• Anonym (Flexibel?)

Hur flexibel måste man vara vid varannan veckas boende?

Jag och min exman har varannan veckas boende för vår dotter. Vi byter på måndagar och har en vecka i taget. Nu har hans jobb visat sig involvera en del resor och han vill ständigt byta dagar med mig utan att kompensera för de. Blir väldigt arg om jag inte kan ta  hans dagar utan har förhinder.
    Hur mycket måste jag gå tillmötes?
    Själv ser jag ju till att planera så jag sköter allt sånt de veckor jag är barnfri. Jag vill inte rätta mig efter hans jobb. Det är inte mitt liv längre.

Jag vet att det vore annorlunda om hon bodde stadigvarande hos mig, men nu har vi varannan veckas boende, då vill jag att det upprätthålls. Jag får skäll och hot varje gång jag inte kan ta hans dagar, och han vill absolut ha varannan vecka trots att hans jobbsituation inte riktigt fungerar.

Några tankar?     

• Svar på tråden Hur flexibel måste man vara vid varannan veckas boende?
  • Anonym (Flexibel?)
    Fiona M skrev 2012-03-04 16:37:37 följande:
    tycker det är intressant att vissa tycker det är självklart att jobb går före och att ena förälderna bara ska kunna skita i sitt ansvar medan den andra ska vara utlämnad till dennes nycker...

Jag förstår inte heller resoemanget. Sätter man jobbet först får man väl avstå halva tiden och begära ett umgänge som passar livssituationen istället.
  • Anonym
    Anonym (Flexibel?) skrev 2012-03-04 16:34:55 följande:
    Han åker på resor när jag har vår flicka. Jag vet dock inte när för han behöver inte redovisa det för mig. Utöver det han åker runt när han är barnfri kan han behöva allt från noll - åtta dagar då jag tar vår dotter på hans tid. Han vill trots det inte ändra tider eller dagar, eller ja han vill ändra så att han tex har v 1, 3, 4, ,6, 7, 9 osv dvs helt oregelbundet. Jag tror inte vår dotter mår bra av det. Och det omöjliggör någon planering för mig att inte veta vilka veckor jag ska ha under månaden.
    För vissa kanske det fungerar men inte för mig. Jag tror inte en ev tingsrätt skulle döma så heller.
    Ts, en idé jag får är att du ska låta honom fortsätta ett tag sen ansöker du om underhåll retroaktivt 3 månader tillbaka! Eftersom han inte har dottern hälften av tiden, utan kanske bara 6-10 dagar per månad så är du boendeförälder och du har rätt till underhåll... Ni har inget juridiskt bindande avtal tycker jag mig komma ihåg, stämmer det?
  • Fiona M
    Anonym (Flexibel?) skrev 2012-03-04 16:40:13 följande:

Jag förstår inte heller resoemanget. Sätter man jobbet först får man väl avstå halva tiden och begära ett umgänge som passar livssituationen istället.
    håller helt med.
  • Anonym
    Fiona M skrev 2012-03-04 16:35:51 följande:
    ja, eller så får han helt enkelt PLANERA och ta resorna enbart på de barnfria veckorna.
    problem solved. 
    Jobbet accepterar kanske inte de.
  • Fiona M

varför är han så emot din särbo och hur länge har han själv varit sambo?

• Anonym (Flexibel?)
    Anonym skrev 2012-03-04 16:41:32 följande:
    Ts, en idé jag får är att du ska låta honom fortsätta ett tag sen ansöker du om underhåll retroaktivt 3 månader tillbaka! Eftersom han inte har dottern hälften av tiden, utan kanske bara 6-10 dagar per månad så är du boendeförälder och du har rätt till underhåll... Ni har inget juridiskt bindande avtal tycker jag mig komma ihåg, stämmer det?

Det stämmer bra att vi inte har avtal än, men förhoppninsvis snart. Jo, på något sätt måate jag ju få honom att förstå att det inte är ok. Får väl se vilket sätt det blir. Att vara stenhård tror jag kan vara bäst, eftersom vi måste samsas och kunna samarbeta. Papper med krav om underhåll kommer ju helt klart göra det lite kyligt mellan oss.. vill undvika för mycket sånt.
  • Anonym (Flexibel?)
    Anonym skrev 2012-03-04 16:42:32 följande:

Om inte jobbet accepterar det får man söka nytt jobb och under tiden låta sitt barn bo mer hos den andra föräldern.
  • Fiona M

ja, då kan han ju inte ha vv.
  • Anonym (Flexibel?)
    Fiona M skrev 2012-03-04 16:42:44 följande:
    varför är han så emot din särbo och hur länge har han själv varit sambo?

Han hatar min särbo för att jag lämnade honom för hans skull. Träffade inte min särbo bakom ryggen utan sa direkt att jag träffat honom. Mitt ex träffade sin sambo ungefär samtidigt. De har bott ihop över ett år ( vi separerade för två år sen)
  • Iam
    Har man valt att bli förälder, och även väljer att ha ett umgänge som ser ut på ett visst sätt. Då får man ju se till att hålla det. 
    Kan man inte det pga jobbet får man antingen byta jobb, eller ändra om i umgänget.
    Men att ändra om i umgänget betyder inte att den andra föräldern ska stå redo för utryckning så fort det krävs.
    Han är pappa, han är inte dum i huvudet.
    Han kan få det att fungera om han vill då han har både släkt och en sambo.
    Men han vill hellre bråka med sina barns mamma.
    Det får väl stå för honom då, men det betyder inte att TS måste gå med på det.

Min sambo reser mycket i jobbet, och han kan få en resa ett par dagar innan han ska åka. En timme innan om det är illa. Han har tom upplagt så att han måste ha två pass, ett hemma och ett på jobbet ifall det kommer en akut resa.
    MEN, han har sagt att dom veckor han har barnen kan han inte resa, och gör det inte heller.
    Det funkar alldeles utmärkt för honom. Men det gör det ju för att han planerar.
    Det kanske pappan till TS barn oxå ska lära sig. 
  • Fiona M
    Iam skrev 2012-03-04 16:54:25 följande:
    Har man valt att bli förälder, och även väljer att ha ett umgänge som ser ut på ett visst sätt. Då får man ju se till att hålla det. 
    Kan man inte det pga jobbet får man antingen byta jobb, eller ändra om i umgänget.
    Men att ändra om i umgänget betyder inte att den andra föräldern ska stå redo för utryckning så fort det krävs.
    Han är pappa, han är inte dum i huvudet.
    Han kan få det att fungera om han vill då han har både släkt och en sambo.
    Men han vill hellre bråka med sina barns mamma.
    Det får väl stå för honom då, men det betyder inte att TS måste gå med på det.

Min sambo reser mycket i jobbet, och han kan få en resa ett par dagar innan han ska åka. En timme innan om det är illa. Han har tom upplagt så att han måste ha två pass, ett hemma och ett på jobbet ifall det kommer en akut resa.
    MEN, han har sagt att dom veckor han har barnen kan han inte resa, och gör det inte heller.
    Det funkar alldeles utmärkt för honom. Men det gör det ju för att han planerar.
    Det kanske pappan till TS barn oxå ska lära sig. 
  • Anonym (Flexibel?)

Ibland är fl bra för att känna sig styrkt i att man inte resonerar helt fel. Självklart kan man ju tycka olika men känns skönt att det är ok att resonera som jag gör.

Tack för pepp, ifrågasättanden och tips.

Svar på tråden Hur flexibel måste man vara vid varannan veckas boende?