• Svar på tråden Öppet brev till alla Cesar Millan-anhängare som använder sig av oetiska metoder
  • Morcheeba
    hundpuss skrev 2012-05-18 16:29:44 följande:
    Ps. Hundar är inte rovdjur. Det har gått för många år och generationer sen de domesticerades. 

En hund som biter eller skadar gör inte detta för att hunden är ett rovdjur , den gör det för att det finns bakomliggande orsaker som har format fram ett dåligt beteende.

Ett el-halsband eller stackel löser inte problemet. 
    Okej, jag vet inte vad din hund är för någon men min är definitivt ett rovdjur. 
  • Pallas
    hundpuss skrev 2012-05-18 17:13:25 följande:
    Det låter bisarrt? För vi går runt med vargar i koppel?
     Du tror att bara vargar är rovdjur? Vilken är din definition på rovdjur?
  • hundpuss
    Pallas skrev 2012-05-18 17:17:30 följande:
     Du tror att bara vargar är rovdjur? Vilken är din definition på rovdjur?
    Jag har aldrig sagt att bara vargar är rovdjur. 
  • Tant Herta
    Ps. Hundar är inte rovdjur. Det har gått för många år och generationer sen de domesticerades. 

En hund som biter eller skadar gör inte detta för att hunden är ett rovdjur , den gör det för att det finns bakomliggande orsaker som har format fram ett dåligt beteende.

Ha ha ha! Då skulle du ha sett min GD tik då jag var ute å red, helt plötsligt får hunden upp ett har-spår och innan jag hinner hindra henne har hon tagit haren i ett snabbt grepp om nacken och gjort slut på harens liv sen lufsade hon iväg med haren dinglande från munnen!

Varje gång en hund leker med en leksak av något slag och sliter i den, kastar den från sida till sida genom att kasta huvudet fram och åter så tränar den på att döda ett byte snabbt och enkelt! :)

Hade en hund en gång som alltid tog sorkar, snabbt och effektivt!

Bästa exemplet på att hundar är rovdjur är ju jakthundar! 
  • Pallas
    hundpuss skrev 2012-05-19 13:22:58 följande:
    Jag har aldrig sagt att bara vargar är rovdjur. 
    Ge mig din definition av rovdjur och din analys av djurbeteendet i artikeln jag länkade till i inlägg #53 då?
  • lennartsdotter

Hunden är ett rovdjur (vilket också visar sig väldigt snabbt när hundar får möjlighet att jaga och förvildade hundar lever ju inte bara på sopor), men inte en strikt köttätare. Det kanske är det du tänker på?
  • Jonazid
    lennartsdotter skrev 2012-05-20 19:58:38 följande:
    Hunden är ett rovdjur (vilket också visar sig väldigt snabbt när hundar får möjlighet att jaga och förvildade hundar lever ju inte bara på sopor), men inte en strikt köttätare. Det kanske är det du tänker på?
    Hundar är tamdjur. Att hundar han bli förvildade gör de inte till rovdjur. 

Vissa hundar är avlade för jakt, vakt, drag osv  
  • lennartsdotter
    Jonazid skrev 2012-11-06 12:22:12 följande:
    Hundar är tamdjur. Att hundar han bli förvildade gör de inte till rovdjur. 

Vissa hundar är avlade för jakt, vakt, drag osv  
    Hunden är likt förbannat ett rovdjur. Hur domesticerad den är är. Hund, katt och iller är de rovdjur vi håller som tamdjur. Och ja, en del hundar är avlade för jakt och ALLA hundar har någon grad av jakt i sig. Varför? Jo, för att de ursprungligen var tvungna att JAGA sin mat (och då menar jag inte att de jagade majskolvar på fälten).

Det här är grundläggande biologi.  
  • villmer44

Att överhuvudtaget att attackera Ceasar,ursäkta vill inte skriva på ett sätt som ger intrycket att jag tror jag är något.Men attackera honom är brist på på både kunskap i ämnet och än hälsosam distans till sig själv och det han presterat och står för. Att gå på elkoppel som hundens undergång är bara löjligt och troligtvis aldrig sett ett än mindre använt ett..Det har jag,först på mig själv på flera ställen för vill inte använda något som jag inte vet om hur det fungerar.Och tänkte är det detta som det görs sånt spektakel av..... Fel använt kan göra en hund neurotisk,men gäller samtliga former av korrigering. Rätt användt så är det ett underbart hjälpmedel. Att ta en situation och utan att på något sätt ha en fullständig bild av hur,vad och varför är som vanligt förödande.Har egna erfarenheter av det.Plus genom det sluta sig och därigenom missa en massa av mkt god kunskap som Ceasar bidrar med förlorar man. Man kan sälja mkt med bra reklam men att tro att Ceasar skapat den flod av människor utan mkt goda kunskaper i ämnet,ska nog som jag började skriva se hur det står till med kunskapen och självdistansen.

• realisten

Jag tycker såhär att använda el och stackel halsband är rent djurplågeri precis som allt annat som handlar om att utsätta hunden för ett obehag den inte förstår så jag tycker också att ett anti skall halsband är djurplågeri.

Jag förkasstar dock inte allt Cesar gör det finns en hel del han gör som är bra också och jag tror att många hundar han antagit att rehablirera hade blivit avlivade annars.

Jag stödjer inte att man använder metoder som kan skada en hund.

Jag tror inte heller på att endast ignorera problembeenden och uppmuntra önskade beteenden. Det fungerar så länge ett oönskat beetende inte är självförstärkande.

Jag tror inte allt är svart eller vitt

Sen får man inte glömma bort att det är stor skillnad på Sverige och USA när det handlar om hund och vi har kommit längre.

• realisten
    VIldamary skrev 2012-03-05 18:43:59 följande:
    Det många "snälla metoden anhängare" ibland glömmer att man också måste uppfostra en hund. inte bara lära in, en hund behöver vissa förbud (den får inte sticka efter rådjur, den får inte sno mat från bordet, inte tigga, osv.) Detta kan man bara göra genom uppfostran (genom t.ex. att säga nej och flytta på hunden med kroppen). Man kan inte bara ignorera dåliga betenden, hur ska hunden då lära sig vad som är rätt? Just nu går jag en klickerkurs ch det är ett fantastiskt hjälpmedel för att lära in tricks osv, men min hund behöver kunna göra vad jag säger i vardagen utan att jag behöver en klicker eller en godisbit.

• realisten
    villmer44 skrev 2014-06-02 06:16:52 följande:
    Att överhuvudtaget att attackera Ceasar,ursäkta vill inte skriva på ett sätt som ger intrycket att jag tror jag är något.Men attackera honom är brist på på både kunskap i ämnet och än hälsosam distans till sig själv och det han presterat och står för. Att gå på elkoppel som hundens undergång är bara löjligt och troligtvis aldrig sett ett än mindre använt ett..Det har jag,först på mig själv på flera ställen för vill inte använda något som jag inte vet om hur det fungerar.Och tänkte är det detta som det görs sånt spektakel av..... Fel använt kan göra en hund neurotisk,men gäller samtliga former av korrigering. Rätt användt så är det ett underbart hjälpmedel. Att ta en situation och utan att på något sätt ha en fullständig bild av hur,vad och varför är som vanligt förödande.Har egna erfarenheter av det.Plus genom det sluta sig och därigenom missa en massa av mkt god kunskap som Ceasar bidrar med förlorar man. Man kan sälja mkt med bra reklam men att tro att Ceasar skapat den flod av människor utan mkt goda kunskaper i ämnet,ska nog som jag började skriva se hur det står till med kunskapen och självdistansen.

Förstår inte riktigt men menar du på fullt allvar att du tycker eldressyr är ett underbart hjälpmedel?

Det finns en hel del Cesar gör som jag tycker är bra och det finns nog väldigt många hundar som idag är i livet tackvare honom.

Men det finns väl inget bra med att använda eldressyr??
  • villmer44

[quote=73358252][quote-nickordet ealisten skrev 2014-06-02 10:39:50 följande:[/quote-nick]

villmer44 skrev 2014-06-02 06:16:52 följande:
    Förstår inte riktigt men menar du på fullt allvar att du tycker eldressyr är ett underbart hjälpmedel? Det finns en hel del Cesar gör som jag tycker är bra och det finns nog väldigt många hundar som idag är i livet tackvare honom. Men det finns väl inget bra med att använda eldressyr??[/quote] "Underbart"att använda det ordet ger känslan att dressyren och indirekt ger ett nöje i att korrigera.Nej känner inget nöje men skulle om det var lagligt tycka att det hade varit ett i rätt händer ett ypperligt dressyr medel.Och med tanke på hur du formulerar dig känns det glasklart att du inte delar den åsikten.Varför?
  • villmer44
    villmer44 skrev 2014-06-02 21:50:49 följande:
    [quote=73358252][quote-nickordet ealisten skrev 2014-06-02 10:39:50 följande:[/quote-nick]Förstår inte riktigt men menar du på fullt allvar att du tycker eldressyr är ett underbart hjälpmedel? Det finns en hel del Cesar gör som jag tycker är bra och det finns nog väldigt många hundar som idag är i livet tackvare honom. Men det finns väl inget bra med att använda eldressyr??

"Underbart"att använda det ordet ger känslan att dressyren och indirekt ger ett nöje i att korrigera.Nej känner inget nöje men skulle om det var lagligt tycka att det hade varit ett i rätt händer ett ypperligt dressyr medel.Och med tanke på hur du formulerar dig känns det glasklart att du inte delar den åsikten.Varför?[/quote] Finns mycket gott och förstår inte vad de som säger att det är djurplågeri vad de grundar sina åsikter på.Att tok korrigera oavsett medel plågeri,eller?Vilka skador associerade till denna form av dressyr mentala,fysiska välj?
Svar på tråden Öppet brev till alla Cesar Millan-anhängare som använder sig av oetiska metoder