• Anonym

VEM betalar för oförsäkrat barn??

Ett barn ramlar och bryter benet hos umgängesföräldern och det blir sjukhusbesök med operation av det hela.

MEN...

Boendeföräldern har tyckt (utan att informera uf) att det varit för dyrt/onödigt med en barnförsäkring och sagt upp den barnet haft sedan födseln, VEM SKA BETALA HELA KALASET?,  uf som trott att försäkringen fanns kvar och den täcker ju olycksfall eller boendeföräldern som varit dum att säga upp försäkringen?????

Tillägg att bf inte heller ser att man ska dela på kostnaderna.
  • Svar på tråden VEM betalar för oförsäkrat barn??
  • MammaHela
    elmadumle skrev 2012-03-01 11:56:47 följande:
    Jo det är just i örebro läns landsting man numera får betala som förälder, det berättade en kompis som för bara ett par månader sedan legat inne med sitt barn några nätter.
    nepp,jag låt inne med min dotter i januari. Betalade inget.
  • Ramborg
    ViVäntarLois skrev 2012-03-01 12:18:54 följande:
    Jo fast UF ska ju själv betala halva försäkringen så om hen inte hört något om försäkring så borde man ju kanske se det som en anledning att kolla upp det? 

Det skrev TS inget om, har du hittat på det själv eller? De kan ju lika gärna ha nån annan uppgörelse om vad som betalas av vilken förälder.
    42.
  • Anonym (barnförsäkring)

Vad täcker barnförsäkringen för något som inte täcks av hemförsäkringen och allmänna sjukvården? Ursäkta en kanske dum fråga men bor utomlands och funderar på att flytta hem till Sverige och känner mig inte insatt i dessa frågor, ser lite annorlunda ut där vi bor och jobbar nu. Kan barn som redan är upp till 10 år får en sådan   barnförsäkring eller kan man bara ansöka om detta när barnet föds?

• Michiyo
    ViVäntarLois skrev 2012-03-01 12:18:54 följande:
    Jo fast UF ska ju själv betala halva försäkringen så om hen inte hört något om försäkring så borde man ju kanske se det som en anledning att kolla upp det? 
    UF kanske trodde att det blev betalt med underhållet denna betalar månadsvis?
  • Anonym

Men jag förstår inte. 

Vad är det som ni tycker att försäkringen ska täcka?

Om det nu var så att BF har en försäkring på barnet så är det ju BF som får pengarna på den försäkringen om den används. Det kommer inga pengar till UF i alla fall.

För det är den som betalar försäkringen som ska ha pengarna..

Eller om det är ersättning för skador så ska barnen ha dem pengarna, så UF får inga pengar hur det än blir. 

• ViVäntarLois
    Ramborg skrev 2012-03-01 12:23:05 följande:
    Det skrev TS inget om, har du hittat på det själv eller? De kan ju lika gärna ha nån annan uppgörelse om vad som betalas av vilken förälder.
    Michiyo skrev 2012-03-01 12:25:44 följande:
    UF kanske trodde att det blev betalt med underhållet denna betalar månadsvis?
    Absolut, men som jag har förstått det så är "standardmodellen" att försäkring är en sådan kostnad som föräldrarna delar på och alltså står utanför underhållet som ska gå till mat, förbrukningsvaror osv. Om TS och BF hade en annan överenskommelse så tror jag att TS hade skrivit detta eftersom det hade varit till TS fördel. Jag uppfattar det som att detta är något som TS och BF inte har diskuterat alls, hade de gjort det så borde ju den här diskussionen aldrig uppkommit. 
  • elmadumle
    MammaHela skrev 2012-03-01 12:22:59 följande:
    nepp,jag låt inne med min dotter i januari. Betalade inget.
     Kan det vara så att ni inte fått räkningen än då, det brukar ju ta ett tag? Verkar ju konstigt om några får beltala och andra inte.
  • ViVäntarLois
    Anonym skrev 2012-03-01 12:25:56 följande:
    Men jag förstår inte. 

Vad är det som ni tycker att försäkringen ska täcka?

Om det nu var så att BF har en försäkring på barnet så är det ju BF som får pengarna på den försäkringen om den används. Det kommer inga pengar till UF i alla fall.

För det är den som betalar försäkringen som ska ha pengarna..

Eller om det är ersättning för skador så ska barnen ha dem pengarna, så UF får inga pengar hur det än blir. 
    Det enda jag kan komma på är ytterligare kompensation för VAB till den föräldern som var med barnet på sjukhuset. 
  • MammaHela
    ViVäntarLois skrev 2012-03-01 12:33:31 följande:
    Det enda jag kan komma på är ytterligare kompensation för VAB till den föräldern som var med barnet på sjukhuset. 
    Men ersättning för att vårda barnet hemma får man bara om barnet måste vårdas minst 14 dagar i hemmet (på de försäkringar som jag har tittat på. För ett benbrott så vårdas man inte i hemmet i 14 dagar.

Så där går det inte att få ut något heller.
    elmadumle skrev 2012-03-01 12:31:48 följande:
     Kan det vara så att ni inte fått räkningen än då, det brukar ju ta ett tag? Verkar ju konstigt om några får beltala och andra inte.
    Ja det låter konstigt, jag får ringa USÖ och fråga, men de hade lunch fram till kl 13.
  • angeiica
    Anonym skrev 2012-03-01 07:06:27 följande:
    Soc betalar inte sånna försäkringar utan endast hemförsäkringen.
    dom betalar ju ut försäkring för föräldern och då kan man ju lägga till sitt barn också. (gruppslivsförsäkring ? ) har jag för mig, de tror jag att dom iaf betalar.
  • MammaHela
    elmadumle skrev 2012-03-01 11:56:47 följande:
    Jo det är just i örebro läns landsting man numera får betala som förälder, det berättade en kompis som för bara ett par månader sedan legat inne med sitt barn några nätter.
    Nu har jag pratat med ekonomiavdelningen på USÖ, och det kostar inget att sova kvar med sitt barn som är inlagd.

Om din väninna fick betala var det för att även hon var inlagd på avdelningen. 
Svar på tråden VEM betalar för oförsäkrat barn??