• Anonym

Bjuden till bröllop- betala för resa?????

Hej,

Våra bästa vänner ska gifta sig utomlands. Min man kommer att vara "bestman", det är hans bästa vän som gifter sig.

Han och framtida frun förväntar sig att vi ska betala för både resa (nästan 6000 kr för oss båda) samt boende när vi är där (ungefär 600 kr per natt för oss båda). Det hela kalaset för oss kommer gå på runt 8000-10000 kr och då har vi inte räknat in kostnader för arlanda bussar, mat, nöje osv.

Jag är arbetslös, och det är knapert med pengar. Men det är en annan historia. Det jag undrar, vad tycker ni? Är det rimligt att vi verkligen ska betala för allt????

Det finns inte ens i min värld, hade det varit mitt bröllop och jag valt att ha det utomlands hade jag aldrig krävt att mina gäster ska betala. VI bjuder in till VÅRT bröllop, och då självklart ska vi BJUDA.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-01 10:40
    Med allt så menar jag boendet!

Flyg betalar vi. Bröllopet är på ett hotell. Jag tycker att brudparet ska betala för boendet för sina gäster. Det hade vi gjort.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-01 13:04
    Vi har inte fått en inbjudan än. Den har inte kommit. Vi pratade med brudparet igår. Det vi fick veta är att inbjudan skickas nästa vecka. Osa senast sista mars och bröllopet är i juni.

• Svar på tråden Bjuden till bröllop- betala för resa?????
  • Anonym
    Virriga Vera skrev 2012-02-29 22:57:14 följande:
    När jag bjuder in till fest så inte står jag för bensin pengar, taxi eller ev boende för de som är bjudna.
    antar att du inte har partyt på Barbados...?
    Har man fest så brukar man väl ha det hemma eller i närheten av där man bor...så folk kan komma!
    Jag brukar låta folk sova över om det behövs... 
  • Anonym

beror kanske på vilken budget brudparet har, hur de tänker? Personligen anser jag att om man väljer att lägga bröllopet utomlands så att många måste resa och övernatta, så a) betalar man allt b) inser att man inte kan stå för allt, men har förståelse för om folk inte har råd att komma

sen kan jag fundera över varför man vill ordna ett så pass dyrt bröllop om man ändå inte har råd att stå för gästernas kostnader? Då är det kanske bättre med nån annan plan.

men för att återgå till TS situation så är det väl bara att säga som det är?

• TantMy
    Anonym skrev 2012-03-01 19:43:05 följande:
    Men har man inte råd är det väl bara att tacka nej? Bröllop är inget tvång.
    Självklart tackar man nej, det skulle jag göra direkt.
    Jag tycker inte det är värt att betala dyra pengar för att gå på någon annans bröllop.

Men om man nu ska gifta sig utomlands, så bör man också då vara beredd på att ingen kommer.. eftersom man ber folk att kasta ut en massa pengar i onödan.
    Då får man inte bli besviken heller. 
  • Anonym (kakan)

Får man en inbjudan till bröllop så kan man välja att åka och betala de kostnader som det medför, eller så kan man välja att inte åka om man tycker att det är för dyrt.

Är brudparet väldigt angelägna om att alla som de bjuder ska komma så kan de erbjuda sig att betala extrakostnaderna, om man har valt att viga sig utomlands eller på annat sätt "fördyrat" bröllopet för sina gäster (jämfört med ett nomalt bröllop på hemmaplan). Om brudparet vet om att deras val av vigselplats innebär extrakostnader för sina gäster men ändå förväntar sig att de ska komma utan vidare, så får de skylla sig själva om gästerna väljer att tacka nej.

En inbjudan är just en inbjudan, som man kan tacka ja eller nej till. En inbjudan är ingen order. Något som tyvärr många självupptagna brudpar glömmer.

• Lapsang

Jag tycker inte de är skyldiga att betala för er, men har heller inte rätt att bli missnöjda om ni tackar nej.

• Dixie

ja, det är väl rimligt att ni betalar resa och boende själv - jag har aldrig varit på ett bröllop där brudparet betalar för gästernas resa och boende, varken om bröllopet har varit i Helsingborg, Karlskrona eller USA. Det är ju upp till er att tacka ja eller nej, det är ju en inbjudan, inget tvång..........

• Miss Cee

Ja Ts du förväntas betala för ditt eget uppehälle, resa etc. Det är det normala och brudparet gör på intet sätt fel etikettsmässigt när de inte betalar för er resa och boende.

Men, därefter så bör man ju som brudpar tänka till lite grann när man bjuder på ett sätt som medför stora omkostnader för gästerna. KAN brudparet stå för några extra saker så är det snyggt att göra det, samt att åtminstone minimera alla andra kostnader för gästerna. Tex att inte kräva att tärna och bestman lägger ut flera tusen på speciella kläder, man kan undanbe sig presenter etc.

Lite obetänksamt av brudparet, men det kan ju vara deras dröm och de gör inget fel. Men ni gör heller inget fel om ni tackar nej till hela rasket och sparar pengarna istället, men köper en trevlig bröllopspresent och låter bli att visa sura miner! :)

Ordet
  • Virriga Vera
    Anonym skrev 2012-03-01 19:44:02 följande:
    antar att du inte har partyt på Barbados...?
    Har man fest så brukar man väl ha det hemma eller i närheten av där man bor...så folk kan komma!
    Jag brukar låta folk sova över om det behövs... 
    Sist jag hade stor fest med 40 inbjudna gäster så hade de som kom längst ifrån 120 mil enkel resa, de fick betala resan själv.
  • Anonym

Jag anordnar exakt vilka fester jag vill och VAR jag vill. Jag får faktiskt bjuda vem jag vill också! Om nån inte vill eller kan komma så tackar de nej oavsett orsak. Lätt som en plätt!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-01 23:07:12 följande:
    Jag anordnar exakt vilka fester jag vill och VAR jag vill. Jag får faktiskt bjuda vem jag vill också! Om nån inte vill eller kan komma så tackar de nej oavsett orsak. Lätt som en plätt!
    Ja men nu skulle ju TS man vara bestman åt sin bästa kompis!! På karlars vis så kan de väl inte prata om något vettigt utan bara tramsa och slå varandra i ryggen och så får kärringarna ta hand om de jobbiga bitarna. I detta fall grunna över hur de ska ha råd.
  • Ramborg
    djevojka skrev 2012-03-01 18:17:06 följande:
    Ca 45 av våra gäster på vårt bröllop kom utifrån. Från USA, Bosnien, Tyskland och runt om i Sverige. Självklart betalade vi resa och hotell åt alla. Hade varit pinsamt annars. Så snål-svenskt. Samma som kuvertavgift. Pinsamt!

Nä, TS, klart ni inte borde betala det. Men dom är kanske är snåla?

Resa och hotell åt 45 personer? Annars är man snål? Det var det dummaste jag hört på länge.

Du vet, det är inte alla som är miljonärer. Det finns en verklighet utanför din bubbla. I den verkligheten tackar gästerna nej om de tycker det blir för dyrt att resa till bröllopet. Värdparet bjuder på fest, gästerna kommer eller inte. Enkelt.
    42.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-02 06:33:04 följande:
    Ja men nu skulle ju TS man vara bestman åt sin bästa kompis!! På karlars vis så kan de väl inte prata om något vettigt utan bara tramsa och slå varandra i ryggen och så får kärringarna ta hand om de jobbiga bitarna. I detta fall grunna över hur de ska ha råd.
    Att vara bestman är väl också frivilligt? Man får en fråga, funderar en stund och sen svarar man. Lätt som en plätt! Har han sagt ja utan att tänka och de inte har råd så får han väl tacka ändra sig så fort som möjligt så han får hitta en ny bestman?
  • Anonym (Majsan)

Aldrig(!) att jag skulle betala mer än 3000 som gäst på ett bröllop. Att förvänta sig att gäster skall resa utomlands och lägga flera 5-10000kr på ett bröllop som gäst är skamligt!!

• Matsyoung

Väljer man att ha ett bröllop utomlands får man räkna med att vissa gäster inte kommer att komma. Så är det bara. Inget att tjura över. ?Fritt val för alla inblandade parter?. Väljer man att skicka folk kors och tvärs över världskartan får man räkna med dito. Alla är inte gjorda av pengar eller har oändligt med semesterdagar....!

Har varit på två bröllop utomlands och det blir sällan den ?semester? man hoppats på. Man tar en vecka för att få lite ledigt i samband med festiviteterna, men det blir två resdagar och tre dagar går alltid till bröllopet, (mingel, bla- ha, bla- ha, själva bröllopsdagen m.m) Kvar blir två till tre dagar som eventuellt tillbringas med folk man egentligen inte vill umgås med. I mina ögon ?waste of time and money?. Till detta förväntad det oftast bröllopspresenter fast man spenderat semesterdagar och x- antal tusenlappar på resa, boende, mat, (läs ca 10 000kr +/- 1000-lappar beroende på....). Då skall man dessutom hosta upp ytterligare en tusenlapp till för present.

Bröllopen har i vissa fall föranletts av en svensexa eller möhippa utomlands. Plussa då på sex till tiotusen på den totala bröllopskostnaden. (Svensexor utomlands= hjärndött)

Hade detta varit 10-15 år sedan så hade jag nog sett på det annorlunda. Visst, nu finns det mer pengar in, men utgifterna med hus, lån, landställe, barn (med allt vad det nu innebär), egna mål och hobbys osv så prioriterar jag och min fru bort detta och lägger pengarna på oss (och familjen). Skid-och/ eller solresa med familjen istället. ?Egoistiskt?? Ja, kanske?! Men vet ni vad. Vi bryr oss inte. Våra pengar och vår ledighet. Vårt val!

Man kan inte förvänta sig att vänner och bekanta skall lägga tio till tjugotusen kronor på ?er?.

Så: har ni bröllop utomlands. Förvänta er avhopp och ta det med sunt förnuft och ro.

• Anonym (snål,snålare,snålast)
    djevojka skrev 2012-03-01 18:17:06 följande:

Ca 45 av våra gäster på vårt bröllop kom utifrån. Från USA, Bosnien, Tyskland och runt om i Sverige. Självklart betalade vi resa och hotell åt alla. Hade varit pinsamt annars. Så snål-svenskt. Samma som kuvertavgift. Pinsamt!
    Nä, TS, klart ni inte borde betala det. Men dom är kanske är snåla?

Du menar på fullt allvar att dina gäster var så snåla att de inte ens var beredda att betala resan för att få vara med och gratulera dig på din stora dag?

De borde skämmas.
  • Anonym (Hella)

Okej, en tråd från 2012..men det hade varit spännande att få höra hur det slutade, om ts for på bröllopet, om det ens for någon gäst?

• Maria 434
    Anonym (Majsan) skrev 2018-01-06 12:03:36 följande:

Aldrig(!) att jag skulle betala mer än 3000 som gäst på ett bröllop. Att förvänta sig att gäster skall resa utomlands och lägga flera 5-10000kr på ett bröllop som gäst är skamligt!!

Tråden är från nästan 6 år sen.....hur lyckades du gräva upp den?
Svar på tråden Bjuden till bröllop- betala för resa?????