• Inger01

Kalifornien - Tips mottages tacksamt!

Usa i sommar, kommer hålla till i Kalifornien. Nån som har några förslag på vad man ska göra, besöka och definitivt inte missa??

• Svar på tråden Kalifornien - Tips mottages tacksamt!
  • Fidelis ad urnam
    Inger01 skrev 2012-03-08 11:03:27 följande:
    Rena rama reseguiden, tack ;)
    Hawaii är definitivt på listan och skall besökas vid ett tillfälle. Vancouver har jag både hört och läst mycket gott om, även Toronto. Jag tror att Kanada är väldigt likt Sverige.

San Fransisco har jag numera hört så mkt gott om att jag ser verkligen  framemot den staden.
    I LA har jag en del vänner och mina vänner liksaå, därav att det kommer bli mest tid där, alltid annorlunda att uppleva en stad tillsmammans med lokalbefolkning, finns inget som slår det enligt mig.
    Men vi får se vad jag tycker bäst om....;)
    Jag vill också till Hawaii, men det som stoppar oss är flygtiderna. Kanske blir det att vi planerar en resa till CA och därifrån en avstickare till Hawaii, vi får se. 

Jag älskar också SF, en helt underbar stad. Enkelt att ta sig fram och läckra, branta, vägar

• evaoregon
    Inger01 skrev 2012-03-08 11:03:27 följande:
    Rena rama reseguiden, tack ;)
    Hawaii är definitivt på listan och skall besökas vid ett tillfälle. Vancouver har jag både hört och läst mycket gott om, även Toronto. Jag tror att Kanada är väldigt likt Sverige.

San Fransisco har jag numera hört så mkt gott om att jag ser verkligen  framemot den staden.
    I LA har jag en del vänner och mina vänner liksaå, därav att det kommer bli mest tid där, alltid annorlunda att uppleva en stad tillsmammans med lokalbefolkning, finns inget som slår det enligt mig.
    Men vi får se vad jag tycker bäst om....;)
    Jag tycker inte att Kanada är likt Sverige.  På vilket sätt menar du att de länderna skulle vara lika?  Kanada är väldigt mycket som USA. 

Undvik Oahu om du ska till Hawaii.  Den ön är väldigt turistig.  Vill du dit och t ex besöka Pearl harbor så kombinera den med någon annan ö.  Maui är nr 2 när det gäller antal turister.  Big island har en nationalpark med en aktiv vulkan så den ön är intressant att besöka.  Kauai är vackrast och det är inte utan anledning som en massa filmer spelats in just där.  Lanai är liten och funkar som dagsutflykt ifrån Maui. 

Gillar man vulkaner så är Mt St Helens här i nordvästra USA värt ett besök.  Vulkanen hade ett gigantiskt utbrott 1980.  Vi kan se vulkannen härifrån Portland, men den ligger en bra bit härifrån.
  • evaoregon
    Fidelis ad urnam skrev 2012-03-08 11:11:06 följande:
    Jag vill också till Hawaii, men det som stoppar oss är flygtiderna. Kanske blir det att vi planerar en resa till CA och därifrån en avstickare till Hawaii, vi får se. 

Jag älskar också SF, en helt underbar stad. Enkelt att ta sig fram och läckra, branta, vägar
    Ja, San Francisco är helt klart en underbar stad! 

Det är enkelt att flyga till Hawaii ifrån västkusten.  Det tar cirka 5 timmar, längre än vad många tror.  Vi bokar alltid paketresor med Hawaiian airlines som säljer resor med hotell, flyg och bil, men man kan även köpa resor med dem som bara inkluderar en eller två av de delarna.
  • Fidelis ad urnam
    evaoregon skrev 2012-03-08 16:00:29 följande:
    Ja, San Francisco är helt klart en underbar stad! 

Det är enkelt att flyga till Hawaii ifrån västkusten.  Det tar cirka 5 timmar, längre än vad många tror.  Vi bokar alltid paketresor med Hawaiian airlines som säljer resor med hotell, flyg och bil, men man kan även köpa resor med dem som bara inkluderar en eller två av de delarna.
    Jo från västkusten tar det inte så lång tid, det är just det att det tar lång tid om man enbart vill flyga till Hawaii från Sverige. 
  • evaoregon
    Fidelis ad urnam skrev 2012-03-08 16:09:54 följande:
    Jo från västkusten tar det inte så lång tid, det är just det att det tar lång tid om man enbart vill flyga till Hawaii från Sverige. 
    Ja, att flyga ifrån Sverige till Hawaii tar oehört lång tid så jag skulle inte åka hela sträckan på en gång.  Vi har haft familj som hälsat på här som tillbringat en vecka hos oss och en på Hawaii och det funkar ju bra.  Så att kombinera en resa till Hawaii med någonstans på västkusten är en bra ide. 
  • azizam

Jag vill tipsa om ett undebart och kitschigt  bed-and-breakfast i SF där vi bodde några nätter för snart tre år sedan. Ett boende som var en upplevelse i sig!
    All inredning går i gammal stil, typ viktorianskt. Underbar frukostbuffe och fantastisk atmosfärt. Det ingick även en bilplats i ett garage på andra sidan gatan.
     Det ligger inte supercentralt, men det var lätt att ta sig in till centrum med spårvagnen.) Vi hade dessutom med en tvååring och vagn).

http://www.innsf.com/

• TheStar

Du har ju fått en massa tips redan, men kan komplettera med lite praktiskt (sorry om jag upprepar nåt, har bara skummat...). Om nivill til Alcatraz, se till att köpa biljett så fort ni kommer till SF. Inte alltid man får plats samma dag... Och om ni är på väg med bil, kolla efter boxar (ser ut som sådana manköper tidning i ) med motellguider.Där finns kuponger med väldigt billigaövernattningar. De gånger vi varit i SF har vi bott på Lombard street, den del som är längst västerut och sammanfaller med Hwy 1 är full av motell. En kul grej att göra i LA är att gå på sitcom-inspelning eller talkshow. Tar dock rätt mycket tid, från eftermiddag och rätt många timmar.

• Fidelis ad urnam

Om ni inte vill riskera hamna på ett riktigt sunkigt ställe rekommenderar jag att ni kollar upp och bokar allt boende hemifrån.
    Vill ni spara pengar kan ni bli medlem på http://se.zebraplace.com/ (helt gratis) och via den sidan gå in på hotels.com och boka hotellen där. Ni får 7% cash-back, pengar som ni efter er vistelse på motellen/hotellen kan plocka ut från zebraplace (kostar 20 kr tror jag att få ut pengarna).
    Vi har under årens lopp fått tillbaks runt 3-4 000 kr genom att använda oss av den sidan. I år bokade vi flyget via travelstart, via zebraplace, och fick 88 kr i cashback.

Vi brukar kolla på http://www.tripadvisor.se/ för att se vad andra resenärer har tyckt om boenden, aktiviterer osv osv som vi intresserar oss för. Jag har även själv lagt ut våra omdömen där, som t.ex. ett extremt sunkigt ställe i Niagara fallen (önskar vi hade kollat med tripadvisor innan vi bokade det motellet). 

• Inger01

Det fullständigt rasar in tips och råd, super kul! ;) Tack så hemskt mycket för all hälp!

• evaoregon
    azizam skrev 2012-03-12 07:04:15 följande:
    Jag vill tipsa om ett undebart och kitschigt  bed-and-breakfast i SF där vi bodde några nätter för snart tre år sedan. Ett boende som var en upplevelse i sig!
    All inredning går i gammal stil, typ viktorianskt. Underbar frukostbuffe och fantastisk atmosfärt. Det ingick även en bilplats i ett garage på andra sidan gatan.
     Det ligger inte supercentralt, men det var lätt att ta sig in till centrum med spårvagnen.) Vi hade dessutom med en tvååring och vagn).

www.innsf.com/
    Det får väldigt bra omdömen på tripadvisor.

www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g60713-d113937-Reviews-Inn_San_Francisco-San_Francisco_California.html
  • evaoregon
    TheStar skrev 2012-03-12 08:02:46 följande:
    Du har ju fått en massa tips redan, men kan komplettera med lite praktiskt (sorry om jag upprepar nåt, har bara skummat...). Om nivill til Alcatraz, se till att köpa biljett så fort ni kommer till SF. Inte alltid man får plats samma dag...
    Jag skulle köpa biljetterna på nätet i förväg.  Ibland kan biljetterna vara slutsålda om man väntar tills några dagar innan.  Vi köpte biljetterna flera veckor i förväg.

www.alcatrazcruises.com/
  • evaoregon
    Fidelis ad urnam skrev 2012-03-12 08:40:26 följande:
    Vi brukar kolla på www.tripadvisor.se/ för att se vad andra resenärer har tyckt om boenden, aktiviterer osv osv som vi intresserar oss för. Jag har även själv lagt ut våra omdömen där, som t.ex. ett extremt sunkigt ställe i Niagara fallen (önskar vi hade kollat med tripadvisor innan vi bokade det motellet). 
    Jag kollar alltid på tripadvisor och tycker den sidan är toppen!  Trist att ni hamnade på ett sunkigt ställe.
  • melicia

Jag vill åka dit med en ssån där runt resa mem man ska gärna ha nån fri dag så man hinner med ett besöka på disney california advemture med och se seal beach

Svar på tråden Kalifornien - Tips mottages tacksamt!