• Anonym

Underhållsbidrag och VAB, hur gör ni??

Min dotter på 4 år bor hos mig mestadels och hos pappan en natt/veckan. Jag har alltid fått 1500 kr/mån i underhållsbidrag av honom.

Eftersom jag alltid varit den som tagit hand om dottern vill hon alltid vara med mig när hon är sjuk så då är det jag som vabbar och därmed får ett stort inkomstbortfall. Pappan tjänar jättebra, och jag jobbar deltid för att kunna ta hand om dottern.

Pappan är ofta generös och betalat extra för dyrare saker som vinterjacka och täckbyxor etc. Men efter att ha räknat ut på Försäkringskassan vad han bör betala är det ca 2500 kr/månad. Alltså borde jag få 1000 kr mer/mån, samt få betalt för förlorad inkomst vid VAB.

Jag vill ta upp det här på ett bra sätt så det inte blir en ond ton oss emellan så det går ut över dottern.

Hur gör ni andra med VAB (speciellt om det är mest en av er som vabbar)??

Ibland tänker jag att pengar är inte allt och inte värt att tjafsa om men det är svårt när man har det väldigt knapert ekonomiskt samt att pappan tjänar så grymt bra.

Tips tack!!!

p.s Obs, var snälla ge inga kommentarer att pappan ska ha dottern mer för det är av skäl jag inte vill ange!

• Svar på tråden Underhållsbidrag och VAB, hur gör ni??
  • h8him
    Anonym skrev 2012-03-02 10:11:49 följande:
    h8him: jag har följt mallarna som ligger på Försäkringskassans hemsida och får då summan 2500 kr/mån. Visst förstår jag att det är barnet som ska försörjas, men det står faktiskt klart och tydligt att tjänar en förälder väldigt bra jämfört med den andra har barnet rätt att få ta del av den levnadsstandarden. Vad som dock INTE ingår i Försäkringskassans beräkning är utebliven inkomst vid VAB. Det är DET jag menar att pappan bör bidra till. Om jag inte vabbar något alls skulle jag varit nöjd med 1500 kr/mån, och inte ta upp det.

Visst, sen är det en annan femma om jag tycker att det är värt att ta upp denna fråga.
    Hur kan du komma fram till att barnet kostar så mycket? Har du verkligen fyllt i rimliga siffror?

Jag ska länka ett intressant rättsfall om just underhållsbidrag och stora ekonomiska skillnader mellan föräldrarna:
    lagen.nu/dom/nja/1995s297

"I förarbetena framhålls att frågan om barnets totala underhållsbehov inte kan ses fristående från föräldrarnas ekonomiska förhållanden. Barnet bör sålunda, efter en glidande skala, kunna göra anspråk på en högre standard för egen del ju bättre ställt föräldrarna har det i ekonomiskt hänseende. (Prop 1978/79:12 s 105.)

Frågan i vad mån standardtillägg bör utgå har belysts i rättsfallet NJA 1985 s 781. Som en riktpunkt har i rättsfallet ställts upp att barnet skall ha ett så stort bidrag att dess standard är likartad med den bidragspliktiges. Barnet måste dock, framhålls det, på ett rimligt sätt kunna tillgodogöra sig det ifrågasatta, högre bidraget, och ett standardtillägg är därför mera motiverat ju äldre barnet är.

I förevarande fall får det, även med beaktande av barnets låga ålder, anses skäligt att standardtillägg utgår i enlighet med vad HovR:n har bestämt. Inte heller H.L:s ändringsyrkande kan därför vinna bifall."

• Anonym

h8him: jag har dubbelkollat alla siffror, jag tror det är pappans höga lön och låga kostnader som gör att bidraget blir 2500 kr/mån. Tack för rättsfallet.

Blir det mkt vab i fortsättningen kan man ju ta upp det på ett bra sätt som du "twomore" föreslår

• h8him
    Anonym skrev 2012-03-05 15:20:46 följande:
    h8him: jag har dubbelkollat alla siffror, jag tror det är pappans höga lön och låga kostnader som gör att bidraget blir 2500 kr/mån. Tack för rättsfallet.

Blir det mkt vab i fortsättningen kan man ju ta upp det på ett bra sätt som du "twomore" föreslår
    En fråga: Hur höga kostnader har du för barnet per månad? Man kan nämligen inte få högre underhåll (plus barnbidrag) än vad man har kostnader för. när barnet blir äldre och har aktiviteter osv så är det troligare att du kan få högre underhåll.
  • 969910

Fast även om pappan har hög lön så ska han inte betala mera än hälften av vad barnet kostar ?

• cloudberry79
    969910 skrev 2012-03-05 16:21:49 följande:
    Fast även om pappan har hög lön så ska han inte betala mera än hälften av vad barnet kostar ?
    Jodå, eftersom det i lag står att föräldrarna ska bidra till barnets försörjning efter egen förmåga. Det innebär att den förälder som tjänar mer ska bidra med mer.

Jag tycker självklart underhållet ska täcka även VAB-kostnader, alternativt att UF tar hälften av VAB, även om barnet inte bor där mer än sporadiskt. Bara tre-fyra vabdagar är för mig 1000-1500 i nettolönebortfall.
    Sur, grinig och på smällen.
  • 969910

Ja barnets försörjning ja men om en förälder får mera än barnet kostar så är det inte barnets försörjning

• 969910

Då måste även den andra föräldern göra allt för att fixa sin försörjning oxå , vissa söker inte jobb eller tar bara några fp dagar mm o sen vill kräva den andra på mera uh !

• Anonym

Precis VAB (förlorad inkomst) borde räknas in i underhållet. Jag har ett bra jobb men inte jättebra betalt, men jobbar endast 75% för att få det att gå ihop praktiskt så lönebortfallet för mig blir ju jättestort när pappan inte vill vabba eller dottern vill vara hos honom.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-06 13:03:38 följande:
    Precis VAB (förlorad inkomst) borde räknas in i underhållet. Jag har ett bra jobb men inte jättebra betalt, men jobbar endast 75% för att få det att gå ihop praktiskt så lönebortfallet för mig blir ju jättestort när pappan inte vill vabba eller dottern vill vara hos honom.
    Du kan jobba heltid... men väljer o inte göra så.
  • Anonym (Heltid)
    Anonym skrev 2012-03-06 13:03:38 följande:
    Jag har tre barn och jobbar heltid - får ihop det rent praktiskt ändå. Det är inte en självklar rättighet att kunna jobba deltid för att man har barn. Det är ditt val.
Svar på tråden Underhållsbidrag och VAB, hur gör ni??