd" om barnet o fråga tusen gånger om de verkligen sitter bra.... och dessutom är ett barn i 5-7.års åldern stort nog att resonera med och man kan förklara varför han/hon sitter bakåt, att det är säkrare och att de får alternera lite med benen i olika sittställningar
  • straw2008
    Cecci78 skrev 2012-03-06 18:03:42 följande:
    men då är ju inte stolen för liten, benen ser jag inte alls som något problem, det är ju bara att sitta skräddare, går jättebra i den stolen. Stlen är inte urvuxen för att benen är långa! Det var tack vare långa ben och kortare överkropp som mitt barn kunde sitta i den så länge. Det är ju oftast vi föräldrar som tycker "synd" om barnet o fråga tusen gånger om de verkligen sitter bra.... och dessutom är ett barn i 5-7.års åldern stort nog att resonera med och man kan förklara varför han/hon sitter bakåt, att det är säkrare och att de får alternera lite med benen i olika sittställningar

Alternera ? hur alternerar man med en 7 årings ben ? Rakt upp? Utåt i split ? O jag har då aldrig hört om någon förälder som vänt "bara för att" däremot hört om föräldrar som vänder då barnens jämmer blir för störande för koncentrationen. Som sagt visa mig någon enda som vänt "bara för att" ?? att sätta en 7 åring på 140 cm i en two way är kränkande enligt mig.
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Cecci78
    straw2008 skrev 2012-03-07 14:29:17 följande:
    Alternera ? hur alternerar man med en 7 årings ben ? Rakt upp? Utåt i split ? O jag har då aldrig hört om någon förälder som vänt "bara för att" däremot hört om föräldrar som vänder då barnens jämmer blir för störande för koncentrationen. Som sagt visa mig någon enda som vänt "bara för att" ?? att sätta en 7 åring på 140 cm i en two way är kränkande enligt mig.
    det är ju det jag menar, en 6-7 åring är så stor att man kan resonera med dem o förklara varför de sitter bakåt och därmed kanske minimera att barnet klagar! Man kan förklara att man vill att de ska sitta så säkert det går så länge som möjligt!! Vända för att barnet gnäller, vad mer får barnet göra för att det gnälller? Hur de ska sitta i bilen kan inte barn bestämma själva, de har inte de referenspunkter som krävs för att fatta ett det beslutet.

Kränkande? På vilket sätt då? Menar du på fullt allvar att ha sitt barn i en bilstol skulle vara kränkande? Att man vill barnet ska sitta säkert i bilen? För det första så är det få 7-åringar som är 140 cm även om det förekommer o är de det får de förmodligen inte plats i stolen.

Att alternera tror jag 7-åringen fixar bättre, de har åtminstone lite fantasi! Benen kan man ha i skräddare eller rakt fram eller ut på sidorna, och jag tror du förstår själv att det är rätt orimligt att ha benen uppåt, varför skulle man göra det svårare och jobbigare än det är?.... och ja, jag tycker du förlöjligar frågan:) Har du bestämt dig för att vända så vänd, men jag vill säga att det går att ha ett större barn bakåt, det är inte så konstigt o svårt som du tror. För oss fungerade det utan problem till 128 cm.
  • Maria 077

Jag har inte läst alla inlägg!

Vi krockade när vår dotter var 2 år och det gick bra. Ambulansen ville ta med sig vår dotter för observation så vi åkte så klart med för vi var chockade vi också. (Det var inte vårt fel.) Ambulanspersonalen sa att vi hade tur som hade vår dotter vänd bakåt och att man skulle ha det så länge man kan så jag har svårt att vända henne nu pga detta... 

Lycka till men vänd inte era barn för tidigt... 

• Sisisisi
    Maria 077 skrev 2012-03-07 19:21:53 följande:
    Jag har inte läst alla inlägg!

Vi krockade när vår dotter var 2 år och det gick bra. Ambulansen ville ta med sig vår dotter för observation så vi åkte så klart med för vi var chockade vi också. (Det var inte vårt fel.) Ambulanspersonalen sa att vi hade tur som hade vår dotter vänd bakåt och att man skulle ha det så länge man kan så jag har svårt att vända henne nu pga detta... 

Lycka till men vänd inte era barn för tidigt... 

När barnet väger 25 kg eller är för lång för twoway har man ju tyvärr inget val... Om man inte.skaffar en bil med bakåtvända säten
  • Guld gossarnas Super Mamma

Maria 077: OJ! ja,vilken TUR att ni varit förståndiga och ej vänt ert barn alltså! Hoppas allt gick bra för er alla.

Jag kan bara hålla med där Cecci78 skriver om att de flesta vänder sina barn för att dom tycker synd om stackarn som får sitta knöligt med benen,men det är det ju inte,ingen av de mina har då klagat någonsin över att det är för trångt för benen. 

HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • straw2008
    Cecci78 skrev 2012-03-07 18:58:41 följande:
    det är ju det jag menar, en 6-7 åring är så stor att man kan resonera med dem o förklara varför de sitter bakåt och därmed kanske minimera att barnet klagar! Man kan förklara att man vill att de ska sitta så säkert det går så länge som möjligt!! Vända för att barnet gnäller, vad mer får barnet göra för att det gnälller? Hur de ska sitta i bilen kan inte barn bestämma själva, de har inte de referenspunkter som krävs för att fatta ett det beslutet.Kränkande? På vilket sätt då? Menar du på fullt allvar att ha sitt barn i en bilstol skulle vara kränkande? Att man vill barnet ska sitta säkert i bilen? För det första så är det få 7-åringar som är 140 cm även om det förekommer o är de det får de förmodligen inte plats i stolen.Att alternera tror jag 7-åringen fixar bättre, de har åtminstone lite fantasi! Benen kan man ha i skräddare eller rakt fram eller ut på sidorna, och jag tror du förstår själv att det är rätt orimligt att ha benen uppåt, varför skulle man göra det svårare och jobbigare än det är?.... och ja, jag tycker du förlöjligar frågan:) Har du bestämt dig för att vända så vänd, men jag vill säga att det går att ha ett större barn bakåt, det är inte så konstigt o svårt som du tror. För oss fungerade det utan problem till 128 cm.

Utåt på sidorna i syskonens stolar ? Rakt fram, menar du då att jag ska borra hål i baksätet så han kan sticka ut benen ur hålen ? Ska vi ha tre 7 åringar på 130 cm i baksätet med benen spretande ut genom fönstrena tom? Du hör ju själv.
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • hönsmamman89
    straw2008 skrev 2012-03-01 15:18:50 följande:
    Hur gör de då ? Finns det ens någon stol som man KAN fästa framvänd från 6 mån ? Då har de väl babyskydd ?
    babyn växte ur babyskyddet på längden och de skaffade en sorts bilstol som bara är framåtvänd....enbillig variant från nåt finskt märke :(
    är livrädd att de ska krocka!
  • Cecci78
    straw2008 skrev 2012-03-09 09:01:07 följande:

Utåt på sidorna i syskonens stolar ? Rakt fram, menar du då att jag ska borra hål i baksätet så han kan sticka ut benen ur hålen ? Ska vi ha tre 7 åringar på 130 cm i baksätet med benen spretande ut genom fönstrena tom? Du hör ju själv.

Japp, jag hör hur du förlöjligar frågan!!!

Och jag hävdar fortfarande att om man vill tillräckligt mycket så går det, man kan ju tex köpa 7-sitsig bil om man nu har 7-åriga trillingar, kanske vore lugnast även ur andra aspekter;)  

Och som jag sa, du gör som du vill! De flesta har inte sina 7-åringar bakåt, jag vet en till som hade det till 8 tror jag. Men för de som vill ha bakåt så kan det fungera alldeles utmärkt till runt 120-130 cm.

Förstår du inte vad jag menar, det funkar för en del, inte för dig men för andra kanske..... jag har inte sagt att du måste ha det så. 
  • Maria 077

Jag tycker att man ska lyssna på proffsen som arbetar med detta där man har köpt sin bilbarnstol... Säger de att man kan vända sitt barn så kan man nog det... Min dotter sitter trångt med benen men hon klagar inte... Detta låter hemskt men hellre ett brutet ben än en bruten nacke om man krockar... Huvudet på ett litet barn är väldigt tungt!

Vi kommer vänta ett tag till, vår dotter fyller tre i Maj och väger just nu 13 kg.

Allt gick bra vid krocken men jag har lärt mig att inte ta för givet att man INTE kommer krocka för det fanns inget vi kunde göra. Hon såg inte oss och körde ut och vi körde in i sidan på hennes bil men som sagt, det var inte vårt fel, men jag trodde ALDRIG att VI skulle krocka! 

• Jordgubben82

Vad roligt att så många har skrivit i tråden jag startade :) ibland känner jag för att vända min son, men jag gör det ändå inte för jag skulle aldrig förlåta mig själv om vi skulle krocka och han skulle blivit skadad. Han blir snart3 år och vägen 16,5 kilo, men även om han blir så åksjuk får vi alla stå ut med det ett tag till.

• Kina79
    Jordgubben82 skrev 2012-03-15 22:29:44 följande:
    Vad roligt att så många har skrivit i tråden jag startade :) ibland känner jag för att vända min son, men jag gör det ändå inte för jag skulle aldrig förlåta mig själv om vi skulle krocka och han skulle blivit skadad. Han blir snart3 år och vägen 16,5 kilo, men även om han blir så åksjuk får vi alla stå ut med det ett tag till.
    Jag tycker du tänker rätt

De nya rekommendationerna är väl fem år, tror jag.
    Mina var fem när de vändes. De hade inte vuxit ur sina stolar och hade jag haft Two-Way så hade de kunnat sitta bakåt länge till.

Jag förstår de som har sina barn bakåt tills de vuxit ut Two-Way. Men jag förstår också föräldrar som vänder vid 4½-5 års ålder.

De som vänder tidigare än så, har jag däremot svårt att förstå.

Men som sagt, de som har barnen bakåt till 4½-5 års ålder tycker jag inte förtjänar att bli påhoppade. 
    Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Sisisisi
    Kina79 skrev 2012-03-16 02:28:49 följande:
    Jag tycker du tänker rätt

De nya rekommendationerna är väl fem år, tror jag.

Mina var fem när de vändes. De hade inte vuxit ur sina stolar och hade jag haft Two-Way så hade de kunnat sitta bakåt länge till.

Jag förstår de som har sina barn bakåt tills de vuxit ut Two-Way. Men jag förstår också föräldrar som vänder vid 4½-5 års ålder.

De som vänder tidigare än så, har jag däremot svårt att förstå.

Men som sagt, de som har barnen bakåt till 4½-5 års ålder tycker jag inte förtjänar att bli påhoppade. 

Håller helt med dig
  • Joico
    Maria 077 skrev 2012-03-12 10:45:00 följande:
    Jag tycker att man ska lyssna på proffsen som arbetar med detta där man har köpt sin bilbarnstol... Säger de att man kan vända sitt barn så kan man nog det... 
    Oj, om det vore så lätt... det är det tyvärr absolut inte. En stooor del av de som jobbar med att sälja bilbarnstolar, verkar inte ha en aning om vad dom pratar om. Kunskapen måste man själv skaffa sig, man kan inte lita på försäljarna!
  • Sisisisi
    Joico skrev 2012-03-16 09:14:53 följande:
    Oj, om det vore så lätt... det är det tyvärr absolut inte. En stooor del av de som jobbar med att sälja bilbarnstolar, verkar inte ha en aning om vad dom pratar om. Kunskapen måste man själv skaffa sig, man kan inte lita på försäljarna!

håller med.dig oxå Jag har fått måmga felaktiga råd av försäljare, litar inte alls på dem!
  • the80girl
    straw2008 skrev 2012-03-09 09:01:07 följande:

Fnissar för mig själv åt dina inlägg,du är rolig! Det där med att borra hål i baksätet så att sjuåringen kan sticka ut sina ben kanske man ska prova! Haha:)
    Allvarligt talat,kan man inte få diskutera sånt här på en vettig nivå utan att kasta skit på varandra för att man har olika åsikter och gör olika val. Det blir ju bara såå löjligt!

Jag är övertygad om att vi alla mammor här inne älskar våra barn lika mycket och inte vill att något ska hända dom. Om någon gör ett val att vända sitt barn framåt i en bilbarnstol,och? skiiiit i deeet!! Jag blir så trött.

Svar på tråden När vände ni eran barn att åka framåt i bilen?