Underhållsbidrag och VAB, hur gör ni??
Min dotter på 4 år bor hos mig mestadels och hos pappan en natt/veckan. Jag har alltid fått 1500 kr/mån i underhållsbidrag av honom.
Eftersom jag alltid varit den som tagit hand om dottern vill hon alltid vara med mig när hon är sjuk så då är det jag som vabbar och därmed får ett stort inkomstbortfall. Pappan tjänar jättebra, och jag jobbar deltid för att kunna ta hand om dottern.
Pappan är ofta generös och betalat extra för dyrare saker som vinterjacka och täckbyxor etc. Men efter att ha räknat ut på Försäkringskassan vad han bör betala är det ca 2500 kr/månad. Alltså borde jag få 1000 kr mer/mån, samt få betalt för förlorad inkomst vid VAB.
Jag vill ta upp det här på ett bra sätt så det inte blir en ond ton oss emellan så det går ut över dottern.
Hur gör ni andra med VAB (speciellt om det är mest en av er som vabbar)??
Ibland tänker jag att pengar är inte allt och inte värt att tjafsa om men det är svårt när man har det väldigt knapert ekonomiskt samt att pappan tjänar så grymt bra.
Tips tack!!!
p.s Obs, var snälla ge inga kommentarer att pappan ska ha dottern mer för det är av skäl jag inte vill ange!