• Maalan

    Leasa eller köpa bil?

    Hej!

    Det är så att vi funderar på att köpa oss en bil nu när vi ska ha barn. Och min man har hört talas om att leasing ska vara bra men jag är väldigt skeptisk till det...
    Nån som har några erfarenheter eller råd att ge?

  • Svar på tråden Leasa eller köpa bil?
  • Tabby

    Det beror på erbjudande.......

    Jag var oxå skeptisk som du i början.

    Sätt er i lugn och ro och gå igenom vad det skulle kosta att köpa egen bil, vägskatt, reparationer, besiktning, ofta ingår vinterhjul osv ja räkna med allt. (Även hur mycket bensin bilen kommer att dra)
    Vi gjorde detta och kom fram till att det skulle bli billigare att leasa än att köpa en begagnad bil.
    Vi slipper nämligen betala för reparationer om något skulle paja, vägskatt osv.

    Och det är helt underbart att bara lämna in bilen för service eller annat strul. Kostar inte en krona för oss.

    Kolla även upp vad självrisken (så att den inte är för hög) kommer att bli om det är ert fel att ni te x krockar eller dyl.

    En del tycker att men då kan man lika väl betala av på en ny bil. Visst, men glöm inte att bilen sjunker i värde och vill man ha en bra bil utan allt för mycket strul så får man efter några år byta bil igen. Så i längden så tjänar man ändå inte på att köpa ny bil pga av värdeminskningen och lån+räntor.

  • Majsan70

    Vi "leasar" bil via mitt jobb. Blir en tyup av tjänstebil, men är väldigt fördelaktigt. Blir så himla billigt o bra, samt att man kostnadsfritt byter bil var tredje år.

  • Maalan

    Okej men hur fungerar det när man ska lämna tillbaka bilen? Får man betala något då eller hur är det med det?
    Vi har nog inte råd att köpa en ny bil med lån, försäkring och allt som tillkommer så detta vore ju ett bra alternativ, få åka runt i en fräcsh bil

    Får jag fråga hur mycket er månadskostnad blir och hur länge ni hyr bilen?

  • Maalan

    Så vi kan leasa en bil i tre år och sen ta en ny och ha den i tre år osv? Så vi kan alltid ha en ny bil då..

    Ingår försäkringar och så i det man betalar?

  • Majsan70

    Jag vet ju bara hur det funkar på mitt företag. Jagvet inte hur det funkar om man leasar bil på ett vanligt ställe.

    Vi kan inte lämna tillbaka bilen under de tre åren vi tecknat. Skulle ekonomin rasa, så tar de tilbaka bilen förstås. Då görs det en bedömning.

    I vårt avtal ingår..skatt försäkringar, service, reparationer, en viss summa till det som är nödvändigt typ olja, spolarvätska osv. tvätt varje vecka. Det ingår även assistans om vi blir stående någonstans.
    Det enda vi egentligen betalar utöver, är bensinen...Allt annat fixar företaget.

    Hur mycket vi betalar??? Under 3000 kronor i månaden i allafall. Vet inte om jag får gå ut med den precisa summan??

    Hursomhelst är det bra mycket billigare att leasa med vårt avtal, än att köpa en ny bil.

    Men för att ni skall få veta exakt vad det skulle kosta er, så ta kontakt med en firma som leasar den bil ni vill ha. De gör ju de uträkningar ni behöver. Iom. att vår bil klassas som min tjänstebil, så blir det lite speciella omständigheter.

  • Maalan

    Det jag menade med lämna tillbaka bilen var inte under avtalets gång utan om man har ett avtal på tre år och när det är slut, betalar man nåt när man återlämnar bilen eller hur det fungerar då?

    Det kan kanske skilja lite när det är företag som leasar och privatpersoner.

    Vi får kolla upp lite mera!

  • Majsan70

    Nej, jag tror inte att man betalar något nnär man lämnar tillbaka bilen oavsett. Däremot blir det ju ettrestpris om man bestämmer sig för att behålla den.

  • HeddaBigBum

    har inte last hela traden... bodde i usa i 8 ar och dar far man kora ett visst antal mil den tiden man leasar bilen och har kort mer an tillatet nar tiden ar slut da blir det DYRT... Man kan ju kopa bilen nar tiden gatt ut, men da ar det val lika bra att kopa egen fran borjan?

  • Maalan

    Jag tror det funkar så att man skriver innan hur många mil man tror man kör.. sen vet jag inte vad som händer om man kör mer eller mindre.

  • Majsan70

    Hedda!!

    Det stämmer med den angivna körsträckan. Men när vi tecknade det avtalet lade vi till ganska mycket xtra för att vara på den säkra sidan. Vi har körsträckan per år...och än ligger vi lååångt under den planerade milen..

  • HeddaBigBum

    ja, det ar val skillnad i staterna... dar spenderar man ju mer tid i filerna...

  • Mojo Jojo

    Vi leasar bil genom mitt jobb och är supernöjda. Hade haft funderingar på att köpa oss en sån bil men då skulle månadskostnaden blivit någon hundralapp dyrare plus att då ska man ha handpenning oxå. Och om man sen vill byta bil efter nåt år är ju inte chansen så god att man får så mycket för bilen när man säljer en att det räcker till handpenningen på en ny, så då är det dax igen att skjuta till pengar. Så om du inte betalar mer per månad för din leasing bil än du gör om du köper en likadan i affären är det helt klart värt det. Ivårat avtal ingår service sommar och vinterdäck försäkring........vi står själva för skatten och bensin såklart. Så i juli lmnar vi tillbaks den och får då en ny.....perfekt.

  • Mojo Jojo

    Oj glömde skriva att vi har en Opel Zafira för 2650kr/månad ch betalar inget när vi efter ett år lämnar tillbaks den.

  • vcent

    När man sitter och jämför månadskostnaden för leasing kontra billån så är skillnaden försumbar. 
    Då får man istället tänka på vad som ingår i kostande. Dvs? inget i billånet medan service osv? ingår i leasingavtalet. Dessutom slipper man kontantinsats, restvärde och den biten som man måste tänka på med billån. 


    Leasingen är bra om man inte kör extremt mycket och sliter på grejerna men vill ha en så ny bil som möjligt hela tiden. Det som kan bli problem som blir dyra är om man tex kört mer än vad avtalet tillät eller om man slitit mer än förväntat på bilen. Å där brukar man säga att generellt så är då en stor bil/familjebil en förlustaffär i leasing? inte för att det är den stora bilen i sig som är dyr att leasa, men att man generellt sett tenderar att köra mer med en stor bil samt slita mer på den än med en liten bil. 


    Oftast kan man anpassa leasingavtalet med tex extra mil eller försäkring som täcker den eventuellt extra förslitningen? gör månadskostnaden högre? men i slutändan så blir det ändå billigare än att betala straffavgift. 


    Ett leasingavtal kan exempelvis säga 1000-2000mil/år. 


    dvs 19-38mil/v. det räcker för de all flesta sålänge man inte ska bila genom Europa en gång om året eller liknande. (Har man strax under 2 mil till jobbet så räcker 1000mil till resorna till och från jobbet under hela året, har man strax under 4 mil så räcker 2000 mil) 


    Är man i tankarna om sprillans ny bil så är leasing förmånlig. du kan få en bil värd 500 lax till en månadskostnad om 5-6lax utan att behöva betala 100 lax cash för kontantinsatsen. Service osv ingår. 

    Men kan man tänka sig något år gammal bil att köpa (och har råd) så kanske det är ett bättre alternativ. Andrahandsvärde på bil är ju markant lägre än nybilsvärdet, och letar man så kan man göra riktiga klipp. 


    Bil är alltid en förlustaffär oavsett om man köper cash, avbetalning eller leasar? 

Svar på tråden Leasa eller köpa bil?