Öppet brev till alla Cesar Millan-anhängare som använder sig av oetiska metoder
Öppet brev till alla Cesar Millan-anhängare som använder sig av oetiska metodergingers.loften.se/
hundpuss: Är intresserad av din analys av situationen för några månader sedan, då två hundar jagade och attackerade tre ridhästar: http://www.expressen.se/nyheter/hundar-anfoll---tva-ryttare-skadades/
Att överhuvudtaget att attackera Ceasar,ursäkta vill inte skriva på ett sätt som ger intrycket att jag tror jag är något.Men attackera honom är brist på på både kunskap i ämnet och än hälsosam distans till sig själv och det han presterat och står för. Att gå på elkoppel som hundens undergång är bara löjligt och troligtvis aldrig sett ett än mindre använt ett..Det har jag,först på mig själv på flera ställen för vill inte använda något som jag inte vet om hur det fungerar.Och tänkte är det detta som det görs sånt spektakel av..... Fel använt kan göra en hund neurotisk,men gäller samtliga former av korrigering. Rätt användt så är det ett underbart hjälpmedel. Att ta en situation och utan att på något sätt ha en fullständig bild av hur,vad och varför är som vanligt förödande.Har egna erfarenheter av det.Plus genom det sluta sig och därigenom missa en massa av mkt god kunskap som Ceasar bidrar med förlorar man. Man kan sälja mkt med bra reklam men att tro att Ceasar skapat den flod av människor utan mkt goda kunskaper i ämnet,ska nog som jag började skriva se hur det står till med kunskapen och självdistansen.
Jag tycker såhär att använda el och stackel halsband är rent djurplågeri precis som allt annat som handlar om att utsätta hunden för ett obehag den inte förstår så jag tycker också att ett anti skall halsband är djurplågeri.
Jag förkasstar dock inte allt Cesar gör det finns en hel del han gör som är bra också och jag tror att många hundar han antagit att rehablirera hade blivit avlivade annars.
Jag stödjer inte att man använder metoder som kan skada en hund.
Jag tror inte heller på att endast ignorera problembeenden och uppmuntra önskade beteenden. Det fungerar så länge ett oönskat beetende inte är självförstärkande.
Jag tror inte allt är svart eller vitt
Sen får man inte glömma bort att det är stor skillnad på Sverige och USA när det handlar om hund och vi har kommit längre.
[quote=73358252][quote-nickordet ealisten skrev 2014-06-02 10:39:50 följande:[/quote-nick]