• Anonym (frustrerad)

5 månaders bebis vägrar vara hos sin pappa

Hej!

Vet inte om jag skriver detta i rätt, men testar.
    När vår dotter var ca 2 månader började hon skrika när hennes pappa tog henne.
    Har gått jätte bra fram till dess. Men helt plötsligt gick de inte.
    Alla säger att de är perioder, att det blir bättre.

Men nu är hon 5 månader och de har bara blivit värre. Hon skriker tills hon kräker och tappar andan m.m
    Undrar mest om det finns något man kan göra för att det ska bli lättare för henne att vara hos sin pappa med.
    Ofta skrattar hon med han på avstånd men kommer han för nära vänder de och hon bara vrålar.
    Ibland kan han inte ens titta på henne på avstånd.
    Det har till och med blivit ibland när han kramar mig och hon tittar så skriker hon.

Börjar tycka det är ganska jobbigt att allt hänger på mig bara. Och hennes pappa vill självklart också kunna hålla henne, mata, lägga henne och allt det där.
    Finns det något man kan göra?

Tacksam för svar

• Svar på tråden 5 månaders bebis vägrar vara hos sin pappa
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det finns absolut något ni kan göra. Det ni har märkt är att er dotter är känslig för när pappa kommer i närheten. Och jag tror inte att hon skriker för att just pappa tar henne, utan för att hon inte får vara kvar hos mamma, vilket är en stark drivkraft i den här åldern. I den här åldern ägnar sig barnet i hög grad åt anknytningens dilemma. Självklart knyter barnet an till den som i första hand ger mat och värme och omvårdnad. Det är något vissa barn slåss väldigt starkt för.
    Men små barn har alla möjligheter att knyta an till ytterligare en person, i synnerhet till pappan som ofta finns där nästan lika mycket som mamma. Men det tar tid och sker successivt.
    Detta innebär att pappa måste ta det i mycket små steg. Att ta hand om barnet när hon ätit och är belåten. Att gå ut och gå med barnet. Att skoja och kela med henne. Denna tillvänjning hjälper barnet att förstå att pappa också är en god person och gör att hon så sakta förknippar pappas utseende med positiva känslor och inte bara med saknad av mamma.
    Ofta är det lättare om pappa är ensam med barnet vid dessa tillfällen. Så länge mamma finns inom synhåll får hon första prioritet. Ha tålamod och hjälp er dotter i hennes anknytningsutveckling på detta sätt.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden 5 månaders bebis vägrar vara hos sin pappa